Bab 15

1.5K 209 9
                                    

Sudah tiga minggu berlalu dan peperiksaan sudah pun selesai di duduki semua pelajar. Hari ini merupakan keputusan peperiksaan keluar. Semua seperti tidak sabar menunggu keputusan masing-masing.

"Macam mana dengan peperiksaan sebelum ini? Semua ok?" tanya Cikgu Lim.

"SUSAHHH!!"

"Pasti saya gagal kali ni."

"Susah betul. Saya nak jawab soalan jadi tak reti."

Cikgu Lim hanya menggelengkan kepalanya. Tahu dia dengan jawapan yang di beri anak muridnya itu.

"Ok. Semua diam. Diam.."

Secara automatik mereka diam. Mereka dapat tahu yang Cikgu Lim akan memberikan keputusan pada mereka. Ada takut dan ada yang tidak sabar untuk mendapat keputusan.

"Di tangan saya ni adalah keputusan peperiksaan kamu semua. Yang kamu asyik cakap soalan periksa selalu susah. Tetapi ada seorang kawan kamu ni dapat keputusan yang cemerlang dan saya pun macam tak percaya bila lihat nama ini." ujar Cikgu Lim.

Keadaan kelas yang sunyi tadi kembali riuh. Mereka menanyakan sesama sendiri siapa pelajar yang mendapat keputusan cemerlang itu.

"Kamu semua nak tahu siapa dia?" tanya Cikgu Lim.

"MESTILAH NAK!!"

"YEAAHHHH!!"

Cikgu Lim tersenyum. Dia saja melengah-lengahkan. Dia saja hendak membuat anak muridnya rasa sedikit berdebar.

"Orang itu ialah... Seo Chaeyoung. Saengil chukahae." ujar Cikgu Lim.

"MWO?!"

"WAAHH!!! JINJJAA??!!"

Semua terkejut dengan berita yang di sampaikan itu. Chaeyoung pun turut sama. Mulut mereka tidak henti bercerita mengenai Chaeyoung.

"Nae. Chaeyoung. Ambil keputusan kamu." tegur Cikgu Lim.

Lambat-lambat Chaeyoung pergi mengambil keputusannya. Hayoung dan Aera ingin melihat keputusan Chaeyoung. Asal Chaeyoung lalu untuk kembali ke tempatnya, mereka terus mengintai untuk melihat keputusan rakannya itu.

"Untuk pengetahuan semua, Chaeyoung mendapat A+ dalam semua mata pelajaran."

"Tipu lah! Tak mungkin dia dapat keputusan yang cemerlang macam tu saja!" salah orang daripada mereka mula bersuara.

"Apa yang nak tipunya?! Cikgu selalu perhatikan Chaeyoung yang selalu menghabiskan masa rehat dengan mengulangkaji mata pelajaran. Kamu ingat dia selalu pergi perpustakaan itu untuk main-main ke?! Lain lah macam kamu semua."

Semua terdiam. Mereka masih tidak percaya dengan kata Cikgunya itu. Dia pasti yang Chaeyoung meniru untuk peperiksaan kali ini. Tak semudah itu dia dapat keputusan yang cemerlang.

[C] Fake LiarsWhere stories live. Discover now