BAB 8 - Low Profile

1.5K 82 4
                                    

Aku melihat diriku di hadapan cermin. Dengan raut wajah yang ala Asian. Berkulit licin dan putih. Memiliki anak mata yang berwarna coklat cair. Rambut yang panjang beralun paras bawah bahu, berwarna coklat kelihatan cantik di mataku dan mungkin boleh dikatakan seksi dan menarik bagi pandangan lelaki di luar sana juga. Tetapi apabila teringat kembali perbualan aku dengan Nial beberapa minggu yang lepas.

"Mel...ada sesuatu kat rambut awaklah"

"Huh...ada apa?" Aku mengibas-ngibas rambutku. Nial diam memerhati tetapi kemudian menundukkan pandangannya.

"Ehem..ehem..Mel, honestly said. Rambut awak memang cantik panjang beralun macam tu. And most guys think that mahkota seorang wanita ialah rambutnya. Even I thinks so. Tapi kan lebih baik if you cover it hanya untuk pandangan orang yang halal menengoknya. Hanya untuk pandangan papa atau bakal suami wak contohya. I dont't meant to lecture you or what. Just suggesting it."

"Yeah....Right...For my 'Future husband' huh?" kataku cuba berjenaka.

Aku buat-buat tak faham masa itu. Tapi jauh di sudut hati kata-kata itu memang beri impak yang besar terhadap diriku. Pandai Nial main psiko dengan aku. Tetapi kerana kata-kata itu jugaklah aku decide hari ini untuk mengubah pernampilanku. Hari yang sangat sesuai untuk mengelak prasangka buruk daripada student lain. First day of class.

Aku memakai blous labuh berlengan panjang berwarna putih. Skirt labuh berwarna merah. Tudung instant berwarna gray. Salah satu outfit yang aku baru beli sebelum masuk ke sini. Outfit-outfit ini bukanlah berjenama seperti baju-baju yang aku pakai sebelum ni semasa aku tidak menutup aurat dahulu.

Kenapa aku tidak memilih pakaian-pakaian berjenama? Bacause i want to keep a low profile. Salah satu daripada cadangan Nial sebenarya apabila aku pernah mengadu yang orang kawan dengan aku hanya kerana status aku. Apa cadangan Nial tu?

1. Never mention your full name. That 'Tengku' name.

2. Don't wear branded clothes.

3. Pergi kelas tu drive kereta biasa je. Tak payah drive kereta sport awak.

4. Keep a low profile. Jangan cari pasal dengan orang lain.

"Kalau awak ikut semua suggestion saya. I'm sure, soon there will be somebody yang ikhlas nak berkawan dengan awak bukan kerana status awak tapi sebab diri awak yang sebenarnya"

Saya akan cuba ikut suggestion awak tu Nial! Semua kata- kata Nial sangat mudah untuk memengaruhi aku. Nampak tak yang saya dah angau kat awak Nial? Gila bayang namanya tu Mel.

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.


Serpihan Kisah Si DiaWhere stories live. Discover now