Part 47

7.5K 181 4
                                    

Kau memujaku dengan menyakitiku
———————————————




Hari ini aku membersih halaman rumah. Mengemas apa yang patut. Umi kata kena selalu bergerak supaya mudah bersalin nanti. Walaupun agak sedikit letih tapi tak apa asalkan aku boleh keluarkan peluh. Mungkin juga bila aku buat kerja begini, aku boleh lupakan masalahku buat seketika.

Abang Akmal dari pagi keluar. Tak tahu pula aku dia ke mana. Pergi tanpa meninggalkan pesan. Aku pun tak ingin ambil tahu. Selagi aku boleh sabar aku tetap bersabar. Tak nak susahkan diri memikirkan benda yang sama hari-hari.

Sedang aku menyapu sampah di halaman rumah, mataku juga tidak lekang melihat rumah agam di sebelah rumahku ini. Sebelum ini tidak pernah aku dengar suara-suara orang malah rumah itu kosong tanpa penghuni, tapi hari ini kedengaran suara kanak-kanak riang. Sudah tentu ada orang, memandangkan kereta Mercedes Benz tersadai elok di hadapan rumah.

Si anak sedang berlari bila di kejar oleh si ayah di halaman rumah. Sementara si ibu merakam setiap detik indah itu. Mereka bergurau senda. Aku tersenyum bila melihat moment bahagia itu. Agaknya kami juga macam ni bila anakku sudah besar nanti. Tapi——

Argh!!!

"Puan."

Aku terhenti dari lamunanku.

"Err ya!"

"Saya Rina." Dia menghulurkan tangannya bersalam denganku.

"Ooo akak, saya Hanan—b-baru pindah sini?"

"Aah baru pindah dua hari lepas, ermm Hanan sudah lama tinggal sini?"

"Tak juga, tak sampai setahun pun lagi tinggal sini, jadi sebelum ni akak tinggal di mana?"

"Sebelum ni akak tinggal di Singapore, ikut suami kerja sana."

"Ooo macam tu." Aku kering idea tak tahu nak sembang apa.

"Dah berapa bulan." Dia pandang perutku.

"Ni nak masuk tujuh bulan dah."

"Oh iya! Dah tak lama sangat dah ni——tapi perut kamu kecil tak nampak sangat."

"Iya akak."

Aku senyum padanya.

"Eh tak apalah kalau macam tu, akak masuk dulu lah ya, nanti jumpa lagi, bye." Manis senyumannya dihadiahkan padaku. Sudah la sopan ramah pula tu.

"Bye akak."

Aku berjalan perlahan masuk ke rumah sambil mengusap perlahan perutku. Dari semalam dia tidak menendang, pagi tadi pun. Kenapa? Aku tekan-tekan perutku. Tapi tiada respon. Adik tidur ya.

"Hailah anak mama ni, jangan buat mama susah hati ya sayang."

Aku merehatkan diriku di sofa buat seketika.

Ke mana suami aku pergi? Bila mengenangkan ini hatiku jadi sayu. Sampai hati dia lupakan aku. Yang paling aku terkesan anak dalam kandunganku juga dia tidak kisah. Sampai hati abang buat Hanan macam ni.

Bunyi mesej bertalu-talu menyedarkanku dari tenggelam dalam emosi.

Nombor tidak dikenali. Siapa ni?

Beberapa keping gambar yang di hantar pengirim kepada ku. Aku buka gambar-gambar yang di kirim.

Gambar Abang Akmal dan perempuan itu. Ada bersama beberapa orang teman yang lain. Sepertinya dia menghadiri parti teman-temannya. Kedudukan antara dia dengan perempuan itu aku kira sangat rapat dan intim. Dengan pakaian perempuan tu tak cukup kain, aku yang perempuan tengok pun merasa tebal muka. Apatah lagi kaum lelaki yang tengok.

Aku Pujaan Abang Where stories live. Discover now