BAB 37 🌸

4K 216 19
                                    

Hari ini tiba masanya untuk kembali pulang ke rumah setelah seminggu menumpang di rumah ibu dan ayah. Lagipun, Muz sendiri dah ajak untuk balik. Katanya tak elok pula susahkan ibu dan ayah dengan duduk di rumah mereka lama-lama. Aku hanya menurut. Betul juga dengan kata Muz itu. Sekurang-kurangnya, masih ada Kak Tim dan Abang Zul untuk menemani ayah dan ibu ketika aku tiada. 

"Sayang, senyap saja? Anything that you mind to share? " Soalan Muz mematikan lamunanku di dalam kereta. Sesekali pandangannya lurus menghadap jalan. Bibirku menghadiahkan senyuman sebelum memandang ke arahnya.

"Nothing. Cuma Lela nak abang tahu yang Lela sayang abang. Sangat-sangat. Walau apa pun yang berlaku, jangan tinggalkan Lela lagi. Boleh?" pintaku. 

Demi Allah, kebahagiaan yang aku kecapi sekarang sangat bernilai. Aku bimbang andai kebahagiaan ini cuma sementara. Rasa takut kehilangan begitu menghantui diri sekarang ini. Mungkin akibat keperitan masa lalu yang pernah dihadapi. 

Tanpa sedar, setitis air mata jatuh di pipi. Muz memandangku dengan hairan. Kereta segera diberhentikan di bahu jalan. Lelaki itu berpusing menghadapku lalu membawaku ke dalam pelukannya. 

"Shh sayang... kenapa ini? Takkanlah abang nak tinggalkan sayang lagi? Demi Allah, sayanglah kebahagiaan yang abang cari selama ini. Kalau abang tinggalkan Lela, apa gunanya abang hidup di dunia ini lagi? Stop crying sayang... your tear make me hurt," pujuk Muz.

 Belakang badanku diusap perlahan untuk memberikan ketenangan. Mata dipejam rapat cuba merasai sentuhan kasih sayangnya. Jujur, aku rasa selamat di dalam pelukan lelaki itu. 

Setelah agak lama, barulah pelukan dilepaskan. Kepala ditoleh menghadap sisi cermin tingkap kereta. Bukannya apa, malulah! Mata Muz pula tak lepas merenung wajahku. Lagilah rasa nak keluar kereta. Kalau aku balik rumah jalan kaki saja boleh tak? Tak sangguplah nak hadap muka cik abang seorang ini hah.

Beberapa minit sudah berlalu. Aku masih setia menghadap cermin kereta. Muz juga masih setia merenung ke arahku. Bibir mengeluh perlahan. Sampai bila nak macam ini saja? Boleh mereput aku kalau lama-lama. Akibat tak tahan direnung oleh lelaki itu, aku berpaling menghadap Muz. 

"Tuan Salahuddin Muzaffar Shah Al-Din bin Tuan Muhammad Alam Shah Al-Din." 

Nama panjang encik suami diseru. Riak wajah serius tanpa senyuman terpamer di wajah. Dalam hati, rasa nak gelak terkekeh-kekeh pun ada. Nasib baik aku tak tergagap-gagap sebut nama penuh Muz tadi. Kalau tak, mahunya aku yang digelakkan.

Muz mengangkat sebelah kening. Tanda menyoal. Pelik agaknya tiba-tiba diseru. Siap dengan nama kerabat dia lagi.

"Tutup mata itu. Tak elok tau tengok perempuan macam nak telan. Lela cucuk mata abang nanti," ugutku bersama mata yang sengaja dijegilkan. Konon-kononnya nak buat dia takut macam yang biasa aku buat dekat anak murid sendiri apabila tak siap kerja sekolah.

Muz tergelak besar. Berdekah-dekah ketawanya. Gamat kereta itu dengan bunyi ketawa Muz. Aku pula yang bengang. Amboi, seronoknya ketawa. Dia fikir aku buat lawak ke? Wajah Muz diperhatikan sambil berpeluk tubuh.

"Perempuan? Lela bukan perempuan biasa tau, Lela penghulu bidadari untuk abang. Sebab itulah abang tak boleh lepas pandang sayang." Sebuah kenyitan mata dihadiahkan. Aku pula yang berdebar. 

"Lagi satu, salah ke abang nak pandang isteri sendiri? Lagi afdal tau, pahala pun dapat. Sambil-sambil itu boleh cuci mata," balas Muz bersama sisa tawa yang berbaki. Aku menjulingkan mata ke atas. 

"Yalah, tak salah. Tapi yang abang pandang Lela macam tak pernah tengok kenapa?" soalku kembali dengan nada tak puas hati. Dia pandang aku pun macam nak tembus! 

TITLE MRS. UNTUK DELAILA [COMPLETED] ✔︎Where stories live. Discover now