BAB 57 - Dah Lama Suka Sayang

4.5K 181 5
                                    

DUA hari kemudian, Jazlina dan Mizan berjumpa lagi di Antipodean Bangsar Restaurant pada masa yang sama seperti tempoh hari. Jazlina mengeluarkan telefon bimbitnya untuk mengisi waktu sementara menunggu bayang Mizan muncul.

Tidak mengambil masa yang lama, wajah Mizan sudah terpacul di muka pintu restoran tersebut. Kelihatan dia menghampiri Jazlina dengan wajah gusar. Belakang tengkuknya diusap-usap. Macam mana aku nak cakap dengan dia ni?

"Hah? Macam mana plan kita. Berjalan lancar tak?" Soal Jazlina dengan mengangkat kening. Dia hairan melihat raut wajah Mizan. Kelihatan serba-salah seperti ingin menyampaikan sesuatu.

"Susahlah weh! Dato' Mazlan tak nak terima. Dia semburnya aku. Dia cakap dia tak nak bersubahat dengan akulah apalah" terang Mizan, mengeluh.

Terus mata Jazlina terbuka luas. Dia bukannya jenis yang penyabar. Apa yang dia nak, dia mesti kena dapat. Selagi tak dapat, dia akan cuba lagi dan lagi. Bagus nilai yang diamalkan tetapi diamalkan di jalan yang salah pun tidak boleh juga. Dia terus bangun dan melangkah keluar dari situ. Dia melangkah sehingga ke tempat yang agak tersembunyi dan langkahnya diikuti Mizan dari belakang. "Kerja senang pun tak boleh buat! Siapa yang tak nak duit. Kau cakap sekarang. Sekarang ni zaman duit. Kaya tak kaya, semua orang nak duit. Zaman sekarang ni orang pandang duit je. Susah sangat ke nak 'hulur duit' tu? Kau reti ke tak, hah?!" Tengking Jazlina panas hati. Di matanya seakan-akan ada api yang membara.

"Aku dah cakap kan, dia tak nak. Kau kena ingat. Tak semua orang macam kau. Tak semua orang pandang duit. Ada yang jujur, ada yang tak dan Dato' Mazlan tu jujur. Kenalah cari orang yang rela kotorkan tangan. Takkan tak faham-faham lagi? Kau jangan ingat semua akan terlaksana macam yang kau rancang. Expect the unexpected" balas Mizan dengan pedasnya. Tidak padan dengan amalannya sebelum ini.

Pap!

Jazlina melempang pipi kiri Mizan kuat. "You didn't expect that, did you?" Ungkapnya sarkastik sebelum mengangkat kaki. Dia tidak boleh berlama-lama. Takut barannya datang dan satu habuk pun tidak dapat.

Laju Mizan mengejar langkah Jazlina. Dia tidak puas hati dengan tindakan Jazlina sebentar tadi. Lengan Jazlina disambar keras. "Look, aku just nak nasihatkan kau. Aku tahu aku pun tak perfect, selalu lepak club semua. Tapi aku nak pesan, kau jangan ikut sangat nafsu amarah kau. Nanti kau yang menyesal" pesan Mizan dengan wajah kesal.

"E lepaslah! Kau tak layak nak pesan aku. Kau dengan aku pun takde beza! So stop being stupid" Tengking Jazlina sambil merentap tangannya. Lengannya yang merah itu diusap-usap. Pedih.

Mizan mengeluh perlahan. "Okay, aku dah tak nak tolong kau. Nanti duit upah yang kau bagi dekat aku sebelum-sebelum ni aku bagi balik dekat kau. Aku tak nak subahat dah. Kita memang sahabat. Tapi bukan sahabat tang ni. Aku nak 'cuci tangan'. Assalamualaikum" sejurus itu Mizan terus melangkah meninggalkan Jazlina.

Jazlina mengetap gigi. Dia menggempal kedua-dua tangannya. Air matanya luruh akibat terlalu marah. Kenapa semua orang tak faham aku? Semua orang pentingkan diri! Kak, Jaz sayang akak... Dia menyeka air matanya dan berlalu pergi dengan dendam yang menyala-nyala di dalam hatinya.

SARAH ERYNA tersenyum sinis memandang wajah Tony dan Lan. Dia sudah punya rancangan yang pasti akan merealisasikan impiannya untuk melihat kepincangan rumah tangga Harris Amsyar dan Sarah Nia.

"Aku nak korang ikut yang macam aku plan. Lepas settle ni, ingat, kita tak kenal each other and korang boleh blah. Cari orang lain. Nanti aku bagi arahan, korang buat" ujar Sarah Eryna sambil menuding jari ke wajah Tony dan Lan. Dia benar-bensr serius dengan ungkapannya.

Taming The Bad GirlWhere stories live. Discover now