BAB 1 🌸

7.6K 390 235
                                    


"Hah? Ayah biar betik? Betul ke ni?" 

Suara nyaring milikku bergema di segenap ruang bilik itu. Berpasang-pasang mata kini melekat pada wajah. Sedar akan keterlanjuran diri, badan ditundukkan sedikit tanda memohon maaf. Tanpa menunggu lagi, kedua belah kaki pantas menapak keluar bersama telefon bimbit yang masih setia melekap di telinga.

"Biar betik ke, mangga ke, durian sekalipun ayah nak Kak Je balik rumah hari ini juga!"

Aku yang mendengar perintah ayah mengeluh perlahan. Dahi yang tidak gatal digaru dengan jari telunjuk. Sementara itu, otak sudah mencongak-congak baki duit minyak yang tinggal. Aduh, ayah ini pun satu. Suka sangat buat perangai last minute macam ini. Nasib baik duit minyak kereta memang tinggal cukup-cukup makan untuk balik.

"Kak Je! Dengar tak ni?" jerkah ayah di hujung talian. Terhenjut bahuku angkara terkejut.

"Ha, ha! Dengar, dengar! Ya, orang balik. Petang nanti, ayah tengok elok dah terpacak anak ayah depan pintu rumah," balasku sambil berseloroh.

"Hmm... ayah tunggu! Jangan nak mengelat pula." Sempat ayah menitipkan pesan.

Spontan mata aku julingkan ke atas. Ish, ayah inikan macam tahu-tahu saja yang aku memang dah pasang niat untuk mengelat. Baru terfikir nak buat-buat sawan kemudian hantar video itu pada ayah. Mesti ayah percaya punya!

"Yalah, orang balik. Kirim salam semua. Insya-Allah, nanti kita jumpa. Assalamualaikum."

Jari segera menekan butang merah untuk menamatkan panggilan. Setakat berita kecil itu pun nak diajak berbincang ke? Selama ini tak buat macam itu pula. Elok saja jawapan diperoleh tanpa disoal tuan empunya diri.

Nama diberi Farah Delaila. Aku tahu nama macam bidadari sesat turun dari langit, tetapi hakikatnya... ah, never mind.

Umur 25. Yes, aku tahu memang dah sesuai untuk berpunya tetapi nak buat macam mana, tiada satu makhluk pun yang sangkut. Abby, kucing jiran sebelah rumah pun awal-awal lagi dah masuk rumah dulu apabila tengok aku dari jauh. Sedih tahu tak!

Kerja... cikgu. Setakat budak-budak nakal itu memang senang untuk diuruskan. Bukan dengan kekerasan, tapi dengan kasih sayang. Budak-budak yang perangai macam juvana pun apabila tengok aku terus pakai kopiah, kau tahu! Aku pernah dapat Anugerah Cikgu Paling Penyayang tiga tahun berturut-turut, tau! Siap disediakan piala pusingan lagi atas kejayaan aku.

Tepat jam lima petang aku dah berdiri tegak di depan pintu rumah kayu milik ayah dan ibu seperti yang dijanjikan. Beg baju hitam berjalur merah aku letakkan perlahan-lahan di sebelah kaki. Berat sangat!

"Assalam..."

Tiba-tiba, pintu dibuka dari dalam tanpa sempat aku habis memberi salam. Terjengul wajah Ahmad, anak buah aku yang baru berusia tiga tahun di tepi pintu. Sengihan milik budak itu menyambut kedatanganku.

"Ooo Ahmad! Mummy mana?" Tubuh gempal Ahmad diangkat dengan kedua belah tangan. Budak gemuk macam dia, mana larat angkat guna sebelah tangan! Mahu tercabut urat-urat nanti.

"Mummy hmm... dekat dapur la." Suara kecil itu membalas dengan pelatnya. Nasib baik aku faham. Cepat-cepatlah kau besar ya budak.

Kaki aku menapak ke dapur bersama Ahmad di dukungan. Beg baju awal-awal lagi aku tolak guna kaki supaya melepasi pintu rumah. Maklumlah, kedua belah tangan dah diguna untuk mengendong budak gemuk ini ha.

Sebaik menjengah ruang dapur, kelihatan kakak aku Fatimah Zahra sedang memotong mangga muda. Sesekali sepotong dua mangga muda dimasukkannya ke dalam mulut.

"Assalamualaikum Kak Tim. Orang balik dah."

Tangannya aku capai untuk bersalaman. Kemudian, Ahmad aku turunkan daripada dukungan. Lama-lama, aku pun tak mampu menampung berat badan dia. Macam gendong anak gajah rasanya! Sebaik mencecah lantai, laju saja kaki kecil itu berlari ke ruang tamu.

TITLE MRS. UNTUK DELAILA [COMPLETED] ✔︎Hikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin