BAB 6 🌸

4K 329 58
                                    

Kereta aku parkirkan betul-betul di depan banglo mewah itu. Mula-mula, terlopong jugalah mulut aku. Apabila difikirkan balik, tak hairanlah kalau ini rumah pemilik perfume itu. Tengok nama pun dah tahu mesti anak golongan bangsawan kalau duduk zaman Hang Tuah sekarang.

Loceng rumah aku tekan.

Ting! Tong!

Tak sampai seminit, keluar seorang lelaki dari pintu rumah agam tersebut. Eh, sekejap. Kenapa aku rasa yang ini macam terlebih... tua? Aku keluarkan semula IC dia di dalam wallet. Check balik. Mana tahu mungkin aku tersilap pandang.

Lelaki itu pun dah berdiri depan aku sekarang. "Hmm... ada apa ya cik? Boleh saya bantu?"

"Err... assalamualaikum. Saya nak tanyalah ini rumah Tuan Salahuddin Muzaffar Shah Al-Din bin Tuan Muhammad Alam Shah Al-Din ke?" Nama yang sangatlah panjang berjela itu aku sebut satu-persatu dengan hanya sekali nafas. Tercungap-cungap aku mencari oksigen yang hilang tadi.

Gilalah! Nama dia ini tak boleh sambung bagi panjang lagi ke? Elok-elok boleh buat highway baru. Sumpah, aku nak mengamuk sekarang.

"Hah, betullah itu anak saya. Inilah rumahnya. Kenapa ya?" Pak cik yang aku kira berada dalam lingkungan awal 50-an itu memandangku dengan perasaan ingin tahu.

Air liur aku telan. Nafas dalam diambil sebelum meneruskan bicara.

"Macam ini tuan. Anak tuan tertinggal wallet dan IC dia di shopping complex tadi. Jadi, saya datang ini nak pulangkan kepada pemiliknya." Aku berterus terang tanpa berselindung lagi. Aku pun nak cepat sebab ibu sedang menunggu di rumah.

"Eh, jemput masuk dululah cik. Kita minum-minum dulu." Pak cik tua itu memberikan sebuah senyuman.

Aku rasa pelik. Pak cik ini nak try aku depan-depan ke? Aku pandang pak cik itu atas dan bawah dengan sebuah pandangan seolah-olah tak percaya. Lebih tepat lagi, pandangan yang menjelikkan. Pak cik nak menggoda saya? Huh, harap maaf saya tak tergoda!

"Alang-alang itu boleh pulangkan terus kepada anak lelaki saya. Dia pun ada dekat dalam dengan bondanya." Bibir tua itu mengukir senyum. Bagai mengerti apa yang berada dalam fikiran aku sekarang.

Sambungan kata-kata pak cik itu secara tidak langsung menghapuskan sangka buruk yang bertandang tadi. Ya Allah, macam manalah aku boleh tersalah faham dengan niat orang tua ini. Cepat aku beristighfar banyak-banyak dalam hati. Aku pun menuruti langkah pakcik itu dari belakang.

"Assalamualaikum." Lafaz salam diungkap perlahan.

Sebaik kedua belah kakiku menjejak lantai rumah, semua penghuni di dalam itu memandang aku dengan sebuah renungan tajam. Aku tak kisah sebab sedar aku memang orang luar pun. Badan aku tundukkan sebagai tanda hormat diikuti dengan sebuah senyuman. Tak naklah dikatakan kurang ajar pula.

"Hah Muz, inilah bakal menantu yang ayahanda nak." Kata-kata sumbang itu singgah di pendengaranku.

Nafas seolah-olah terputus. Spontan aku menoleh pada Tuan Muhammad yang berdiri di sebelahku. What? Apa orang tua ini cakap tadi? Atau... aku yang tersalah dengar? Takkanlah? Weh, apahal jadi drama Melayu pula ini? Aku nak pulangkan barang saja!

"Ayahanda, you must be kidding me right?" Anak lelaki dia hampir menjerit. Bergema suaranya dalam ruang tamu ini. Aku pandang dia. Eh? Dia ini serupa dalam gambar IC tadilah! Dia ke orangnya?

"Abang, biar betul bang? Entah mana-mana perempuan abang ambil untuk jadi menantu kita ini. Sampai saya pun abang tak bagitahu." Wanita yang anggun berkebaya hijau itu memandangku dengan pandangan yang kurang menyenangkan.

Tengok! Isteri dia pun tak percaya. Senang cerita, semua oranglah! Tak boleh jadi ini! Baik aku jelaskan sendiri.

 Senang cerita, semua oranglah! Tak boleh jadi ini! Baik aku jelaskan sendiri

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.



TITLE MRS. UNTUK DELAILA [COMPLETED] ✔︎Where stories live. Discover now