ACDA14

2K 139 35
                                    

Ali dan Rudy mengikuti ejen Bakar ke bilik latihan khas mereka.

*Di bilik latihan Ali dan Rudy*

"Hah, kita dah sampai... Nilah bilik latihan korang"ujar ejen Bakar sambil berjalan masuk ke dalam bilik itu. Ali dan Rudy terpana setelah memasuki bilik latihan mereka.

"Wow!! Cantiknya!!"ujar Ali dan Rudy serentak. Tapi yang antara suara Ali dan Rudy, suara Rudy lagi kuat sebab terlebih exited sampai mengalahkan Ali yang childish itu.

Ejen Bakar berasa hairan dengan keterujaan Rudy yang mengalahkan anak buahnya. Setahunya, takda sesiapa yang boleh kalahkan perangai budak-budak Ali.

"Amboi Rudy, kau pula yang terlebih exited?"perli ejen Bakar.

Ali yang mendengar perlian ejen Bakar dah ketawa berdekah-dekah sampai tak cukup nafas.

Rudy hanya berdehem dan terus membetulkan posisi badannya agar menjadi tegap semula untuk menjaga 'macho'nya. Tak naklah sampai Ali perasan perangai budak-budaknya. Nanti tak pasal-pasal kena reject awal-awal.

-10 minit kemudian-

"Ali, dah dahlah gelakkan aku tu... Nanti kalau kau pengsan tak cukup nafas, siapa yang susah?? Aku juga..."ujar Rudy prihatin(?) apabila melihat Ali tak berhenti gelakkan dirinya selama 10 minit tanpa henti.

Tapi Rudy tak perasan yang dia dah terlepas cakap yang membuatkan ejen Bakar rasa tak cukup nafas plus nak mati sebab tersedak burger yang sedang dikunyahnya entah sejak bila.

Ali serta merta nenghentikan tawanya apabila mendengar kata-kata Rudy.

"Susah?? Asal pula kau nak susah?? Bukannya ada kena mengena dengan kau pun..."ujar Ali yang hairan dengan kata-kata Rudy.

Rudy pula sudah mula gelisah sebab dia baru perasan yang sebenarnya dia dah terlepas cakap. Dia pun menjawab soalan Ali dengan apa-apa saja benda yang terlintas di fikirannya.

"I-itu... Sebab!! Erm... Kau tukan pendek, jadinya paru-paru kau pun kecil dan bila kecil, jumlah oksigennya pun mestilah kurang. Bila kurang, kau akan cepat kekurangan oksigen dan akhir sekali kau akan pengsan sebab tak cukup nafas!!"jawab Rudy panjang lebar dengan jawapan yang tak relevan dan merepek meraban sehingga ejen Bakar garu kepala.

Ali pula...

"Kau... Kau cakap apa tadi?!!"soal Ali sambil menggenggam penumbuk. Dengan tenangnya sang Rudy menjawab.

"Aku cakap kau pendek hehehe..."jawab Rudy dengan santainya.

Ali pun apa lagi terus ambil yoyonya dan...

(DONK!!)

Menghempuk kepala Rudy menggunakan yoyo tadi sehingga kepala Rudy terasa berpusing-pusing.

"Ish!! Aku tahulah kau tu tinggi!! Tapi kot ya pun takyahlah sampai nak cakap aku pendek!! Taguna punya Rudy!!"marah Ali sambil mencekik Rudy dan menggoncang-goncang badan mangsa cekikan sehingga lidahnya terkeluar, akibat terlalu pening.

Ejen Bakar yang berasa kesian dengan si landak mula memegang bahu Ali. Ali menghentikan goncangannya(?) dan menoleh ke arah ejen Bakar.

"??"

"Sudahlah tu Ali... Kesian Rudy tu. Nanti tak pasal-pasal mati pula si Rudy tu... Ada yang kena buat tahlil kat masjid nanti..."pujuk ejen Bakar, tenang. Ali yang mendengarnya mendengus geram dan akhirnya melepaskan si Rudy yang sudah nyawa-nyawa ikan itu.

Rudy: *mati lagi baik*

Entah kenapa, masing-masing langsung mendiamkan diri. Beberapa minit kemudian, barulah ejen Bakar bersuara.

"Jadi err... Boleh kita mulakan latihan sekarang??"tanya ejen Bakar menjadikan Ali dan Rudy, yang baru dapat kewarasan balik tersentak.

"B-boleh!!"jawab kedua-duanya serentak.

"Jadi mari kita mulakan!!"seru ejen Bakar.

To Be Continued

ᴀᴅᴀ ᴄɪɴᴛᴀ ᴅɪ ᴀᴋᴀᴅᴇᴍɪ (ʀᴜʟɪ ᴠs ᴋʜᴀɪʟɪ) ✓Where stories live. Discover now