26. Di Mana Chyra

4.9K 155 31
                                    

Daniel menekan  loceng rumah berkali - kali namun tiada respon. Memusing dia mencari jalan untuk masuk ke dalam, walaupun dia tahu tiada sesiapa di dalamnya. Kereta Chyra tiada.

Julia masih tetap dengan aktivitinya, duduk di dalam kereta dan menyibukkan diri dengan media sosialnya di dalam genggaman tangan. Sesekali dia memandang Daniel dengan wajah bosan.

"Assalamualaikum makcik. Maaf ganggu. Nak bertanya, makcik ada nampak orang rumah sebelah ni tak? Ada tak orang balik sehari dua ni?" Akhirnya, Daniel beranikan diri bertanya pada seorang wanita lewat 50-an yang sedang menyusun pasu bunganya.

"Wassalam. Kamu nak bertanya pasal Irah ke maknya Rozita?"

"Anaknya makcik, Sahairah. Ada balik tak?"

"Si Irah tu baru keluar setengah jam lepas. Saya ada tegur dia nak kemana tadi. Katanya nak bercuti. Oh, nama saya Rahmah. Panggil Imah je." Makcik itu tersenyum memandang Daniel, namun tak dipedulikan Daniel. Kepalanya sibuk menjengah ke perkarangan rumah Chyra

"Alah makcik. Dari tadi saya tekan - tekan bell makcik langsung tak bagitahu sayapun takde orang kat rumah tu." Daniel rasa buang masa.

"Tengok awak handsome semacam, sampai lupa nak bagitahu." Makcik Rahmah tersengih.

Ah sudah.

"Takpelah makcik, terima kasih." Daniel menjauh saat dilihatnya warga emas itu rupanya sedang menanam pokok bunga plastik.

MASUK ke dalam kereta, wajah mencuka Daniel disambut dengan senyum manja oleh Julia.

"Terus balikkan?" Julia tak sabar.

"Aku cari phone aku ni. Kau ambik eh?" Daniel tak menjawab soalan Julia, sebaliknya terus mencari - cari telefonnya.

"I ada dengar bunyi incoming call tadi. Must be missplaced in this car. Takde masa I nak curi phone you." Julia mengeluh perlahan. Daniel keluar kembali, menarik seat kereta ke depan dan di bawah itu terdampar elok telefonnya.

Nombor Chyra segera didail setelah melihat banyak misscall dari wanita itu.

'Nombor yang anda dail, sedang di luar kawasan.' Daniel cuba lagi, namun jawapannya tetap sama.

Whatsapp Chyra, sudah tiada gambar profilnya. Pesanan yang dihantar hanya meninggalkan satu tanda warna kelabu. Facebook, nama Chyra tak dijumpainya lagi.

"Hello Kad. Chyra ada call cari saya di office tak?" Daniel menelefon Kadijah pula.

"Ada boss."

"Habis awak jawab apa?"

"Saya habaq dia la yang boss nak balik kampung, nak kahwin kan?"

"Sapa pulak cakap nak kahwin ni?" Daniel keraskan suaranya.

"Dah saya terserempak dengan Kak Julia, dia habaq lagu tu. Mana la saya taw." Daniel merenung Julia dengan renungan paling tajam.

"Hah takpelah Kad." Telefon dimatikan. Pandangannya masih melekat pada Julia.

"Kenapa pandang I macam tu?" Julia kerut dahi, seperti tak mengetahui apa - apa.

"Kau ni, kalau bunuh orang tu dapat pahala, dah lama aku tikam kau tau tak? Kerja nak buat huru - hara je kau ni. Geram betul aku!" Daniel hamburkan pada Julia yang memandangnya dengan wajah bodoh. Wanita itu kemudian tersenyum.

Happy ReunionWhere stories live. Discover now