Misi : New Reality

754 80 11
                                    

Kokoci : Ada dapat apa apa berita dari Kapten Yaya, Kapten Ying dan Lans Coperal Gopal? Sudah seminggu mereka pergi melakukan tugas mereka. Sepatutnya, mereka dah boleh pulang ke station hari ni.
Tarung : Tak. Semua panggilan terputus sejak hari kedua mereka pergi ke Planet Sunoburu itu. Saya dah cuba banyak cara untuk hubungi mereka, tapi, ianya seoalah olah mereka hilang dari radar.
Kokoci : Mungkin mereka dah masuk ke dalam kawasan yang jauh dilangkaui batas panggilan kita. Bila difikirkan balik, Planet Sunoburu memang berada jauh di kawasan terpencil tanpa cahaya sama sekali di Galaxy Adromeda tu.
Tarung : Saya akan cuba hubungi mereka sekali lagi.
Kokoci : Harap harap kali ni berjaya.

Laksamana Tarung berjalan ke papan kekunci utama TAPOPS. Jari jemarinya menari di atas papan kekunci itu, mendail nombor kapal angkasa mereka bertiga. Radar mula mulanya, masih tidak dapat menangkap isyarat kapal angkasa mereka. Tapi, tiba tiba, radar di screen mula error, dan berjaya menangkap isyarat kapal angkasa mereka kembali. Yaya pun mengangkat panggilan atasannya sebaik sahaja dia mendapatnya. Wajah mereka bertiga muncul di layar screen.

Yaya : Comender! Laksamana!
G, Yi, Ya : *tabik TAPOPS* Hmp!
Tarung : *tabik balik* Baguslah kamu bertiga selamat. Risau saya bila kita terputus sambungan 3 hari yang lalu. Macam mana dengan misi kamu semua? Berjaya? Berjalan lancar?
Ying : Memang berjaya, Laksamana. Tapi, kami tak boleh katakannya berjalan lancar.
Kokoci : Hm? Kenapa korang kata macam tu? Ada apa apa yang berlaku ke?
Gopal : Selepas kami berjaya pasang alat yang Comender beri tu, kami ditiup pergi oleh ribut salji yang kuat yang hampir buat kami terkorban.
Tarung : Apa?!
Yaya : Ya! Tapi, syukurlah, ada orang di sana yang datang selamatkan kami.
Tarung : Syukurlah...
Kokoci : Ada mahluk hidup yang menetap di sana?
Ying : Tak. Dia hanya berpindah randah ke satu Planet lain ke Planet lain. Secara kebetulan dia ada di sana untuk membantu kami.
Kokoci : Syukurlah dia ada di sana pada masa yang tepat.... siapa dia yang selamatkan kamu semua?
Gopal : Dia suruh kami panggil dia Kai. Rupa dia macam manusia, tapi kami masih tak tahu yang dia tu manusia atau alien berupa manusia macam Kapten Kaizo dan Fang.
Tarung : Hm....
Yaya : Tapi.... ada sesuatu pasal Kai yang membuatkan kami tak sedap hati, tapi pada masa yang sama bingung dan bersyukur....
Laksamana : Hm... kita akan teruskan bincang pasal hal ini bila kalian dah tiba dengan selamat di sini. Focuskan dulu ke pemanduan.
G, Yi, Ya : Baik, Lakasamana! *tabik TAPOPS*

Mereka pun menutup panggilan mereka, dan menuruskan perjalanan mereka pulang ke stesyen TAPOPS.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

Kapal angkasa mereka pun mendarat di TAPOPS. Mereka pun keluar dari kapal angkasa mereka dan pergi berhadapan dengan atasan mereka.

G, Yi, Ya : *tabik TAPOPS*
Tarung : Baguslah kamu semua dah selamat sampai. Baiklah, apa yang kamu mahu katakan masa dalam kapal tadi?
Yaya : Ah, ya. Saya tahu ini mungkin akan jadi sedikit rudeeee, but, saya akan katakannya.
Kokoci : Baiklah, katakannya, Kapten Yaya.
Yaya : *tarik nafas, hembus nafas* Dia......  nampak serupa dengan Boboiboy.....

Seisi ruangan terdiam sebaik sahaja mendengar apa yang Yaya katakan.

Tarung : Huh? Betul ke? Lans Koperal Gopal, Kapten Ying?
Ying : Ya. Kami berdua pun tak boleh nak nafikannya walaupun kami cuba.
Gopal : Dia nampak serupanya dengannya. Cuma, rambutnya berwarna putih dan bersurai hitam. Rambutnya juga panjang, sepanjang pinggangnya. Dia juga tinggi, maksud saya, SANGAT, SANGAT, tinggi. Kalau diikutkan ukuran di bumi, tinggi dia sekurang kurangnya, 187 cm lebih.

Tinggi Gopal adalah 179, Ying 163 dan Yaya 171. Jadi, sememangnya Kai tersangat tinggi.

