26

54 1 0
                                    

Raid memerhati Aulia yang sedang mengumpul kayu untuk dijadikan unggun api. Senyuman senget terukir di bibir Raid. Aulia mendongak dan melihat ke arah Raid dengan keninhnya terangkat. Mata bulatnya melihat Raid.

"Are u crazy? Sakit sangat sampai lupa macam mana nak bereaksi?" tanya Aulia. Raid masih dengan senyuman suka hati dia je nak membahan mentang-mentang Raid terseliuh kaki sekarang ni.

"Are u crazy? Kau sedar tak kau hilang dalam hutan ni sorang-sorang, ke dah lupa?" tanya Raid kembali. Jujur dia tabik dengan Aulia. Setitis air mata pun tak turun dari mata gadis itu, Aulia pula masih selamba walaupun mereka berdua berada di hutan. Kalau perempuan lain mesti dah nangis tak henti-henti.

"I guess both of us are crazy" ucap Aulia dengan tawa kecil Raid mengangguk. Dia terus menepuk tanah di sebelahnya agar Aulia duduk di sebelahnya.

"Cepat lah ,nyalakan sejuk" adu Aulia. Awalnya mereka tak nak pun buat unggun api tapi lepas hujan ni sejuk yang amat dan mereka boleh mati kesejukan kalau begini. Dia terus menawarkan diri mencari kayu , puas Raid ingin menolong namun dia menolak.

"Sabar lah, basah sangat ni" ucap Raid lalu mengeluarkan mancis. Aulia melihat ke arah sekeliling ,dia terus melihat ke arah cardigannya lalu dicampakkan ke dalam unggun api itu. Raid terkebil-kebil, Aulia pula sudah tersenyum apabila api mula keluar.

"Kau ni something" ucap Raid dengan senyuman, dia mengusap lembut rambut Aulia. Aulia hanya tersenyum.

"Aww" ringis Aulia apabila tangan Raid terkena pada hujung dahinya yang sedikit tercalar. Raid menyelitkan rambut Aulia di belakang telinga. Air mineral yang berada di botol itu dibuka lalu dibersihkan luka Aulia terus dijilat.

"Raid! U jilat apa?!" marah Aulia, dia tersentak.

"Bising lah kau ni, jangan fikir bukan-bukan boleh tak? Untuk pengetahuan kau, dalam air liur kita ada histatin , histatin ni zaf protein yang boleh bunuh bakteria dan boleh sembuhkan luka kat kulit. Tu lah, hidup tu jangan malas sangat tahu pasal benda-benda macamni. Nampak kan tu otak cetek" ucap Raid.

"Suka hati je cakap otak orang cetek" cebik Aulia. Aulia melihat ke arah beg milik Raid.

"Raid—-emmm. U tak bawak apa-apa ke? I mean, tak kan air je. Makanan tak de?" tanya Aulia sambil melihat ke arah Raid. Raid hanya beriak tenang.

"Roti boleh?" tanya Raid. Aulia terus mengangguk, tangan gadis itu ditadah. Mata Raid melirik pada telapak tangan Aulia yang luka dan merah menyala itu.

" Kau tak cakap pun kau luka?" ucap Raid.

"Dah tak tanya. Sikit je, nak tu" ucap Aulia sambil menunjuk ke arah roti coklat di atas riba Raid.

"Menjawab tu nombor 1" ucap Raid lalu dia terus menarik lembut tangan Aulia dan dibersihkan dengan air mineral. Matanya terus melihat ke arah bandana ni kepala Aulia dan dibuka lalu dibalut tangan Aulia.

"Dah —dahh— makan makan" ucap Aulia. Raid mencuci tangannya dan dia mula mencubit roti tersebut dan ingin menyuap ke arah mulut Aulia.

"Sebenarnya I boleh je makan sendiri" ucap Aulia.

