| Bunga | 45

12.1K 1.7K 332
                                    

SEWAKTU mereka sampai di Mukim Anjana, dengan diiringi beberapa orang dari mukim tersebut bersama Anggun - mereka semua disambut oleh seorang lelaki bertubuh tegap dalam usia 40-an bersama beberapa lagi lelaki lain yang tampak seperti pembantu kepadanya.

Sekilas sahaja lihat, sudah dapat diagak lelaki itulah ketua mukim di sini. Apatah lagi lelaki itu dengan pantas sahaja bertanya kenapa dengan Tok penghulu yang berdarah. Apabila dijawab lelaki tua telah tersalah dipanah oleh anak buahnya, kelam kabut lelaki tersebut menyuruh agar dibawa Tok penghulu ke pusat rawatan. Sekejap sahaja kelibat Tok penghulu hilang dipapah dua orang Anjana, Falah juga meminta untuk mengikut lelaki tua tersebut. Ketua Mukim hanya membenarkan kerana memahami kerisauan Falah.

Apabila hanya tinggal Henry, Iman dan Linda bersama ketua mukim itu maka dengan segera Ketua Mukim menjemput ke terataknya.

"Nama aku Wan, tapi semua memanggil aku Ketua sejak aku memegang jawatan ini." Ketua Mukim memulakan perbualan dengan Henry dalam langkah mereka ke kediaman Ketua Mukim.

"Aku Mikail." Henry memperkenalkan nama belakang apabila merasakan nama pertamanya agak susah.

"Nama yang bagus." Ketua Mukim tersenyum. Memuji nama teman barunya ini.

"Aku tak pernah tahu kewujudan mukim ini di Pulau Jengka." Henry melegarkan pandangan ke serata kawasan tersebut. Dia suka melihat suasana kampung di sini. Harmoni dan damai nampaknya. Rumah pun tidaklah terlalu rapat-rapat dan tidak juga terlalu berjarak. Mukim ini sangat redup kerana terlalu banyak pohon yang tumbuh sehinggakan sangat sedikit ruang yang tersiang.

"Kami sembunyikan diri dari dunia kerana tidak mahu wanita di timur mengetahui kewujudan kami." Ketua Mukim bersuara serius.

"Wanita di timur?" Henry berkerut. "Mona?" Soalnya ingin kepastian. Iman dan Linda turut tertarik dengan perbualan itu.

Ketua Mukim menghela nafas. "Terlalu banyak perkara yang ingin aku kongsikan pada kalian sebelum kalian menyambung perjalanan. Marilah ke rumah aku. Kita berbual di sana." Ujar Ketua seterusnya.

Tidak lama kemudian, mereka tiba di sebuah rumah dari kayu yang cukup besar berbanding daripada rumah lain, inilah kediaman Ketua Mukim. Mereka dijemput masuk dan dihidangkan buah-buahan. Namun Henry menolak untuk makan kerana hendak menunggu Falah.

Ketua Mukim faham.

Sekejap sahaja Falah muncul bersama seorang Anjana, dan selepas itu barulah mereka berani untuk menjamu buah-buahan apabila melihat Falah baik-baik sahaja selepas menggigit sebuah epal.

Sebenarnya Falah sudah berpesan dalam perjalanan tadi, tunggu dia makan dahulu baru yang lain boleh makan. Pesanan itu disampaikan secara senyap-senyap kerana menghormati kewujudan Anggun bersama teman-teman di dalam perjalanan tadi.

Maka kerana itulah mereka sanggup menunggu Falah untuk mula makan. Dan sekarang apabila mereka dihidangkan makanan-makanan seperti ubi keledek rebus dan sebagainya, mereka lihat Falah hanya makan dengan tenang - lalu tanpa menunggu lebih lama mereka terus sahaja membaham semua makanan itu kerana kelaparan.

Syukur hari ini mereka ada rezeki.

"BAGAIMANA dengan lelaki tua tadi?" Ketua Mukim bertanya sewaktu mereka sudah selesai makan. Tinggal hanya menikmati teh misai kucing.

"Keadaannya baik. Hanya memerlukan rehat." Falah menjawab kerana hanya dia yang memeriksa keadaan Tok penghulu di kalangan mereka berempat. Kali terakhir dia lihat Tok penghulu, lelaki tua itu sedang lena selepas sahaja dikeluarkan mata panah dari dadanya. Cuma jelas Tok penghulu sangat uzur.

Ketua Mukim terangguk-angguk. Sejenak dia berkerut.

"Aku hairan kenapa kau membantu lelaki tua itu sedangkan mengikut cerita Anggun, lelaki itu telah menyerang kamu bukan?"

FALAH | Serunai Maut ✔Where stories live. Discover now