14

123 28 0
                                    

Disebabkan aku sudah terlambat untuk ke makmal untuk kelas sains, aku berlari sepantas yang aku boleh sambil memeluk buku di dada. Menyesal aku minum susu coklat pagi tadi, tak pasal-pasal perut aku meragam sampai terpaksa duduk di tandas lama. Ergh!

Dalam pada aku berlari, jam di tangan aku lirik seketika. Semakin gemuruh aku jadinya bila aku sudah terlambat lima minit. Sudahlah cikgu sains aku garang bak singa, memang pantang kalau pelajar lambat meskipun hanya seminit. Makin kelam kabut aku jadinya, sampai-sampai aku gagal untuk berhenti serta merta lalu melanggar seseorang yang baru saja keluar dari makmal yang ingin aku tuju.

Hasilnya buku-buku aku dengan buku orang itu sekali berterbangan jatuh ke lantai, dan sekali dengan orangnya. Mujur aku dapat bertahan, kalau tidak mungkin aku sudah terjelepok dengan dia juga.

“Ya Tuhan, saya minta maaf. Minta maaf sangat-sangat, saya tak sengaja. Sumpah saya tak sengaja.” Pinta aku bersungguh sambil menunduk beberapa kali, menunjukkan betapa rasa bersalahnya aku pada dia.

Dia mengeluh sakit sambil menyentuh sikunya bila dia mencuba untuk bangun semula. “Uh-oh, tak apalah. Awak terburu-buru nak ke mana?”

Aku langsung berteliku bagi mengutip buku-buku bersama bukunya, lantas aku hulurkan kepadanya. Sekali lagi aku menunduk maaf, sebelum memandang wajahnya. “Saya nak ke sini, makmal. Dah terlambat sangat. Saya minta maaf sekali lagi eh.”

Dia tersenyum manis, menimbulkan lesung pipinya yang dalam. “Okay, bertenang. Saya juga keluar melulu tadi.”

“Serius okay?”

Dia menggaru belakang lehernya, tersenyum janggal. “Urm, iya serius—”

“Baiklah, saya pergi dulu. Bye.” Dan aku terus meluru masuk ke dalam makmal. Meninggalkan dia di luar. Fuh, nasib baiklah budak lelaki tadi tidak mengamuk atau marah-marah. Tapi nasib malangnya, mesti aku kena denda tok ketampi lepasni.

Sedih. Tak guna susu coklat punya pasal.

[DC] Romeo : Our First MetKde žijí příběhy. Začni objevovat