BAB 32 - Syiah

5.5K 222 5
                                    

SELENDANG hitam yang masih tersangkut di kepalanya betul-betul membuatkan fikirannya kusut. Dia masih di ruang tamu sementara Harris Amsyar sedang elok terbaring di atas lantai sebelah sofa. Dia tidak larat untuk mengangkat suaminya.

"Dah lah benda alah ni tersangkut kat kepala, nak mintak tolong Syar, dia pulak pengsan. Eee... betul-betul mencabar kesabaran la benda ni" omel Sarah Nia. Selendang di kepalanya ditarik lagi.

Masuk kali kelima mencuba, dia terus mengeluh kasar. "Kau jangan sampai aku gunting kau eh. Jangan cabar kesabaran aku. Heii..." dia sedang fokus pada pin yang terletak di bawah dagunya itu. Dengan bersusah payah dia mencabut pin tersebut dari selendangnya.

Akhirnya, berjaya pun! "Yey! Kepala aku dah bebas! Yahoo" jerit Sarah Nia ceria. Sekilas, dia memandang pin yang dicabutnya sebentar tadi.

"Berkarat, patutlah. Harap rupa je cantik, tapi berkarat" ujarnya lalu mencampakkan pin tersebut ke luar tingkap.

"YANG awak terkejut sangat tu kenapa? Saya je pun" cebik Sarah Nia. Wajah suaminya ditenung untuk menerima jawapan.

Posisi Sarah Nia di atas katil yang sedang duduk di hadapan Harris Amsyar memudahkan lagi dia untuk berbicara dengan suaminya.

Harris Amsyar tersengih lalu menggaru belakang kepalanya. "Saya fikir awak Valak, tu yang saya lari tu"

"Valak awak cakap? Awak sedar tak saya cun. Tak patut langsung samakan saya dengan Valak" bebel Sarah Nia sambil memandang tajam menembusi bebola mata Harris Amsyar.

"Hah? Er... sedar" balas Harris Amsyar gugup.

Sarah Nia merenung suaminya dengan muka toya. "Kita tak solat lagi ni. Jom. Dah pukul 6 dah ni" ujar Sarah Nia dan terus melangkah ke bilik air untuk mengambil air wudhu'.

Harris Amsyar tersenyum manis. "Mungkin saya terpanggil awak Valak sebab awak putih sangat. Uihh... dah la putih, cantik pulak tu. Tapi tu la, garang pulak" bebelnya kepada diri sendiri.

MALAM itu, Sarah Nia sedang khusyuk menonton televisyen. Ulangan Maharaja Lawak Mega menjadi jamuan matanya.

Sedang dia mengunyah keropok lekor yang baru digorengnya itu, tiba-tiba terasa tangan sasa sedang memeluk lehernya dari belakang. Tangan siapa lagi kalau bukan Harris Amsyar.

"Eh-eh, apa pegang-pegang ni?" Ujar Sarah Nia sambil mencubit tangan Harris Amsyar.

"Ah, adoi..." pantas Harris Amsyar menarik tangannya dan digosok bagi menghilangkan rasa sakit.

Sarah Nia yang sedang menghadap ke arah televisyen terus tergelak. "Tu lah, siapa suruh gatal lagi"

Terus wajah Harris Amsyar bertukar masam. "Sebelum kahwin saya nak gatal memang salah. Tapi kalau dah lepas kahwin saya nak menggatal awak still cakap salah, awak ni..."

"Ha, apa-apa?" Sarah Nia menoleh menghadap ke wajah Harris Amsyar dengan wajah singanya.

"Syiah! Saya nak call polis. Ajaran sesat ada kat dalam rumah ni!" balas Harris Amsyar dengan nada jerit. Lalu sepantas kilat dia berlari ke tingkat atas.

"What?! Syiah? Wow..." kening Sarah Nia sudah bertaut. Dia menghembus nafas dan menarik nafas. "Breath in, breath out. Huh..." dia tersenyum sebelum,

"Amsyar!" Sarah Nia dengan hentakan gergasinya, dia menaiki tangga ke tingkat atas untuk mengejar Harris Amsyar. Dia memang susah untuk menahan sabar. Lagi-lagi apabila dibuli.

"Jangan lari lah botak!"

Harris Amsyar berlari sambil menoleh ke belakang. Terdengar dengan jelas bunyi hembusan dan tarikan nafasnya.

Taming The Bad GirlWhere stories live. Discover now