BAB 15 🌸

3.9K 277 115
                                    

"Aku terima nikahnya, Farah Delaila binti Mohd. Radzi dengan mas kahwinnya 350 ringgit tunai."

"Sah!"

"Sah!"

"Uhuk!"

Wargh! Spontan aku terduduk dan terjaga dari lena. Peluh sejuk yang membasahi dahi mulai mengalir perlahan. Degup jantung aku sekarang tak payah cakaplah. Macam nak terkeluar dari dada. Aku mengurut dada dengan tangan kanan sambil membaca ayat Kursi dan tiga Qul.

Sebaik tenang, otak aku kembali mengingati mimpi tadi. Siapa kahwin tadi? Kenapa macam dengar nama aku disebut? Suara itu pula... suara yang seperti aku pernah dengar. Puas otak aku menganalisis milik siapa suara itu.

Muz.

Haah, itu suara dia! Apa makna semua ini? Aku dengan Muz? Kahwin?

Kali terakhir aku jumpa Muz, sewaktu makan malam di rumah. Selepas peristiwa itu, hampir seminggu aku bermimpi benda tadi. Tapi yang musykilnya, mimpinya memang setakat akad nikah saja. Tak lama selepas itu, aku tersedar. 

'Istikharah, dik... Allah lebih tahu apa yang terbaik untuk kita.' Pesanan Kak Tim tiba-tiba terlintas di minda. Aku bingkas bergerak untuk berwuduk, memohon petunjuk dari-Nya.

Setelah Subuh, aku memilih untuk menyendiri di pangkin luar rumah. Termenung, termenung dan termenung... apa maksud mimpi tadi? Itu petunjuk dia jodoh aku? Takkanlah... aku tak suka dia! Langsung tak macam ciri suami yang aku nak.

Sebuah keluhan dilepaskan. Iphone X yang terletak di sisi aku capai ke dalam pegangan. Aplikasi Whatsapp dibuka. Muz tengah online. Jemari aku laju menari di atas skrin. Sesekali aku membetulkan sila di atas pangkin kayu itu.


Orang Gila

Assalamualaikum Muz.

Waalaikumussalam. Rindu saya ke?

AHAHAHA BTW dah solat?

Dah.

Saya nak tanya something.

What is that honeybee? 🍯🐷

Hik hok sorry tersilap tekan pula.

🍯🐝

Aku menggelengkan kepala. Dia ini kan... kalau sehari tak buat hal tak boleh ke? Huh, hilang terus apa aku nak tanya selepas melihat kemunculan haiwan pinkie tu. Jariku kembali menaip menyambung perbualan.

Nak tahu kenapa Muz nak kahwin dengan orang?

Habis tu takkan nak kahwin

dengan babi pula?

🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷

Ish, dia ini. Boleh pula spam banyak-banyak si babi itu. Pagi-pagi dah buat aku bengang. Tak ada emoji haiwan lain ke hah? Tercemar sudah skrin telefon aku dengan binatang mughallazah itu.

I'm dead serious man.😒

HAHAHA okay, dear.

Lama juga Muz mengambil masa untuk menaip balasan. 3 minit seterusnya masih lagi kosong.  Akhirnya aku memilih untuk membiarkan. Pandangan mataku kembali menjamah suasana tenang di awal pagi bersama kedinginan udara sekeliling. Ah, tenang! 

TITLE MRS. UNTUK DELAILA [COMPLETED] ✔︎Tahanan ng mga kuwento. Tumuklas ngayon