HNC [Bab 16]

454 26 12
                                    

"HAI... Student baru ke?" Ramah Aryana menegur seorang aspuri baru yang melangkah keluar dari bilik mandi. Senyuman ikhlas dilemparkan. Pagi tadi dekat sekolah dia dengan ada pelajar perempuan baru yang akan masuk asrama hari ni. Sekarang dah jumpa jadi bolehlah berkenalan.

Sangkaannya meleset. Budak yang dirasakan boleh buat borak itu langsung tak mencapai andaian. Senyuman dia tak dibalas. Sebaliknya muka sinis yang dia dapat.

"Perlu ke aku jawab soalan kau?" Bidas budak perempuan itu lalu dia terus berjalan keluar dari bilik mandi. Oh ya, berserta dengan riak paling sombong dalam dunia.

"What the...?" Sungguh dia tergamam dengan respons yang diterima. Aryana merengus kasar. Ikatan tocang satu rambutnya dilerai dengan kasar. "Apehal minah tu?"

"Oi." Batrisya yang muncul dari tandas menepuk bahu Aryana. "Kau dah kenapa?" Pelik tengok budak perempuan depan dia nampak macam marah sangat. Muka pun dah naik merah. Apa yang tak kena?

"Budak tu... student baru kan?"

"Pink towel?" Tanya Batrisya. Dia dapat teka siapa yang dimaksudkan oleh Aryana dengan mudah sekali. Sebab tadi masa masuk tandas, muka budak baru tu yang dia nampak dulu.

"Haah."

"Yup. A new student a.k.a my new classmate." Pencuci muka dalam bakul kecil atas singki diambil. Tudung dibuka sebelum krimnya dipicit atas tapak tangan.

Bibir bawah dijuih. "Gila kerek. Aku tegur punya lah habis baik. Nak beramah mesra. Berkenalan ke apa. Tapi hampeh! Sombong giler gaya."

Kenyataan itu buatkan Batrisya mengangguk setuju. Krim tadi disapu pada muka yang basah. Digosok dengan menyeluruh muka. "Memang pun. Dalam kelas tadi pun kitorang tegur dia buat bodoh je. Dengan geng gedik kelas aku je dia bercakap. Dengan budak laki-laki lahai... Siap duduk rapat-rapat lagi. Kau tau... minah kerek tu asyik menempel dengan Carl." Sambung Batrisya lagi. Jelas nada yang digunakannya itu adalah jenis nada yang menyampah. Menyampah teramat sangat. Siap dengan menjuih bibir lagi.

"Carl?"

Batrisya mengangguk.

"Mamat bajet cool?"

Walaupun tangan gigih bergerak, mulut tetap juga nak riuh bercerita. "Siapa lagi nama Carl dalam sekolah ni selain dia? Musuh kau tu lah. Tapi aku tengok Carl takde layan dia pun. Dia je yang over." Yakin dengan sentalan cukup sempurna di muka, air pili ditadah dan buih-buih putih dibilas dengan air.

Dia langsung tak terkejut dengan berita itu. "Dah maklum perangai budak tu macam mana kan." Dia. Memang. Bajet. Cool!' Sambung Aryana dalam hati. "Whatever. New student ke apa ke... asal dia tak kacau life aku, aku pun tak terlintas nak kacau life dia."

"That's right. Tak rugi satu sen pun kalau dia tak nak berkawan dengan kita."

"Betul! Okey, sekarang aku nak mandi." Dia mengakhiri perbualan dengan berjalan masuk ke dalam bilik mandi bersama bakul kecil warna biru.


***

"HAZIQ!" Pekik Bella pada Boyot yang sedang gigih mengeluarkan peluh di tengah padang sekolah. Haziq. Nama sebenar Boyot yang tercetak dalam kad pengenalan dia. Inilah panahan bercinta. Tak ada dah panggil nama gelaran. Nama sebenar lagi romantik kata mereka. Eheh!

"Kuat sikit volume tu. Dia tengah fokus main mana dengar." Aryana disebelah kasi cadangan.

"Haziq!!" Dua puluh peratus pertambahan ketinggian suara dari yang tadi.

Hot N ColdWhere stories live. Discover now