BAB 39 🌸

3.9K 226 46
                                    

Sedar tak sedar, sudah setahun lebih aku dan Muz menempuh alam perkahwinan bersama. Banyak pengalaman susah dan senang ditempuhi. Walaupun sukar, aku akui pengalaman terdahulu banyak mengajar kami untuk saling melengkapi dengan kelebihan dan kekurangan masing-masing.

Sejak pagi tadi, bibir aku tidak berhenti senyum. Otak ligat merencanakan sesuatu. 16 hari bulan enam. Hari ini birthday Muz! Terfikir juga aku hadiah yang paling baik untuk diberi kepada cik abang tersayang.

Muz suka apa ek? Kalau aku bagi jam tangan okey tak? Ke... nak bagi neck tie? Haih, macam klise sangatlah pula hadiahnya, tak special! Brain, Lela... brain!

Akhirnya, aku ambil keputusan untuk membiarkannya dahulu. Banyak lagi benda lain aku nak kena fikir. Jam dikerling sekilas. 30 minit sebelum mula kelas seterusnya. Badan disandarkan sekejap pada belakang kerusi sambil berpeluk tubuh.

Aha! Aku rasa macam dah tahu saja nak bagi apa. Bibir tersenyum, kali ini lebih lebar daripada biasa. Pen dicapai, mula menulis senarai barang yang perlu dibeli sebaik tamat waktu persekolahan nanti.

Senarai itu direnung sekali lagi dan diteliti satu persatu. Memastikan tiada barang yang tertinggal. Okey, cun! Tak sabar rasanya nak berikan hadiah ini kepadanya. Aku berani gigit kuku, Muz mesti suka punya. Kedua belah tangan digosok bersama. Muz, get ready for the biggest surprise ever!

Petang itu, setelah tamat sesi persekolahan aku berjalan menuju ke arah tempat parkir kereta guru. Bersedia untuk pulang selepas kelasku tamat pada jam 4.30 petang tadi. Baru saja sebelah kaki masuk ke dalam ruang pemandu, kedengaran seseorang memanggil namaku. Pantas aku menarik kembali kaki kiri keluar.

"Cikgu Faizi rupanya. Ya, kenapa cikgu? Any problem? " Wajah guru muda yang kemas berkemeja biru itu ditatap.

"Eh, tak ada apa-apa masalah pun. Everything is fine. Saya cuma nak tanya, Cikgu Lela free tak minggu ini?"

Soalan Cikgu Faizi serta-merta membuatkan keningku hampir bercantum. Apakah? Soalan jenis apa itu? Aku rasa dia yang tak fine sekarang.

"Kenapa cikgu tanya macam itu?" Dahiku turut berkerut tanpa dipinta. Dalam hati, berbakul-bakul dah sangka buruk yang timbul angkara lelaki ini.

"Saya nak ajak Cikgu Lela hmm... kahwin."

"Hah! Kahwin? Awak nak saya kahwin berapa kali ini? Cikgu Faizi, awak tahukan yang saya memang dah berkahwin? Saya dah ada suami, dan saya takkan pernah curang dengan suami saya semata-mata untuk lelaki macam awak. Saya sayangkan suami saya seorang saja. Ingat itu sampai mati!" gertakku keras. Tidak keterlaluan untuk aku cakap, cikgu ini gila! Gilakan akulah itu.

Setelah puas meluahkan isi hati, aku menghirup nafas dalam sambil memejamkan mata buat seketika. Sungguh, aku perlukan ketenangan sekarang. Beberapa minit berlalu, barulah kelopak mata dibuka. Saat itu, wajah Cikgu Faizi memandangku tanpa berkelip.

"Kenapa cikgu pandang saya macam itu? Salah ke apa yang saya cakap?" ujarku lagi. Laju Cikgu Faizi menganggukkan kepala.

"Memang! Memang Cikgu Lela dah salah faham sekarang. Maaflah sebab saya cakap kurang jelas tadi. Saya sebenarnya nak ajak Cikgu Lela datang kenduri kahwin saya hujung minggu nanti. Hehehe, bukannya nak ajak Cikgu Lela kahwin!"

Dush! Sumpah, rasa nak tumbuk muka sendiri berkali-kali. Adoi, apahal melebih sangat kau ini Lela? Buat malu diri sendiri saja. Yang cikgu seorang ini pun satu hal juga, lain kali cakaplah biar jelas. Sibuk nak tergagap-gagap buat apa? Cis!

Aku berdehem seketika sebelum menyambung kata.

"Lah, ya ke? Hahaha tahniah untuk awak, Cikgu Faizi. Akhirnya, nak kahwin dah. Insya-Allah, jika ada kelapangan saya dan suami akan datang. Err... saya minta maaf sebab ter'over' tadi. Mana tahu kalau awak terasa hati. Saya minta maaf sekali lagi," ucapku perlahan. Nak tak nak saja aku pandang Cikgu Faizi. Malu weh!

TITLE MRS. UNTUK DELAILA [COMPLETED] ✔︎Where stories live. Discover now