Ying : Tapi mukanya, sangat, sangat sama dengan Boboiboy! Muka tu, senyuman tu, sangat sama!
Tarung : Huh..... Baiklah, saya tahu yang kamu bertiga rindukan Boboiboy dan Fang. Tapi, mereka berdua dan Kapten Kaizo dah hilang tanpa jejak selama 2 tahun lamanya. Kamu bertiga perlu move on. Walaupun susah, saya tahu. Galaxy ni luas, kita tak tahu apa yang ada di luar sana, jadi ianya besar kemungkinan untuk ada mahluk yang berupa sama dengan satu sama lain. Jadi, kita boleh berharap sanagat yang itu memang Boboiboy. Tapi, kalau ya, kita tahu yang dia tak apa apa.

Seisi ruangan terdiam sekali lagi. Mereka tak tahu apa yang patut mereka katakan.

Tarung : Baiklah, kamu semua boleh pulang ke bilik kamu dan berehat. Kerja yang bagus, semua.
G, Yi, Ya : Terima kasih, Laksamana! *tabik TAPOPS*

Mereka pun berjalan pulang ke bilik mereka.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

Di Planet Sunoburu, kelihatan Kai mengemas barang barangnya ke dalam sebuah kain. Rambut putih panjang separas pinggangnya diikat menjadi pony tail. Dia memakai hoodienya balik.

Kai : .......

Dia mengambil begnya dan keluar dari gua. Dia melihat sekeliling. Semenjak mereka bertiga memasang matahari kedua yang menjadi satu satunya sumber cahaya untuk Planet malang itu, cuaca di sana sudah mula membaik, tidak seperti dulu yang hampir setiap masa ribut salji dan suhu yang extrime.

Kai : BOBOIBOY SOLAR!!!

Baju merah yang dipakainya berubah menjadi warna putih dan sedikit emas di lengan dan seluarnya. Muncul sarung tangan tanpa jadi untuk jari tengah dan telunjuk di kedua dua tanganya. Sepantas kilat, dia hilang dari pandangan, dan muncul di luar angkasa yang gelap, yang dihiasi dengan bintang bintang yang bergemilapan layaknya batu permata.

Hoodienya terbang ke belakang akibat tekanan udara dan zero graviti.

Ya. Tekaan semua orang tepat. Dia adalah Boboiboy. Di dalam form kuasa Solarnya. Warna rambut masih putih seperti apa yang kamu semua tahu. Reverse dah boleh mengawal kuasa elemental. Membuatkannya boleh menggunakannya bila pisaunya tidak mendapat hasil. Spek matankhas kuasa Solar berada di mukanya.

Boboiboy masih lagi mengawal hati badannya, mengawal perasaan hatinya yang sebenar. Reverse juga boleh merasakannya. Boboiboy sudah move on dari apa yang berlaku 2 tahun lalu. Dia dah tak ada apa apa yang nak didendamkan lagi dengan sesiapa. Dia dah maafkan kawan kawannya. Tapi, disebabkan tidak terlalu rapat dengan Comender dan Laksamananya, dia masih tidak tahu, mahu memaafkan atasannya atau tidak. Bukannya dia tak mahu, tapi memaafkan seseorang itu bukan senang untuk dilakukan dari katakannya. Terutamanya bila mereka telah membuat sebuah luka yang sukar untuk disembuhkan di dalam hidup korang. Tapi, dia tak marah.

It just life. It can go on the top and go nicely like fairy tail that we hear, or just go down the hill were it just so hard not to cry when we hurt.

Dia pun dah tak kesah kalau mukanya menjadi orang jahat di muka mahluk hidup di luar sana. Seperti apa yang UNO katakan di season 1.....

KADANG KADANG, JADI BAIK ITU MEMENATKAN.

Tak semua orang mampu kekal menjadi baik. Kita ini hanya manusia yang tak sempurna. Hero sejati juga akan jatuh bila mereka dah tak mampu selamtkan sesiapa lagi.

Hero selamatkan orang lain, TAPI SIAPA YANG AKAN SELAMATKAN HERO?

Tiada sesiapa. Mereka membiarkan hero yang dah tak ada guna lagi di dalam lubuk kegelapan seperti mereka adalah orang jahat. Walaupun merekalah yang dah lama berbakti kepada semua.

Boboiboy dah mengaku kalah dengan hidup ini. Dia membiarkan Reverse yang tentukan kehidupannya sekarang.

Reverse : Jangan risau Boboiboy, hidup ini memang susah. Tapi, kau dah pergi sejauh ini. Berehat lah. Biar aku yng aambil alih buaaat masa ini.

Reverse terbang pergi dengan kuasa Solarny, mencari Planet baru untuk didiami. 





















1154 perkataan

Yay! Sslamat Hari Malaysia semua! Yay! Cuti! Cuti cuti, yey yey yey yeah, cuti-//plak!!!// Oklah, bye! Arigato! Sayonara! Author here to say goodbye, roger and out!

Ejen Ali Crossover Season 3 : Run Away (COMPLETE)Where stories live. Discover now