BAB 26 🌸

3.9K 245 20
                                    

Tok tok tok! 

Bunyi pintu diketuk menerpa cuping telinga. Pantas pandanganku mengerling sekilas ke arah jam yang tergantung di dinding. Dah pukul 10 malam. Siapa pula yang nak datang rumah ini? 

Entah kenapa, hati serta-merta dirundung rasa yang kurang enak. Seolah-olah ada sesuatu yang bakal berlaku. Aku masih dalam dilema, sama ada hendak membuka pintu ataupun tidak. Ketukan itu pula bertalu-talu tak berhenti. Membuatkan bulu romaku menegak. Entah hantu entah orang yang ketuk pintu sekarang.

"Err... siapa tu?" laungku dari dalam. Tak berani nak intai punya pasal. 

"Akulah," balas kelibat itu. 

Mulutku pantas terlopong luas. Muz? Dia... dia dah balik? Biar betul? Wah, alhamdulillah! Rasa syukur dipanjatkan ke atas ilahi. Akhirnya, suami aku pulang! Cepat-cepat tombol pintu dipulas. 

Saat pintu itu terbuka, terjengul batang tubuh Muz yang selama ini dirindui. Tindakan spontan, aku terus membawanya ke dalam pelukan akibat terlalu teruja. Keras mengejung seluruh tubuh Muz jadinya. Sebaik tersedar, pantas aku menjauh. Aduh, terpeluklah pula! 

Senyuman simpul terukir menutup malu. Muka pun automatik rasa berbahang. Aku lantas menghulurkan tangan untuk bersalam. Muz tidak menyambut, sebaliknya memandangku dengan hairan.

"Apa ni? Aku baru balik kau dah minta duit?" soal Muz, tak puas hati.

Aku pula yang tercengang. Apakah? Teruknya level sangka buruk dia. Aku masih ada otak la nak berfikir dengan baik. Takkanlah suami baru balik nak minta duit? Kalau nak minta pun, bukan waktu sekaranglah. 

"Tak... awak dah tersesat fahaman ni. Saya nak salamlah," balasku. Tangan masih setia dihulur. Teragak-agak Muz menyambut huluranku bersalam dengannya.

"Jomlah masuk. Kesian awak, mesti dah lama tunggu dekat luar. Dahlah sejuk." Betul, aku kesian dekat Muz. Sewaktu kami bersalaman, sejuk betul tapak tangan Muz. Macam ais ketul!

Sebaik Muz melangkah masuk ke dalam rumah, aku turut mengikut jejaknya. Pintu rumah ditutup perlahan-lahan agar tidak menghasilkan bunyi yang kuat. Lagipun, dah malam. Tak elok ganggu jiran lain beristirahat.

Bayang lelaki itu sudah menghilang. Jadi, aku beranggapan mungkin dia dah masuk bilik dia dulu. Namun telahanku ternyata salah apabila baru saja hendak masuk ke dalam bilikku sendiri, suara Muz lantas memanggil. 

"Lela," seru Muz. Aku menoleh ke arahnya yang sedang berpeluk tubuh di muka pintu bilik.

"Tidur dengan aku malam ni," arah Muz sebelum berlalu ke dalam biliknya. 

Keningku lantas bertaut hairan. Aku tak salah dengar, kan? Muz minta aku tidur sebilik dengan dia? Biar betul? Bukannya apa, sejak peristiwa itu berlalu sudah lama kami tidak tidur sebilik, jadi rasa pelik pula. Walaupun berat hati, aku akur juga.

"Saya nak tidur mana?" soalku yang masih tercegat di depan pintu. Muz awal-awal lagi dah terbongkang dekat atas katil. Dan kini, sepasang mata itu tak lepas memerhatikanku dari atas sampai bawah. Huish, seramlah pula. 

"Kau rasa?"

Oh... aku mengerti. Langkah aku menghampiri birai katil. Dua biji bantal diambil. Cukuplah untuk dibuat tidur malam nanti. Tingkahku terhenti apabila tangan Muz pantas mengambil semula bantal-bantal yang sedia dalam pegangan.

TITLE MRS. UNTUK DELAILA [COMPLETED] ✔︎Where stories live. Discover now