Bab 32 [EDIT]

465 41 0
                                    

Votelah duluuu😉💫

Bandar Kuantan agak sibuk ketika waktu petang. Maklumlah ramai yang baru pulang dari kerja. Syamim juga tidak kurangnnya. Setelah seharian melawat kawasan pembinaan baru di Tanjung Lumpur, Syamim pandu pulang ke hotel. Jam tangan berjenama Casio itu dikerling. Sudah hampir waktu asar.

Syamim singgah di masjid berdekatan. Sebagai seorang muslim, seharusnya kita berusaha dan cuba untuk menunaikan solat di awal waktu. Jangan sia-siakan peluang waktu lapang yang ada.

Setelah selesai menunaikan solat asar secara berjemaah, Syamim pandu pulang. Sebaik sahaja Syamim tiba di bilik hotelnya, telefon bimbitnya berdering. Senyuman terukir di wajah Syamim.

"Assalamualaikum, sayang!"

"Waalaikumusalam, abang! Cerianya suara abang. Abang baru balik dari mana?"

"Mestilah ceria! Dah sayang call abang. Abang baru saja sampai bilik hotel ni. Lagi pun, semalam orang tu lupa nak call kita sebelum tidur."

Zara menepuk dahi. Tidak sangka perkara itu akan diungkit oleh Syamim. Zara diserbu rasa serba salah.

"Alah, abang. Maaflah. Zara tak sengaja. Semalam lepas isyak memang Zara nak call abang, tapi terlelap lepas solat. Suara mengaji abanglah merdu sangat. Sampai Zara tertidur dengar rakaman suara abang mengaji."

Syamim hanya tersenyum. Saja dia hendak menyakat Zara. Walaupun baru satu malam tidak bersua muka, rindunya itu tidak terkata.

"Eh?! Salahkan abang pula. Hahaha! Erm, anak kita sihat, sayang?"

"Sihat! Tapi..."

"Tapi apa sayang? Jangan buat abang takut!"

Cuak weh!

"Umar rindu nak rasa ayah usap perut ibu bila ayah bacakan surah untuk ibu dan Umar."

Syamim menghembus nafas lega. Nak kena kokak si Zara ni!

"Sayang...sayang buat abang takut. Hrm, sayang dengan Umar tunggu abang balik tau? Abang pergi kejap nak cari nafkah untuk orang yang abang sayang."

"Ye abang. Zara faham. Erm, okaylah abang. Abang rehatlah dulu. Nanti Zara telefon abang lagi. Jaga diri, jaga iman ye, abang. Assalamualaikum."

"In sha allah, sayang. Waalaikumusalam."

***

Harris dalam perjalanan untuk bertemu klien di luar pejabat. Belum sempat dia menjejakkan kaki ke dalam kereta, Harris ternampak susuk tubuh yang dia kenali sedang menghampiri. Pintu kereta ditutup kembali.

"Kau nak apa? Kau sedar tak yang sekarang ni kau tengah jadi buruan polis? Kau nak aku call polis sekarang ke?"

Shafiq tertawa. Harris menayangkan muka hairan dengan sikap Shafiq ketika ini.

"Harris or should i call abang? Hrm, kalau betullah aku ni jadi buruan polis, kenapa bukan dari dulu? Kenapa baru sekarang?"

Harris mengerutkan dahinya. Apa lagi ni?

"Dari dulu? Apa maksud kau? Kau ada buat jenayah lain ke selain kau cuba nak bunuh adik aku?"

Shafiq menayangkan muka hairan kemudian tersenyum sinis.

Harris tak tahu rupanya yang aku punca Nadia mati. Aku boleh manfaatkan peluang ni untuk pecah belahkan kembar tak guna ni.

"Abang Harris. Abang lupa ke apa yang jadi kat anak buah kesayangan abang? Kau percaya ke punca kematian Nadia tu disebabkan masalah jantung yang Nadia ada? Fikirlah dalam-dalam kalau kau betul-betul sayangkan Nadia."

✅ Pelindung kiriman Tuhan [edited]Where stories live. Discover now