Bab 23

1.4K 188 0
                                    

Chaeyoung meneguk minuman tin itu untuk legakan tekaknya yang sudah kering. 

"Haa~ Dah lama tak ketawa."

Jaemin yang baru hendak minum terus memandang ke arah Chaeyoung di sebelahnya. Wajah Chaeyoung kelihatan sedikit gembira. Jaemin tersenyum lalu meneguk air tersebut.

"Macam mana nak ketawa. Kalau dah hari-hari asyik jadi dewa maut je." perli Jaemin.

"Ya~" Chaeyoung tersenyum kecil.

Mereka ketawa kecil dan mula mendiamkan diri. Tidak tahu hendak berbual mengenai apa.

"Mianida~"

Jaemin langsung memandang Chaeyoung di sebelahnya.

"Sebab.. Layanan saya teruk terhadap awak sebelum ni." ujar Chaeyoung. Dia rasa sebersalah apabila mengingati semula perkara yang berlaku sebelum ini.

"Gwaenchana. Awak hilang ingatan. Jadi.. Sebab itu awak layan saya begitu. ha~ Mungkin awak takut hendak ada kawan.. Bukan?"

Chaeyoung hanya menundukkan wajahnya. Bibir bawah di getap.

"Awak trauma untuk ada kawan?" soal Jaemin menginginkan kepastian.

Chaeyoung mengganguk lemah. Dia takut hendak bicara mengenai perkara ini. Air matanya mengalir perlahan. Jaemin langsung menyentuh bahu Chaeyoung apabila perasan yang Chaeyoung menangis.

"Neo... Gwaenchana?" tanya Jaemin yang sudah mula risau.

Chaeyoung mengesat air matanya.

"Gwaenchana. Naneun gwaenchana."

Jaemin menghela nafas lega. Kesian pula pada Chaeyoung. Dia jauhkan diri pada budak-budak ni. Mungkin dia takut hendak mengingati semula kejadian sebelum ini yang berlaku pada dirinya. Jaemin menghabiskan minumannya. Chaeyoung memandang Jaemin di sebelahnya. Air matanya mengalir semula.

Mian~ Mianhae~





























Masam mencuka muka Chaeyoung. Dia paling tak suka kalau ada orang mengganggunya pagi-pagi ini. Hendak berjalan ke sekolah pun rasa tak tenang.

"Haish! Boya~!" marah Chaeyoung.

Jaemin yang mengikuti dari belakang berhenti dengan secara mengejut. Dia hanya tersenyum tanpa rasa sebersalah.

"Ahh~ Jinjja!" Rimas Chaeyoung. Dia tidak suka orang pergerakkannya di perhatikan orang. Lagi-lagi si budak virus senyum ini.

Jaemin mengikut Chaeyoung lagi. Chaeyoung memarahinya lagi. Kalau ada salah pun, dia sudah minta maaf. Apa lagi lah dia mahukan padanya. Jaemin masih mengikutinya. Chaeyoung memarahinya lalu mengejarnya untuk memukul lelaki itu.

Semua pelajar yang melihat telatah Chaeyoung sedikit terkejut. Selalunya tiada siapa yang hendak berani untuk menegur Chaeyoung. Hayoung dan Aera yang melihat mereka berdua dari jauh. 

"Hayoung-a~ kaja." ajak Aera.

Hayoung hanya mengikut tanpa bersuara. Mereka rindu pada Chaeyoung. Rindu hendak bergurau seperti dulu. Bila akan bertemu dengan Chaeyoung lagi? Matanya melihat ke arah Jaemin yang cuba menyakat Chaeyoung.





















"Haish~ Kenapa asyik ikut aku je? Pergi sekolah ikut, balik sekolah pun nak ikut jugak ke?!"

Jaemin hanya tersenyum manis. Ini membuatkan Chaeyoung lagi sakit hati dengannya. Haish~ Kenapa lah dia boleh jadi kawan aku?! Macam orang tak siuman asyik senyum sahaja .

"Haish~ jinjja!" Chaeyoung melajukan langkahnya. 

Jaemin tersenyum mengikutinya dari belakang. Chaeyoung rimas dengannya. Langkahnya berhenti seketika. Matanya tidak beralih dari memandang sesuatu di sebelah kirinya. Senyuman di bibir terus mati. Jaemin sedikit hairan dengan kelakukan Chaeyoung sekarang. Dia turut memandang di simpang sebelah kirinya.

"Saya minta maaf atas kesalahan saya tadi. Beri lah saya lagi satu peluang. Tolonglah~" ujar Hayoung seperti merayu pada dua orang lelaki 50an.

"Apa yang kau cakap ni?! Kau dah buat barang aku rosak masih ada hati nak kerja sini?!" tengking lelaki itu.

"Ahjusshi! Tolong~ Beri saya lagi satu peluang. Tolonglah~ Ahjusshi~" Hayoung tidak masih  putus asa.

Tangannya terus memegang lengan pak cik merayu. Pak cik itu menarik tangannya dengan kasar dari di pegang Hayoung lagi. Hayoung yang tidak dapat mengimbangi badannya terjatuh. Chaeyoung yang melihatnya turut rasa geram dengan perbuatan Pak Cik itu.

"Ya~ Boya! Dia dah minta maaf tu, maafkan je lah! Apa yang susah sangat!" marah Chaeyoung yang sudah tidak dapat kawal marahnya.

"Apa yang kau cakap, huh?" tanya Pak cik itu yang sedikit hairan dengannya.

"Ani~ Jeonseonghabnida. Jeonseonghabnida." Jaemin menunduk tanda memohon maaf bagi pihak Chaeyoung.

Jaemin menarik lengan Chaeyoung. Dia tak mahu Chaeyoung memarahi Pak Cik itu. Hayoung bangun dari jatuhnya dan hanya menundukkan kepalanya. Chaeyoung menolak tangan Jaemin dari memegangnya.

"Ka!" Pak Cik itu menghalau Hayoung.

"Ya~! Ini ke cara kau layan seorang perempuan!? ha?!" kolar Pak cik itu di tarik dengan kasar. Dia tidak suka layanan lelaki. Kalau boleh, dia mahu belasah sampai Pak cik itu masuk ICU. Dia kesah apa, Pak cik ke orang tua nak mampus yang tak ada rasa kasihan memang kena penumbuk.

Jaemin dengan cepatnya menarik Chaeyoung membawanya pergi jauh daripada Pak Cik itu. Dengan tertunduk-tunduk dia memohon maaf pada lelaki itu. Jaemin memanggil Hayoung untuk membantunya sambil memohon maaf pada boss nya itu.

"KAU TAK GUNAAA!!! PAK CIK TUA NAK MAMPOSS!!! KAU FIKIR KAU NI BAGUS SANGAT KE , HA!!??tengking Chaeyoung. Rasa hendak tercabut anak tekaknya itu.

"WOI LEPASLAH!! TUA NAK MAMPOOSSS!!!!! ARGGHH!!!"

[C] Fake LiarsWhere stories live. Discover now