Bab 14

147K 4.3K 321
                                    

Tangan Arissa lincah memotong lobak dan kubis. Setelah itu, dia terus mencuci sotong, udang dan sayur tadi. Datin Zaitun yang berada di belakang Arissa tersenyum. Arissa pass ujian ni!

Ujian seterusnya, Arissa dibawa ke loteng tingkat atas. Loteng tersebut penuh dengan habuk dan sesawang labah. Tidak sampai 2 jam, tempat itu bersih! Perfecto! Pass!

Penilaian terakhir. Ini adalah tempat di mana tiada sesiapa pun pernah menjejaki tempat ini terkecuali Rayyan, Dato' Jamal, Datin Zaitun dan Kamal. Orang lain tidak dibenarkan!

"Okay Arissa. Ini taman kegemaran aunty. You are the first one who come here after my family," ujar Datin Zaitun sambil tersenyum. Arissa membalas senyuman tersebut.

"Tolong jangan hampakan aunty okay," Arissa mengangguk sambil tersenyum.

"In shaa Allah"

~

Peluh di dahi dilap. Fuh, penat juga kemas taman. Ni baru taman belum rumah lagi.

Tepukan tangan membuatkan Arissa menoleh. "Congrats Arissa! Kamu memang menantu yang baik. Bulan depan, kamu dengan Rayyan kahwin ya," Arissa terus tersedak. Fuh, awalnya.

"Arissa, kamu okay tak?" Arissa mengangguk sambil tersenyum. Agak-agak Rayyan setuju tak?

"Tapi Rayyan.."

"Tak apa, itu mummy akan settlekan. Lagipun jangan risaulah, dia yang kenalkan kamu dengan mummy. Mestilah dia cintakan kamu. Sanggup kahwin dengan kamu," kata-kata Datin Zaitun membuatkan Arissa terkedu. Dia cintakan aku ke? Rayyan? Tak. Dia cintakan Fina je.

Arissa hanya tersenyum hambar.

~

"Assalamualaikum. Hello?" mata Shahrul terus terbeliak. "Ha baiklah saya datang sekarang," panggilan dimatikan. Kerjanya yang tergendala terus ditinggalkan.

Kereta Volkswagen berwarna hitam terus memecut laju di atas jalan raya.

Shahrul menolak pintu Hospital Ampang dengan tergopoh-gapah. Dia terus meluru ke arah jururawat yang berdekatan.

"Nurse, wad 2051 kat mana?"

"Tingkat 2 belah kanan"

"Thanks," Shahrul terus menaiki tangga kecemasan. Tak ada masa nak tunggu lift.

"Fina!"

~

"Mummy cakap apa tadi?" Rayyan memandang Arissa di sebelahnya. Arissa memandang jalan raya yang terbentang luas.

"Mummy cakap bulan depan kita kahwin," Rayyan terus memberhentikan keretanya di tepi jalan. Arissa terkejut.

"Awak ni kenapa? Terkejut sangat ke bila kahwin dengan perempuan simpanan macam saya? Awak jijik? Malu?" soalan Arissa membuatkan darah Rayyan menggelegak. Dah kenapa? Dia pantas mencengkam rahang Arissa.

"Sejak bila kau pandai melawan aku ni?" Arissa tidak menjawab soalan tersebut malah dia cuba menahan matanya daripada mengalirkan air mata kesakitan.

Lelaki Dingin itu Suami Aku✔Where stories live. Discover now