HNC [Bab 32]

699 35 24
                                    

*100% chapter baru.

*Terima kasih pada yang menunggu. Much appreciated!❤️❤️

***

PETANG ini merupakan sesi terakhir latihan debate. Tapi macam biasalah. Antara mereka berempat, wajah terakhir yang datang pada setiap sesi latihan wajiblah Aryana.

"Hai korang..." Sampai-sampai aje dia terus menyapa mesra. Hari ini dia datang bukan hanya dengan beg sekolah. Ada bungkusan plastik warna biru ditangan. Dan didalam plastik itu ada empat paket roti planta dan empat tin air berperisa laici. Satu persatu makanan dan minuman itu ditarik keluar dan diagihkan kepada semua penghuni meja.

"Ni kira rasuah ke macam mana? Datang lambat tapi bawa roti bagai." Amir memicing, merenung wajah Aryana sambil tangan menyambut huluran dari gadis itu.

Dia tak bercakap dulu. Cuma sengih sambil tangan meronyok plastik yang sudah kosong lalu dimasukkan ke dalam beg sekolah. Sayang untuk dibuang. Plastik itu pasti akan berguna dikemudian hari.

Baki lagi dua paket roti dan dua air tin dibahagi kepada dua bahagian. Untuk dia dan juga Carl yang diam tak berkutik didepan dia. "Nah."

Lelaki itu sedang kusyuk dengan bacaannya tanpa mendongak langsung. Kehadiran Aryana hanya dibuat seperti halimunan. Menerima tidak, menolak pun tidak. Dia letak aje roti dan air tin di situ.

Kalau Carl rasa nak makan, makanlah. Malas nak ambil port, Aryana cuma buat tak tahu saja. Karang kalau dia layan perasaan geram yang mula menjentik hati gara-gara kesombongan mamat bajet cool itu, mahunya kejadian mengetuk kepala ketua pengawas sekolah sampai terbenam ke tanah bakal berlaku. Tak pasal-pasal rekod jenayah dia bertambah.

"Apa? Fikir kami ni makan suap ka apa?" Hani pula mencelah. Kening kanan dijungkit tinggi.

"Okay, fine. Tak makan suap bak sini balik."

Baru saja Aryana panjangkan tangan untuk mengambil semula roti yang sudah berada ditangan Hani, cepat-cepat budak perempuan itu mengundurkan tubuh ke belakang. "No, no, nooo..."

Dan itu membuatkan Aryana mencebik. "Tadi kata taknak makan suap." Kerusi kosong ditarik dan diduduk. Mata masih merenung Hani dalam-dalam.

Membetulkan posisi tubuh dalam keadaan selesa semula, Hani kupas sengih lebar. "Memanglah aku tak makan suap. Tapi roti aku makan ja. Tengah lapar ni wei. Thank you lah kawan naaa... thank you.""

"Heh. Dan-dan je." Hani dijeling. "And by the way... tu bukan rasuah ya. Sumpah, aku ikhlas. Kebetulan aku memang tak sempat nak lunch dekat DM tadi. Sampai-sampai je kakak-kakak tu dah mengemas. Tu sebablah aku lambat. Singgah koop beli roti." Cerita perihal dia tak sempat makan tengah hari di dewan makan tadi diadu kepada Hani.

Mendengar kata-kata itu, dahi Hani berkerut. "Eh, awat pulak hang tak sempat makan? Hari ni kelas habis lambat ka? Ada class extra?" Setahu dia, hari ni semua pelajar tingkatan lima tamat kelas macam biasa. Jadual kelas tambahan untuk pelajar yang bakal menghadapi SPM pula akan bermula bulan hadapan.

"Kelas habis macam biasa. Aku yang balik lambat." Jawab dia. Kerusi kosong bersebelahan dengan Hani ditarik lalu diduduk.

"Awatnya hang balik lambat?"

"Tadi aku called mama guna public phone sekolah."

"Lama sangat ka berborak tu?"

"Takdelah lama sangat." Aryana membetulkan lipatan tudung yang sudah senget awning-nya itu. "Tu pun sebab... ada-lah kan satu hamba Allah tu tetiba came into the picture and then lepastu terus terbantut conversation kitorang." Ayat kedua itu cuma meniti perlahan di bibir namun masih sempat ditangkap oleh Hani.

Hot N ColdWhere stories live. Discover now