Chapter 49

61.9K 2.3K 45
                                    

Anas bermain mata dengan isterinya yang sedang melayan tetamu.

Berkerut dahi Tiara melihat perangai pelik suaminya. Dah kenapa dengan suaminya itu pun dia tidak tahu. Asyik kenyit kenyit mata je padanya. Masuk nyamuk dalam mata agaknya.

Dia tidak dapat nafikan bahawa lelaki itu sudah mula baik padanya malah romantik sejak pulang dari rumah opah di Kelantan.

"Helen, who's this girl?" Soal rakan Puan Sri Helena, Datin Nor.

"Bakal menantu I lah tu . Her name's Tiara." Jawab Puan Sri Helena lalu memeluk bahu anak menantunya yang baru saja selesai bersalam dengan keenam-enam rakan karibnya.

Dalam rumah itu ada dua kumpulan. Satu kumpulan yang berada di sofa untuk perempuan manakala dimeja makan untuk kumpulan lelaki.

"Bila bertunang?" Soal Datin Putri pula.

"Tak bertunang pun. I suruh Anas terus buat akad nikah lepastu bersanding. Tu je. Buang masa je buat majlis tunang." Bohong Puan Sri Helena.

"Betul tu. I setuju dengan you, Helen. Kalau buat majlis tunang ni biasanya banyak cabaran yang kena hadapi. Well like you guys know, masing-masing kan bawa gerangan 'darah manis'. Tahu tahu sendirilah macam mana." Sampuk Datin Fatima.

Lalu wanita yang masing-masing berumur 50an itu mula membuka cerita pelbagai. Ralit Tiara bersama Alis mendengarnya.

Anas mendengus geram apabila isterinya tidak lagi melihatnya malah sibuk mengumpat dengan makcik makcik bawang. Dia rindu ingin menatap sepasang mata hitam milik gadis itu walaupun baru je tadi dia tatap.

Boleh dikatakan setiap saat dia rindukan gadis itu apatah lagi berpisah untuk beberapa jam, hari, bulan ataupun tahun. Tahun? Tak tak! Tidak boleh. Tahun itu tersangatlah lama baginya.

"Anas? Anas?" Tan Sri Hamid memanggil anaknya yang jauh termenung.

"Hah ya? Kenapa dad?" Anas yang tersedar terus blur.

"Tu, uncle Lil panggil tu," Mata Anas terarah pada Dato' Jalil yang duduk dikerusi hadapannya.

"Ya uncle?"

"Uncle tak dapat jawapan lagi untuk hotel kamu yang nak muflis tu. Last month keluar paper pasal tu." Tan Sri Hamid juga ingin bertanya mengenai hotel anaknya yang ingin muflis tetapi terlupa. Semua sudah sedia maklum yang dia sudah tua.

"Oh yang tu. Actually tak pun. Hotel saya tak bankrupt pun uncle." Jawapan Anas yang tidak padat membuatkan kerutan didahi Dato' Jalil timbul.

"Habistu?"

"Biasalah, bila kita dah berdiri tegak ni ada je yang nak menjatuhkan kita. Yang pasal hotel saya keluar paper tu uncle tak payah ambil kesahlah sebab semuanya dah settle." Dato' Jalil menganggukkan kepalanya.

"Baguslah kalau macam tu. Uncle bukan apa, uncle just risau sebab Iskandar's Hotel ni dah lama kamu dirikan hasil titik peluh kamu sendiri when you were 17." Kata Dato' Jalil.

"Betul tu Nas, uncle sokong apa yang uncle Lil cakap." Dato' Rahman menyetujui apa yang dikatakan oleh rakan lamanya itu. Anas hanya diam. Malas mahu bercakap tentang isu itu lagi.

................................

Tiara membantu Mak Ikin mengangkat pinggan-pinggan yang telah digunakan oleh tetamu-tetamu yang hadir tadi dan diletakkan didalam singki. Dia mahu membasuh pinggan itu tetapi segera Mak Ikin menghalangnya.

Barbie Doll✔Where stories live. Discover now