BAB 27 🌸

4K 241 24
                                    



Tempat ini tenang malahan sangat tenang. Sejuk pula itu, tidak seperti rasa panas yang aku rasa semalam. Aku berjalan melewati sekitar kawasan yang pertama kali aku jejak. Betul... tempat ini memang cantik! Terdapat padang luas yang menghijau, burung riang berkicauan, bunyi air terjun mengalir deras dan... suara itu. Semakin lama suaranya tenggelam dan menghilang perlahan-lahan.

"Kak Je..." Ibu! 

"Laila..." Bonda! 

"Dik..." Kak Tim!

Aku dengar ketiga-tiga suara itu memanggilku. Namun, bukan suara itu yang aku cari. Ada satu lagi suara yang menarik perhatianku kala ini. Suara yang lembut dan merdu... sedang mengalunkan bacaan ayat suci Al-Quran. Ketika aku masih tercari-cari, muncul sebuah cahaya putih yang terang bersinar tidak jauh dari tempatku berdiri.

"Lela..." Suara itu!

"Diff... itu kau?" Aku masih teragak-agak, lebih-lebih lagi tatkala mendengar suaranya memanggil namaku. Air mata bertakung memenuhi tubir mata apabila kelibat bersama cahaya putih itu menunjukkan bentuk sebenarnya.

Dia tersenyum lebar sambil kepalanya dianggukkan perlahan. Mataku tak lepas daripada meneliti segenap wajahnya. Dia kelihatan sangat tenang, air mukanya pun berseri-seri. Adakah ini mimpi? Diff... bukankah dia dah meninggal dunia? Aku seolah-olah tak percaya dengan apa yang terhidang di ruangan mata. 

"Diff... aku rindu kau." Akhirnya, kata-kata itu terluah. Mungkin agak keterlaluan, tapi itulah hakikatnya. Sudut hatiku begitu rindu akan lelaki ini. 

Diff menggeleng.

"Berhenti mengingati aku, Lela. Cerita antara kita dah lama terkubur. Sekarang kau dah menjadi milik orang lain. Sayangi dan cintai dia, suami kau yang sah. Muz cintakan kau," pesannya.

"Tak... Kau silap. Kata-kata cinta Muz bukan untuk aku. Dia hanya nak membalas dendam supaya aku menderita bukan untuk menyulam bahagia dengan dia." 

Segera aku menafikan pernyataan yang keluar daripada mulut Diff tadi. Memang itu pun yang berlaku. Muz tak ikhlas mencintai aku. Kami bukan ditakdirkan untuk saling mencintai. Aku lebih rela sendiri daripada menerima cinta yang disertai dendam membara.

"Lela, semua yang terjadi pasti bersebab. Pasti ada rahsia dan hikmah terindah daripada setiap musibah. Aku yakin, kau kuat dan mampu hadapi semua ini. Muz sayangkan kau, Lela. Dia lebih layak mencintai kau. Bukan aku." 

Sebaik saja kata-kata itu diungkapkan, cahaya putih itu serta-merta menghilang dalam sekelip mata. Pemandangan indah yang terbentang sebelum ini pun bertukar gelap. Segalanya berlaku begitu cepat sehinggalah telingaku menangkap suara orang ramai di sekitarku.

Aku kembali sedar ke alam nyata. Perlahan-lahan aku membuka kelopak mata. Aku mengelipkan mata berkali-kali, cuba untuk menyesuaikan mata dengan keamatan cahaya. Tidak lama kemudian wajah ibu, ayah, Kak Tim, bonda dan ayahanda menghiasi pandangan.

"Alhamdulillah, Kak Je dah sedar pun." Ayah meraup muka sebagai tanda syukur. Masing-masing turut melakukan perkara yang sama. Ibu lantas membawa aku ke dalam pelukannya. Ubun-ubun dahiku dicium lembut manakala yang lain memandangku bersama sebuah pandangan. Sukar untuk ditafsirkan.

Saat itu, baru aku sedar. Di mana Muz? 

"Ibu, mana Muz? Dia tak datang?" Soalan pertama dariku setelah ibu meleraikan pelukan. Aku dapat menangkap riak muka ibu yang mula berubah. Bukan saja ibu, mereka yang lain pun sama. Setelah agak lama, ibu masih diam tanpa sebarang jawapan.

TITLE MRS. UNTUK DELAILA [COMPLETED] ✔︎Where stories live. Discover now