BAB 24 🌸

3.7K 245 33
                                    


Uncang kopi aku masukkan ke dalam teko diikuti dengan air panas. Sementara menunggu, bawang dicapai dari dalam peti sejuk yang kelihatan lama dan buruk namun masih berfungsi. Bawang tersebut dihiris nipis.

Tingkahku terhenti tatkala menyedari sepasang tangan melingkar di pinggang. Kepala Muz kini diletakkan pula di atas bahuku. Helaan nafasnya lembut menampar telinga. Aku pejamkan mata, menahan diri daripada menangis lagi. Mata aku sudah sembab menangis semalaman mengingatkan kebenaran yang terbongkar.

"Lepaskan saya," tegasku. Pelukannya cuba untuk dileraikan.

"Why dear? Kau takut? Atau... kau dah cukup terseksa?" Muz melemparkan soalan sinis yang mampu menggores hati. Sepasang tangan miliknya semakin mengeratkan pelukan. Aku hanya memilih untuk berdiam diri. Cuba untuk bertahan. Kerja yang tergendala tadi diteruskan.

"Dengar sini eh. Penderitaan kau baru saja bermula. Aku nak seksa kau perlahan-lahan, robekkan hati kau dalam-dalam sampai kau rasa benda yang sama, macam apa yang aku rasa dulu. So, seksaan yang pertama. Duduklah dalam rumah buruk ini dengan aku," bisik Muz betul-betul di tepi telingaku. Dapatku rasakan bibirnya mengoyak senyuman lebar.

"Seksaan kedua, aku nak kau tengok dengan mata kepala kau sendiri," sambungnya lagi.

Sebelah tangannya diseluk ke dalam seluar manakala sebelah tangan lagi masih erat berpaut di pinggangku. Skrin telefon pintarnya ditayang. Hancur luluh sekeping hati seorang isteri.

Di skrin itu, terpampang beberapa gambar Muz berpelukan mesra dengan seorang wanita. Pada gambar terakhir, nafas seakan terhenti. Nadi juga tidak ingin berdetak lagi. Muz berpegangan tangan dengan... Lili! Jelas terpamer kemesraan di antara mereka.

"Terkejut bestie kau ada kat situ? Sesuailah kau ambil abang dia, aku ambil adik dia. Fair and square enough I think."

Muz tersenyum puas. Terang-terangan terlakar riak bangga di wajahnya tatkala mengucapkan ayat itu.

Kelopak mataku serta-merta terasa hangat. Aku tarik nafas dalam, sebelum memberanikan diri merenung ke dalam anak mata Muz.

"Awak cintakan Lili?" soalku.

Muz diam sebelum bibirnya perlahan-lahan menarik senyum sinis.

"Why not?  Sedangkan kau pun boleh cintakan orang lain, apatah lagi aku."

Jawapan yang keluar daripada bibir Muz benar-benar membuatkan sekeping hati ini tergores membentuk luka. Aku sangat terseksa sekarang. Perasaan seperti didera tanpa henti sejak semalam. Muz tak tahu ke yang aku cintakan dia? Besar sangat ke kesalahan aku dulu sampai macam ini sekali balasannya?

Serentak dengan itu, air mata mengalir laju di pipi. Aku ingin menyekanya, tak ingin membenarkan Muz melihat air mata yang jelas menunjukkan aku tewas dalam permainan ini. Namun apakan daya, kudratku seolah-olah terbang pergi. Sendi-sendi terasa lemah dan longgar. Aku tak mampu. Ya Allah, aku pohon kekuatan!

"Macam mana? Sakit?" soal lelaki itu. Bibirnya masih tak lekang dengan senyuman. Pasti puas hatinya kini. Pertanyaan Muz aku biarkan ibarat angin lalu. Sungguh, lelaki ini kejam! Walaupun puas tangisan ditahan, cecair jernih itu terus-terusan mengalir.

"Kalau kau nak tahu, itulah apa yang aku rasa dulu. Eh tak! Lagi teruk. Lagi... sakit. Seperti yang aku cakapkan tadi, the hell is just turn on." Bisikannya disebut sebutir-sebutir di tepi telinga.

TITLE MRS. UNTUK DELAILA [COMPLETED] ✔︎Where stories live. Discover now