HNC [Bab 10]

496 21 2
                                    

"KAU dah get ready untuk pertandingan next week, Carl?" Apit yang berada di meja belajar menyoal. Dia mencapai sekeping roti gardenia lalu disapu jem peanut butter.

"Bolehlah." Lagu Inggeris menjadi halwa sederhana kuat di telinga.

Bilik mereka sunyi ketika itu. Minggu ini kan minggu balik kampung. Ramai pelajar yang pulang ke rumah masing-masing. Yang tinggal dekat asrama pun pelajar yang duduk jauh. Antara mereka berenam, rumah Apit yang paling dekat. Dekat Taman Kemajuan, Kangar aje pun.

Yang lain semua duduk luar dari Perlis. Tapi minggu ni dia malas nak balik rumah sebab familinya pergi kenduri di Melaka. Yang tinggal dalam bilik itu hanya mereka berenam.

Carl, Apit, Boyot, Epon, Pidut dan Fizi.

Nak buat macam mana? Dah nasib perantau kan. Nak keluar outing, memang malas gila.

"Bolehlah?" Roti yang yang sudah berinti, dilipat dua. "Hai... Macam tak confident je." Roti tadi diberi pada Pidut bila kawannya itu tabah hulurkan tangan sejak tadi. Nak buat sendiri malas.

"Carl." Panggil Epon. Mulutnya penuh dengan keropok Super Ring.

"Hmm." Carl pejam mata tapi tetap menyahut.

"Macam mana kau dengan Put sekarang? Dah berdamai?"

Soalan itu buatkan mata dia terbuka. Tapi kondisi badan masih sama. Tetap terlantar tenang di atas katil. "Kenapa kau tanya?"

"Semua orang tahu kau dengan Put memang tak boleh nak duduk dekat. Asyik nak bertekak je. Tiba-tiba dua-dua kena masuk debate. Kena pulak bekerjasama. So, apa perkembangan?" Boyot yang berada di bawah katil Carl, mencelah. Perasaan nak tahu pasal perkembangan hubungan Carl-Aryana sudah jernih atau belum.

"Macam biasa je." Balasnya pendek.

Habis menelan roti, Pidut menyambung balik lukisan atas kertas putih. Sejak sepuluh minit yang lepas dia sibuk melukis wajah Fizi yang masa tu sedang menegak didepannya. Fizi meminta Pidut melukis gambarnya. Katanya nak post balik Kuantan. Kelebihan yang dipunyai oleh Pidut ialah melukis. Lelaki itu memang pandai melukis.

"Cepatlah Pidut. Kejang dah kaki aku ni."

"Sabarlah!" Kata dia pada Fizi. 'Aku suruh buat gaya biasa tadi, taknak. Nak jugak buat gaya kuak lentang. Kan dah kejang.' Dia sambung focus pada kata-kata Carl tadi. "Macam biasa tu maksudnya memang tak berubahlah kan? Still macam tu je"

"Agaknya."

"Aku tak faham betul dengan korang berdua ni. Tak bertegur sapa dekat luar debate. Tapi dekat dalam boleh pulak bersatu hati. Macam mana korang hadap muka kau-aku?" Apit menggeleng. Dia mencapai sekeping roti lagi.

"That's what we call professional." Selamba Carl mejawab. Dalam diam, dia tersenyum. Mata masih terpejam.

Dia teringat masa mula-mula mereka berlatih debate dua tiga minggu lepas. Mereka dikehendaki mencari dan menyediakan bahan yang nak dibahaskan dengan sendiri. Dia, Aryana, Amir dan Hani bergabung idea dan tenaga untuk menyediakan bahan dengan sempurna.

Senyuman bertambah lebar bila dia teringat muka Aryana yang mencuka bila semua idea yang diberikan gadis itu ditolaknya mentah-mentah walaupun mendapat sokongan dari Hani dan Amir. Bukan semua idea itu tidak bagus tapi sengaja dia buat begitu untuk menyakitkan hati Aryana. Sampailah pada satu tahap...

Hot N ColdWhere stories live. Discover now