HNC [Bab 15]

436 17 2
                                    

"BETUL ke diorang nak datang, Rissa?" Tanya Juwana. Mereka kini berada di rumah Arissa menghadiri kenduri arwah yang berlangsung di rumah gadis utara itu.

Tahun baru persekolahan baru saja bermula. Minggu pertama balik kampung tahun ini, mereka semua balik ke rumah Arissa. Keenam-enam mereka menghabiskan cuti hujung minggu ini di Alor Setar.

Beberapa ketul ayam masak merah dicedok masuk ke dalam mangkuk. "Aku jemput diorang. Tadi Epon mesej aku cakap diorang on the way."

"Dari tadi on the way. Tak sampai-sampai jugak." Bella mengelap pinggan yang tersusun atas meja. Hati rasa mendung sekarang ni.

"Sabar, Bell. Aku tahu la yang kau rindu sangat dekat boyfriend kau tu. Tapi cuba relaks." Celah Aryana yang tengah gigih potong puding laici untuk dihidang. Bukan dia tak perasan yang riak si sahabat macam mana. Awan mendung berlabuh. Eheh!

Muka Bella jadi merah. Tekaan Aryana itu mengena. Memang betul pun dia tak sabar nak tengok muka budak lelaki yang secara rasminya dah jadi teman lelaki dia sejak cuti sekolah hari tu. Lelaki yang bernama Muhammad Haziq atau terkenal dengan panggilan Boyot dikalangan kawan-kawan. Tak sangka dalam diam sebenarnya Boyot ada menaruh hati dekat dia.

Dan Bella sendiri pun tak sangka bila saja lelaki itu meluahkan rasa hati dekat dia, dia terus bagi lampu hijau. Setuju. Dan kini, mereka merupakan pasangan kekasih. Dan hal itu awal-awal lagi dah dimaklumkan kepada kawan-kawan yang lain. Walaupun pada mulanya memang semua terkejut, tapi hubungan itu diterima dan disokong baik oleh mereka.

"Diorang bertolak dari hostel, ke?" Batrisya tanya Arissa.

"Tak lah. Diorang balik rumah Apit minggu ni." Murni di sebelah Bella yang tengah susun gelas dalam talam tolong jawabkan.

"Mana kau tau?"

"Apit bagitahu."

"Bila kau jumpa Apit? Haaaa... atau kau dengan Apit ada something-something?" Usik Irwana dengan sengihan lebar.

"Whoaaaa!!!" Dan disahut sakan oleh empat yang lain.

"Tak payah nak kontroversi sangatlah!" Potong Murni laju. "Petang semalam aku terserempak dengan dia kat koop, okey." Murni guling biji mata ke atas.

"Eleh... Mana la tau kan..." Batrisya masih lagi nak menyakat.

"Ah! Takde maknanya." Sangkal Murni, tegas. Tak logik langsung telahan kawan-kawan dia itu. "Biar Bell dengan Boyot yang menjadi dah la."

"Apa aku pulak?" Besar mata Bella bila Murni petik bab dia dan Boyot.

Lima suara bergabung gelak. Bella yang tengah malu masa ni nampak sangat comel.

"Cukup tak puding ni? Kalau dah cukup,aku nak pergi hidang dekat luar." Aryana tunjuk puding yang dah disusun cantik dalam pinggan besar dekat Arissa.

"Cukuplah tu. Nanti habis, kita top-up lagi.

"Rissa, telefon rumah kau bunyi tu..." Kelui Batrisya.

"Tolong jawab sat,Wana."

"Alright!" Tak menunggu lama, Irwana terus berlari mendapatkan telefon yang berada di ruang tamu.

Lepas lima minit, Irwana muncul semula di dapur." Diorang dah sampai dekat jalan besar depan taman ni. Tapi diorang tak tahu jalan nak datang rumah kau. So, diorang tunggu dekat situ." Maklum Irwana sebelum menyambung semula kerja dia.

Tangan dibilas dengan air. "Kena pergi ambik diorang. Rumah aku susah sikit nak cari. Siapa nak teman?" Tanya dia sambil berjalan keluar dari dapur.

Hot N ColdWhere stories live. Discover now