Bab 46

21.6K 819 60
                                    

Bangunan berwarna putih itu dipandang sepi. Dalam diam, helaan nafas berat terpacul dari bibir. Bagaimana dia ingin melalui hari-hari yang akan mendatang? Mampukah dia di saat hati taktala ini masih rapuh dan tidak kuat? Tuhan, bantulah dia.

"Haraaaa!" Laungan itu menarik Hara ke dunia sebenar. Realiti yang bukan fantasi. Penuh pancaroba dan onak duri.

"Rindunya aku dengan kau! O.M.G kau nampak lain gila!" Tubuh Hara dipeluk erat oleh dua sahabat baiknya. Siapa lagi kalau bukan Balqis dan Yana.

"Aku pun rindu kau orang berdua juga." Dia cuma senyum nipis. Tak seperti kebiasaan.

"Aku gerak dulu tau, ada class dengan sir Badrul." Hara membetulkan tudungnya yang agak senget akibat dipeluk rakus oleh sahabat dunia akhiratnya itu.

Tudung?

Alhamdulillah, kini dia sudah berjinak-jinak untuk menutup auratnya dengan sempurna. Entah, terbit rasa malu dalam dirinya apabila rambut dibiar menjadi tatapan lelaki yang bukan bergelar suaminya. Timbul rasa berdosa apabila mengingat kembali saat dia tidak mengenakan hijab.

Dia tahu banyak mata yang memandang ke arahnya dengan pandangan terkejut. Ada juga yang terpaku. Namun dia tidak peduli, penghijrahan ini datang dari hatinya.

"Sir Eian dah tak ajar kau ke Hara untuk sem ni?" Soalan itu membuatkan Hara terdiam.

Jantungnya bagaikan disentak kuat taktala mendengar nama yang meniti di bibir Yana. Perlahan, dia menggeleng.

"Aku pergi dulu." Hara meninggalkan dua orang sahabat baiknya yang kelihatan keliru. Hara tidak seperti yang mereka kenal. Hara yang sekarang lebih banyak mendiamkan diri dan senyuman di bibir kelihatan sungguh palsu.

Ya memang benar, Hara tidak memberitahu masalah rumah tangganya kepada Balqis mahupun Yana. Selama hampir sebulan dia menghilangkan diri, tidak sekali pun dia menghubungi rakan-rakannya itu. Dia perlukan masa bersendirian tanpa gangguan.

"Oh my god, is this you Hara?"

"MasyaAllah Hara! Cantiknya kau pakai tudung!"

"Ledy Hara ke ni?"

Hara cuma pekakkan telinga. Bukan sombong, tapi pelik sangat ke apabila dia berhijab sampai semua nak beri reaksi seperti itu?

"Tak ada orang kan dekat sini?" Soal Hara kepada rakan sekelasnya, Nadia.

Nadia menggeleng sebelum bersuara.

"Manis kau pakai tudung, Hara."

Hara melabuhkan punggung. Tote bag diletakkan atas meja. Dia senyum. Kelat.

"Alhamdulillah, Allah masih bagi aku peluang untuk tampal diri aku yang banyak berlubang sana sini."

Baru ingin mengeluarkan telefon sementara menanti kedatangan pensyarahnya, hidung menangkap bau. Bukan bau yang sedap dihidu tetapi bauan yang amat menyengat rongga hidungnya.

Dia menoleh.

Rasa nak mengucap sekejap bila tengok rakan sekelasnya sedang seronok bersarapan dalam kelas. Dia tidak kisah, tapi bau nasi goreng itu membuatkannya loya. Dia cuba menenangkan diri.

Seminit.

Dua minit.

Lima minit.

"Uup!" Hara menekup mulutnya kemudian berlari keluar dari dewan kuliah. Tandas terdekat dituju sebelum...

Uwek! Uw..uwek!

Pili air dipegang kemas. Sebelah tangan menggosok dadanya perlahan.

"Awak okay tak ni?" Soalan yang menyinggah di telinga Hara itu dipandang sepi. Dia tidak mampu untuk mengangkat muka bagi melihat siapa gerangan yang bertanya.

 𝐁𝐮𝐤𝐚𝐧 𝐂𝐢𝐧𝐭𝐚 𝐏𝐞𝐫𝐭𝐚𝐦𝐚 Where stories live. Discover now