BAB 33

1.4K 81 19
                                    

Haidar dan Rayyan berpisah haluan. Haidar dan dua lagi pegawai polis akan memasuki tingkat bawah manakala Rayyan bersama tiga lagi pegawai polis meneruskan langkah ke tingkat satu bangunan sekolah yang telah ditinggalkan itu. Semasa mereka memasuki perkarangan sekolah, dua orang pengawal keselamatan telah diikat dan mulut mereka disumbat dengan kain. Kata pengawal keselamatan itu, semasa mereka sedang berbual sesama sendiri, terdapat beberapa orang lelaki yang tiba-tiba datang dan membuat kecoh. Belum sempat mereka berbuat apa-apa, lelaki-lelaki tadi memukul dan mengikat mereka di situ.

Haidar memerhatikan seorang pengawal yang sedang berjaga di pintu masuk hadapan sambil memegang sepucuk pistol. Lelaki itu sedang leka berjalan ke kiri dan kanan memberikannya petunjuk bahawa penjahat di dalam bangunan sekolah terbiar itu masih belum menyedari akan kehadiran mereka.

Haidar berjalan perlahan-lahan menghampiri lelaki itu tanpa mengeluarkan sebarang bunyi. Tatkala lelaki itu menyedari kehadirannya, kanan tangannya cekap singgah di batang leher lelaki itu dan pengsan di situ. Taktik untuk menumpaskan pihak musuh yang dia belajar semasa latihan dahulu digunakan dengan sebaik mungkin.

Dua orang pegawai polis tadi sudah tidak kelihatan. Nampaknya selepas ini dia perlu lebih berhati-hati kerana bersendirian. Langkah diteruskan lagi ke tempat lain. Keadaan di situ berselerakan dengan kerusi dan meja yang tidak disusun dengan kemas dan teratur. Ada juga tumbuhan meliar yang tumbuh di sekitar bangunan.

"Berhenti atau aku tembak!" sergah satu suara garau dari belakang. Belakang kepalanya dapat merasai kehadiran satu objek keras. Pistol diacukan ke belakang kepala Haidar.

"Campak pistol kau dan angkat tangan ke atas. Kalau tak, aku tembak!" Arahan kasar dari penjahat itu Haidar patuhi. Kepalanya ditunjal dengan objek keras itu. Pistol yang dibawanya sebagai senjata terpaksa dilempar ke bawah. Penjahat itu meraba di sekitar badan Haidar untuk melihat jika ada senjata lain yang boleh membahayakannya.

PAP

Alisa mengetuk kepala lelaki itu dengan sebatang kayu yang di jumpai sebelum masuk ke sini. Hanya dengan sekali pukulan, badan lelaki itu jatuh menyembah bumi.

Terbutang mata Haidar melihat penjahat itu jatuh melorot ke kakinya. Darah mengalir keluar dari kepala lelaki tadi. Dengan pantas, dia berpusing ke belakang. Apa yang lebih memeranjatkannya ialah kelibat Alisa yang sedang tersengih seperti kerang busuk.

"Kau buat kat sini?" Keras suara Haidar memarahi Alisa. Mahu tercabut jantungnya melihat tindakan berani mati Alisa. Buat membazir air liur saja bila dia bersungguh berpesan kepada gadis itu agar tidak masuk ke dalam kawasan bahaya ini.

Alisa menarik muncung. Terasa hati dengan respon yang diberikan oleh Haidar. "Orang dah tolong dia bukannya nak ucap terima kasih. Sepatutnya aku biar je dia kena tembak tadi," gumamnya perlahan. Tidak betah dia hendak berlama di situ. Belum sempat dia kembali semula ke tempat menunggu tadi, Haidar segera memaut lengannya.

Tergamam dia di situ. Matanya tertancap memandang tangan Haidar di lengannya. Lama juga mereka berkeadaan seperti itu.

"Maafkan aku," pinta Haidar setelah menyedari akan ketelanjurannya memegang gadis itu meskipun berlapik.

"Aku nak kau ikut aku. Aku tak yakin yang kau akan selamat kalau kau keluar seorang diri," ujar Haidar memberikan arahan.

"Ok...okey," tergagap-gagap Alisa menjawab. Apasal dada ni tiba-tiba buat hal? Tangannya mula bergerak mengipas muka yang terasa berbahang.

"Kau ikut aku. Kita naik atas. Ingat pesan aku tadi," tutur Haidar tegas. Dia tidak mahu mana-mana nyawa yang tidak bersalah melayang.

Alisa mengangguk berkali-kali. Apabila Haidar mula bergerak naik ke tingkat atas, dia mengekori lelaki itu rapat.

Bahagia Buat Aisyah [COMPLETE]Место, где живут истории. Откройте их для себя