E P I L O G

6.6K 257 129
                                    

"Tuan Faqih Shah Al-Din bin Tuan Salahuddin Muzaffar Shah Al-Din!"

Jeritan suara aku bergema memenuhi ruang rumah. Mata automatik membulat tatkala melihat baju Faqih yang sudah dikotori tanah walaupun tak sampai beberapa minit aku mandikan dia tadi. Anak kecil itu hanya tersengih sambil mendongak memandang wajahku yang dah terasa nak bertukar hijau.

"Hei, kenapa baju Faqih kotor sangat ini? Baru saja mandi tadi kan?" Aku dah bercekak pinggang seperti gaya mak-mak nenek tak cukup gigi di situ.

"Hee... bonda janganlah marah. Tadi ayahanda ajak main bola dekat luar. Faqih ikut sajalah," balas anak kecil itu. Barisan gigi susunya yang masih kecil ditayang. Ish, budak ini kan. Suka sangat buat aku rasa was-was nak marah dia atau tak. Keluhan kecil terlepas dari bibir. Tak boleh tahanlah kalau macam ini.

"Haih, Faqih... Faqih. Lain kali cakaplah pada ayahanda yang Faqih dah mandi. Tengok, apabila jadi macam inikan dah membazir baju," jelasku. Suara juga bertukar mendatar.

"Faqih dah cakap dah bonda, tapi ayahanda kata tak apa, nanti boleh mandi lagi," ajuk Faqih. Dia menerangkan hal sebenar.

Tiba-tiba rasa nak hempuk Muz sekarang. Boleh pula dikatanya macam itu. Cakap senanglah, sebab bukan dia yang uruskan baju! Kalau kotoran tanah biasa, bolehlah tahan juga. Ini tanah berlumpur! Haih, jenuhlah aku nak menyental nanti. Faqih pula pakai baju warna putih. Hmm... lagilah!

"Tak apa, Faqih pergi mandi dulu. Baju itu Faqih letak dalam bakul macam biasa." Suaraku mengarah. Faqih mengangguk sambil bergerak meninggalkan ruang tamu menuju ke tingkat atas.

Langsir tingkap diselak. Kelihatan Muz sedang duduk di atas buaian putih yang terletak di taman mini halaman rumah. Sebelum keluar, aku menyarungkan tudung di kepala. Perlahan-lahan langkah diatur mendekati Muz dari arah belakang.

"Lah, ingatkan baju Faqih saja kotor, baju abang pun kotor sekali?" Pertanyaan pertama aku sebaik terlihat T-shirt Muz yang juga sudah bertukar warna tanah. Dia tersengih. Huh, sebiji macam Faqih!

"Abang ajak Faqih main bola tadi," terang Muz.

"Lela tahu. Faqih baru mengadu," balasku. Sekali lagi, Muz tersengih.

Aku menjulingkan mata ke atas. Kenapalah ayah dengan anak dua-dua copy paste ? Faqih pun mewarisi senyuman kacak Muz. Ditambah lagi dengan lesung pipit yang dalam itu. Lagilah aku jealous! Sendu aku di sini. Sedih sebab tak ada lesung pipit. Huhuhu.

"Sayang duduklah sini." Ruang kosong di sebelahnya ditepuk. Muz mencapai tanganku menyuruh aku untuk duduk di sisinya.

"By the way, puteri ayahanda dalam ini macam mana? Okey? Ada susahkan bonda tak?" Wajahnya menghampiri kandunganku yang kini sudah masuk lapan bulan.

Alhamdulillah, lima tahun lalu aku selamat melahirkan Faqih, zuriat pertama kami yang selamat lahir ke dunia. Kini, siapa sangka Allah mengurniakan rezeki untukku timang cahaya mata kedua pula bersama Muz.

"Mana ada susahkan. Puteri ayahanda behave saja dalam perut bonda, kan?" Senyumanku masih tidak hilang dari bibir. Perut sendiri yang kelihatan membukit aku usap perlahan. Muz turut tersenyum.

"Eh sayang! Baru abang teringat. Kita tak pilih nama lagi untuk baby girl ini."

"Haahlah. Nasib baik abang ingatkan." Aduh, macam manalah aku boleh terlupa pasal benda penting ini? Kesian anak bonda.

"So, kita nak guna huruf apa pula kali ini? Faqih dah guna huruf F," ujar Muz.

"Cik abang, kita masih ada baki 15 huruf lagi. Pilih sajalah mana-mana. Apa susah?" Rasa nak tergelak pula dengan soalan Muz. Dia dah lupa huruf ABC yang pernah wujud ke? Haha.

TITLE MRS. UNTUK DELAILA [COMPLETED] ✔︎Where stories live. Discover now