BAB 12 🌸

4.1K 294 80
                                    

Aku dah ke hulu ke hilir dan ke sana ke sini tak henti-henti sambil bercekak pinggang. Peluh di dahi aku lap perlahan dengan tisu bergumpal di tangan. Telefon dah habis bateri. Hmm... Nak minta tolong sesiapa pun tak boleh. Tayar kereta yang dah kempis lagi rata itu dipandang sayu.

Tak boleh jadi ini, aku kerah juga otak aku untuk berfikir. Jam pun dah sedia menunjukkan pukul enam petang. Maksudnya, kira-kira dekat satu jam jugalah aku terkandas di tepi jalan ini, tanpa seorang pun insan mulia datang membantu. Sob sob... sedihnya!

Aduh, boleh pula tayar kereta nak pancit waktu-waktu kecemasan macam ini. Pagi tadi memang ada rasa lain macam waktu drive, tapi aku buat bodoh saja. Tak sangkalah pula itu petanda tayar dah hilang angin. Tayar spare pun tiada sekarang ini. Heh, padanlah muka sendiri.

Tiba-tiba, kelihatan Honda CRV hitam berhenti tidak jauh dari tempat aku berdiri. Macam kenal saja kereta ini. Betul jangkaan aku, apabila kelibat Cikgu Faizi datang menghampiri.

"Kenapa cikgu? Tayar pancit ke?" teka guru lelaki itu. Tak perlu aku menjelaskan sepatah pun, dia sudah tahu. Matanya juga memerhatikan tayar keretaku dari jauh.

"Macam itulah gayanya." Aku mengiakan. Sebelah tangan naik mencekak pinggang.

Tahu-tahu saja Cikgu Faizi telah mengeluarkan telefon pintar dari poket seluarnya. "Sekejap, saya call mekanik." 

Aku menghela nafas lega. Syukurlah ada yang sudi menghulurkan bantuan. Sempat aku mengucapkan terima kasih kepadanya melalui gerak bibir tanpa suara. Cikgu Faizi turut membalas dengan senyuman.

"Saya dah call, lagi 10 minit dia datang," maklum guru lelaki itu.

"Cikgu Faizi baliklah dulu. Tak apa, saya boleh tunggu mekanik tu sorang-sorang." Diri ini segan sebenarnya memaksa lelaki itu menunggu sekali. Pasti dia pun terikat dengan urusan lain.

Sebaliknya, Cikgu Faizi laju menggeleng. "Tinggalkan cikgu sorang? Dengan bateri phone yang dah kong tu?" Bibirnya memuncung ke arah Iphone X di tanganku.

Allahu... lupa pula phone aku pun tak berguna sekarang. Akhirnya aku sekadar membiarkan. Elok juga dia ada sekali, sekurang-kurangnya aku rasa selamat.

Belum cukup 15 minit, namun kehadiran seseorang menyebabkan pandangan aku dan Cikgu Faizi fokus ke arahnya. Tatkala bayangan figura itu semakin jelas, nafasku terasa ingin putus. Muz?

Lelaki itu keluar dari bahagian pemandu kemudian terus berlalu ke bonet keretanya. Di tangan sudah sedia dengan tayar spare. Siap dengan alat memasang lagi. Aku dihujani dengan tanda tanya. Eh, dia macam tahu-tahu saja aku memang memerlukan tayar ganti sekarang.

Tanpa sebarang kata, Muz berlalu dengan selamba di hadapanku. Dia kemudian duduk bertinggung di kawasan tayar belakang sebelah kiri. Sepantas kilat, tayar keretaku sudah berganti dengan yang baru.

Aku memerhatikan tingkah lincahnya bagaikan tak percaya. Huish, lajunya dia buat kerja. Tahu-tahu saja, Muz dah elok berdiri tegak di depan aku.

"Tayar awak itu saya dah ganti. Tak payah bayar, saya bagi free. Tapi kalau rasa terhutang budi juga boleh mesej saya malam ni." Sekeping kad putih dihulurkan ke arahku. Teragak-agak aku mengambilnya.

"Macam mana awak boleh ada dekat sini?" soalku, pelik.

Muz angkat muka memandangku. "Well my dearest dear, jalan kat Malaysia ni bukan awak punya je tau. Saya pun lalu jalan yang sama juga setiap petang."

"Lainlah kalau awak, sebab awak memang saya punya sorang."

Kali ini, bebola mata aku menangkap senyuman kacak yang terbit di bibir lelaki itu. Kemudian, Muz menapak pergi menghampiri keretanya langsung meninggalkan aku yang sedang bersungguh-sungguh menambah dosa mengutuk dia dalam hati.

TITLE MRS. UNTUK DELAILA [COMPLETED] ✔︎Where stories live. Discover now