"Nak ke tak nak? Tak nak sudah" ucap Raid , Aulia terus menarik tangannya. Dia melihat Raid dengan penuh simpati. Raid tertawa dan menyuapkan roti tersebut ke dalam mulutnya.

"Bismillahirahmanirahim"

بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي لَا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي السَّمَاءِ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ

"Bismillahillazi la yadhurru ma'asmihi syaiun fil ardhi wala fis sama'ie wa huas sami'un alim"

Aulia tersenyum mendengar Raid membaca doa sebelum roti itu selamat masuk ke dalam mulutnya. Raid hanya beriak selamba. Dia memerhati Aulia yang sedang makan tanpa suara hanya kepalanya yang terangguk-angguk. Sedap sangat ke roti coklat ni?

"Terliur cakap, tak payah bajet sangat" ucap Aulia lalu dia terus menolak tangan Raid agar menyuap masuk roti itu ke dalam mulutnya. Raid tersenyum sendiri.

"Mia mesti risau" keluh Aulia sambil menguis pasir di tanah. Raid meletakkan plastik roti yang sudah habis itu ke dalam begnya.

" Zafrel?" tanya Raid. Dia perasan hubungan Aulia dan Zafrel berbeza dengan hubungan Mia bersama Zafrel.

" What can I say? Of course , he is. Maybe?" balasnya sedikit was-was.Entah-entah Zafrel tak kesah pun! Perasan!

"Maybe? Kau ada isu ke dengan Zaf? Kejap okay kejap tak pening lah" ucap Raid. Aulia tertawa dan mengangguk.

"I pun kadang-kadang pening. Zaf tu lah kejap okay kejap tak. Banyak makan cacing" ucap Aulia.

"Cacing?" tanya Raid hairan.

"Tak ada lah, thanks Aid. U tak give up cari I. Kalau u tak nekad maybe malam ni I duduk sorang dalam hutan ni" ucap Aulia dengan senyuman.

"Kalau aku tahu kau relax je tak ada maknanya aku nak cari kau sampai ke sini" ucap Raid . Aulia tertawa dia tahu Raid sedang berjenaka.

"Tapi u tetap cari I kan? Kenapa? U expect I nangis macam orang gila sorang-sorang? U ni kan kalau orang tak kenal dan tak faham u dah lama makan hati tau! Cuba cakap elok -elok sikit dengan perempuan" tegur Aulia.

"Aku tak hipokrit" jawabnya mudah.

"Ya lah. I lupa yang Raid Qarizh ni degil. Ada je dia nak menjawab. Kasi lah I menang jarang-jarang" cebik Aulia.

"Kau pasti kau okay? Kau jangan risau, besok diorang confirm datang. Kau rehat lah, aku jaga kau" ucap Raid.

"U jangan risau, I okay je. I mintak maaf sebab I dah buat u sakit. Patutnya u duduk je vila tunggu pasukan penyelamat yang cari I tapi u yang jumpa I dulu. Thank you so much Aid" ucap Aulia lembut.

" Lia, selagi aku berkemampuan untuk jaga kau aku akan cuba sehabis baik. Kau boleh suruh aku untuk buat apa je, kau boleh nak menangis kat bahu aku, kau boleh buat apa yang kau nak bila dengan aku. Kau boleh bergantung pada aku. Aku sikit pun tak keberatan" ucap Raid. Aulia hanya diam, kepalanya dilentokkan di bahu Raid dan dia terus memejam matanya.

Beberapa minit kemudian Raid memanggil Aulia dengan perlahan. Aulia pula tak membalas. Gadis itu sudah pun tertidur di bahunya. Raid tersenyum dan dia bersandar di pokok itu. Aulia pula sudah terbaring di dada bidangnya.

" She put her head on my shoulder after sometime, she fell asleep and i fell in love" monolog hati Raid sendiri. Dia juga menutup matanya , penat.

RAID'S QUEENWhere stories live. Discover now