Pengkhianatan

28.1K 2.9K 75
                                    

Bang!

Pintu bilik itu terbuka secara tiba-tiba. Aku dan Maya masing-masing kelihatan tersentak, tak menyangka akan ada orang mencelah 'perbualan' hangat kami.

Seorang lelaki berhoodie hitam dan memakai topeng kain di mulutnya melangkah masuk. Berdiri di belakangnya seorang lelaki memakai jaket kulit coklat.

Maya bangun daripada duduknya, kelihatan keliru. Matanya tajam merenung lelaki yang berjaket itu. "Apa makna semua ni, Jack Raymond?"

Lelaki yang dipanggil Jack itu tergelak kecil seraya mengangkat bahunya. "Entahlah, apa maksud semua ni?" Lelaki itu bermain tarik tali dengan Maya. Manakala lelaki berhoodie hitam itu datang mendekati aku. Pisau dikeluarkan dari poket seluarnya.

Jantungku berdegup kencang. Wajahku berubah pucat. Apa dia nak buat dekat aku? Lelaki ni nak membunuh aku ke? Mindaku penuh dengan soalan. Apabila lelaki berhoodie itu mendekatkan pisau rambo itu ke arahku, aku memejam mata dengan setitik air mata jatuh ke pipiku.

Mengapa? Bukan ke aku tak kisah jika aku mati pun? Jadi kenapa sekarang hatiku menjadi ragu-ragu apabila kini malaikat maut sudah pun menanti aku? Terasa ada sesuatu yang belum aku lakukan, ada perkara yang belum aku tunaikan. Apa dia?

Eh, tangan aku boleh bergerak? Aku menarik tangan yang diikat ke belakang yang kini sudah terlerai dari ikatan ke mukaku. Pergelangan tanganku nampak merah dan agak menggelupas.

Kemudian, lelaki berhoodie itu memotong ikatan di kakiku. Mataku merenungnya dengan dahi yang berkerut hairan. Siapa lelaki ni? Dia datang nak selamatkan aku atau ada niat lain di hatinya?

Lelaki itu mendongak memandang aku dengan matanya yang redup. Sesaat, aku terasa seakan-akan jantungku direntap keluar. Mataku membuntang ketika perasan akan warna mata milik lelaki itu. Aku kenal pemilik mata itu.

Ya, dialah sesuatu itu. Bagaimana aku boleh lupa? Aku berniat ingin berjumpanya. Sekali pun jadilah. Bibirku yang bergetar bergerak, ingin bersuara,

"Far... Umpphh," mulutku ditekup sebelum sempat aku menyebut namanya. Pandangan redup itu bertukar tajam lalu kepalanya menggeleng perlahan supaya tidak memanggilnya Farhan. Aku mengangguk sekali. Aku terlepas.

"Jack, kenapa kau biarkan je? Halang lelaki tu! Shafira masih ada urusan dengan aku!" Arah Maya dengan nada suaranya ditinggikan. Dia melangkah ke arah Jack lalu kolar baju lelaki itu digenggam kuat.

Jack menepis kasar tangan Maya di bajunya. "Tapi aku dah tak ada urusan dengan kau. Kau boleh berambus, Maya Karmeela. Kau bukan RedK lagi."

Maya kelihatannya terpaku sebentar dengan reaksi lelaki bernama Jack itu. Aku pula hanya memerhati. Sakitkan, Maya rasanya dikhianati? Bisik hatiku.

"Apa kau cakap ni, Red Joker? Tugas kau untuk jaga aku, bukan buang aku! Aku pewaris kumpulan Red King. Kau tak layak untuk halau aku macam ni!" Tengking Maya lalu merenung tajam lelaki di hadapannya. Aku dapat merasakan mata Jack dingin, langsung tak terkesan dengan kata-kata yang dilontarkan oleh Maya.

"Tapi kau tak layak jadi RedK, Maya. Kumpulan ni tak perlukan perempuan lemah macam kau."

Pang! Satu tamparan yang sangat kuat hinggap di pipi Jack sehinggakan ada kesan luka di tepi bibirnya. Jack tetap membuat muka selamba seperti tiada apa-apa.

"Unfortunately, its time to say goodbye. Its okay, aku akan anggap tamparan ni sebagai hadiah perpisahan kau pada aku. Selamat tinggal, Maya Karmeela." Ucap Jack bersama sebuah senyuman tawar sebelum leher Maya dipukul sehingga mampu membuat gadis itu rebah tidak sedarkan diri.

####

TUBUH Maya yang longlai itu ditangkap lalu didukung. Jack berpandangan dengan 426 yang berada di sisi Shafira lalu mereka mengangguk seperti sedang mencapai kata persetujuan dalam diam.

426 mengiringi Shafira yang kelihatan lemah dan tak bermaya itu keluar mengikut pintu belakang. Sepanjang perjalanan, anak-anak buah Red King hanya kaku sambil kepala dialihkan memandang ke arah lain, seolah-olah tak melihat apa yang berlaku hari ini.

Di luar, dua buah kereta menunggu. Shafira masuk ke dalam kereta 426 manakala Maya dihantar ke kereta satu lagi yang merupakan kereta LBP .

LBP yang memakai topeng putih sedang duduk di atas bonet kereta sambil diam tak berkutik. Sedikit pun tak memandang Jack yang sedang mendukung bekas ketua Red King itu masuk ke dalam keretanya sendiri. Sama juga keadaannya seperti anak buah LBP yang lain.

Tiba-tiba, 426 bersuara melalui alat perhubungan walkie talkie di tangannya, "LBP, time to go. Before the police catch up to us."

LBP melompat turun dari bonet keretanya lalu masuk ke bahagian pemandu diikuti oleh anak-anak buahnya yang lain. Jack menjauh dari kereta LBP sambil merenung tingkap kereta itu dalam-dalam.

Please be safe. Itu saja harapan Jack kini. Dia tak minta apa-apa lagi selain itu. Perlahan-lahan, Jack berpaling, ingin melangkah pergi. Langkahnya lambat, hatinya menjadi berat tapi dia terus memandang ke hadapan.

Chap yg agak pendek sbb lepas ni, author nk buat chap after story utk 426 & Shafira, Maya & Jack n LBP skali. Huhu.. see u in next chapter. Vote n comment.

Hacker 426 ✔️ Where stories live. Discover now