Bab 30

13.4K 477 46
                                    

Kereta membelok masuk dan diparkir elok dibawah garaj. Remote pintu pagar ditekan, automatic ia tertutup rapat. Hamidi keluar dari kereta.

"Sekejap Habib bukakan pintu," ujarnya apabila aku ingin membuka pintu. Aku menggeleng.

"Tak apa, Aisya boleh buka sendiri. Habib pergilah angkat beg dulu." balasku. Hamidi memandangku tak senang. Aku tersenyum, dia menghelakan nafas perlahan lalu akur.

Aku keluar dari perut kereta, sedang Hamidi sedang memunggah keluar beg pakaian dari bonet kereta. Aku sedut udara seketika, mengatur peredaran udara dalam badan. Lemas juga lama-lama dalam kereta.

Mataku tertancap pada objek yang terletak elok di dinding pemisah antara rumah aku dan rumah jiranku. Berkerut dahiku memandang objek tersebut.

"Habib," aku memanggil Hamidi.

"Ya?"

"Tengok tu," Hamidi memandang kearah lokasi yang aku tunjukkan.

"Apa dia?"

"Tu bukan ke doll yang Aisya terima? Tapi Aisya dah bagi jiran sebelah, kenapa boleh ada dekat situ?" Hamidi aku pandang.

Jeda, masing-masing mengatur perkiraan logik asbab terletaknya patung tersebut disitu.

"Assalamualaikum," kami memandang kearah pagar sebaik kedengaran ada suara memberi salam. Salam dijawab hampir serentak.

Aku mengikuti langkah Hamidi yang berjalan kearah pagar.

"Kak Intan rupanya," aku tersenyum. Kak Intan, jiran yang aku berikan anak patung tersebut.

"Sebenarnya, akak ada nak bagitahu kamu sesuatu. Hari-hari akak tunggu kamu berdua balik, akhirnya balik juga..." ujar Kak Intan.

"Macam serius je kak, ada apa?" tanya Hamidi. Aku dan Hamidi hanya mendiamkan diri apabila Kak Intan hanya senyap, aku dan Hamidi dipandangnya silih berganti sebelum matanya memandang kearah anak patung itu. Kami turut memandang kearah itu.

*********
"Akak minta maaf sebab terpaksa pulangkan balik doll yang Ecca beri," ujar Kak Intan. Tanganku yang sudah menggigil diusap Hamidi. Menenangkan aku.

"Akak sarankan kamu berdua buat laporan polis, akak rasa ada orang sedang rancangkan sesuatu yang tak elok untuk kamu berdua." sambungnya lagi, nadanya kedengaran risau.

"Ecca," tanganku sebelah lagi disentuh Kak Intan.

"Akak tak terniat nak takutkan Ecca, tapi eloknya Ecca buat laporan polis. Sekurang-kurang keselamatan kamu berdoa akan terjamin nanti." ujar Kak Intan.

Aku memandang Hamidi. Mataku sudah berair. Hamidi senyum tipis. Memberi sedikit ketenangan walau aku tahu hatinya juga sedang tidak enak.

"Akak balik dulu ya? Ada apa-apa, panggil akak." akhirnya Kak Intan meminta diri. Aku tidak membalas. Dia bangun dari kerusi.

"Habib hantar Kak Intan depan pagar sekejap, ya?" ujar Hamidi perlahan. Masih tidak aku membalas. Cuma aku meleraikan pegangan tangan kami.

Hamidi bangun, mengikuti Kak Intan. Tinggallah aku sendirian di gazebo ini. Mata memandang anak patung yang sudah bertukar corak. Kalau dulu warnanya putih bersih, tapi kini sudah terlekat tompok-tompok merah

Badanku menggigil, airmataku jatuh.

'Apa lagi, Ya Allah? Aku takut aku lemah.'

*********
"Sayang,"

Aku tersentak bila bahuku disentuh. Apa yang dimenungkan sudah terbang melayang. Hamidi dipandang.

"Jauhnya termenung," dia melabuhkan duduk disebelahku, di beranda bilik. Aku senyum tipis.

Ustaz, Tunggu Saya!Where stories live. Discover now