29

53 1 0
                                    

Aulia mengulingkan bola matanya apabila telefon milik gadis itu berbunyi. Segala paper bag dipegang olehnya. Matanya melihat ke arah jam tangan pintarnya itu, panggilan masuk dari tempat nursery Nia.

"Hesh" gumamnya. Tiba-tiba paper bag yang berada di tangan kirinya diambil oleh seseorang. Aulia melihat ke arah lelaki itu, pencuri apa yang sopan sangat ni? Aulia terus menarik baju lelaki itu dan mengangkat panggilan itu.

"Yes , baby girl"

"Okay, mommy dah on the way ni. Duduk je kat dalam, nanti mommy masuk"

"Okay , love you too"

Telefonnya ditutup dan Aulia melihat ke arah jejaka yang memakai kaca mata hitam di hadapannya. Jejaka itu pula masih dengan senyuman. Jejaka itu tertawa.

"Hai? Lupa dengan saya?" ucap jejaka itu.

"Do you know me?" tanya Aulia. Jejaka itu mengangguk.

"Nik Danial Iskandar, does it ring a bell?" tanya Nik.

"Ahhh, ingat. U jiran I masa dekat US kan?" ucap Aulia. Nik mengangguk. Dia tersenyum senang ke arah Aulia.

"Ingat pun, nervous jugak tadi takut awak lupa kat saya" ucap Nik dengan senyuman.

"Macam tu lah, ingat-ingat lupa jugak. Kerja kat sini ke?" tanya Aulia. Nik mengangguk.

"Baru pindah minggu lepas. Banyak shopping" ucap Nik.
Aulia hanya tersenyum nipis.

"Nik, I rushing ni nak ambik anak I dekat nursery. Kang merajuk pulak" ucap Aulia. Nik menunduk dan tersenyum hambar. Anak? Sejak bila gadis ini kahwin? Apa je boleh jadi dalam masa 3 tahun?

" Saya nak ajak awak minum boleh? Kejap pun jadi lah, hari ni last day saya cuti. Petang karang dah kerja. Boleh tak? Boleh saya kenal dengan anak awak sekali" ucap Nik.

" Boleh lah, alang-alang I nak bawak dia lunch. U bawak kereta ke tak?" tanya Aulia. Nik mengangguk.

"Awak tunggu saya dekat depan tu, nanti saya follow dari belakang. Aulia mengangguk dia terus mencapai paper bag di tangan Nik dan berlalu pergi. Nik tersenyum kelat, dia baru je berhasrat nak berkenalan dengan Aulia secara lebih serious tiba-tiba gadis itu sudah berpunya.

Punah harapan ku.

15 minit kemudian Aulia sampai ke tempat nursery Nia. Dia terus membuka pagar dan member card Raid dia guna untuk mengambil Nia. Nia terus berlari ke arah Aulia apabila dia melihatnya.

"Mommy!" tempik Nia riang. Penjaga nursery itu juga turut berdiri dan melihat ke arah Aulia. Gadis itu tinggi dan pakaiannya memang meletup . Tu tak beralih pada wajah Aulia yang berkacukan itu. Mata kelabunya cukup unik dah kalau yang perempuan ni pun tergugat masakan yang lelaki ye tak?

"Puan ni mommy Nia ke?" tanya Penjaga itu.

"Ahh, betul. Daddy Nia dah inform kan yang I ambik Nia hari ni, he give me this card. I boleh bawak balik Nia kan?" ucap Aulia. Penjaga itu mengangguk, loghat british Aulia juga buat gadis itu semakin berkarisma.

"Boleh-boleh. Nia, get your bag and you can go home" ucap penjaga itu. Nia terus mengambil beg galasnya dan dia bersalaman dengan penjaganya lalu berpimpin tangan menuju ke kereta. Nik tersenyum hambar lagi. Anak dia pun cantik, tengok lah mak dia.

Beberapa minit kemudian mereka sampai di sebuah cafe. Nik mengambil tempat di hadapan Nia. Nia hanya melihat ke arah Nik, Nik tersenyum. Si kecil ini cantik tapi tak ada pun iras Aulia? Ikut muka ayah dia kot.

"Mommy, he is your friend?" tanya Nia. Aulia pula mengangguk dengan senyuman.

"Hi, nama uncle, uncle Nik. Nama apa?" tanya Nik ramah.

"I'm full of privacy, but you can call me Nia" jawab Nia selamba. Aulia tertawa, siapa yang ajar ni?

"Baby girl, siapa ajar cakap macam tu?" tanya Aulia.

"Papa lah ajar, daddy tak suka tapi daddy buat tak tahu je Uncle Nael cakap tak apa , tak salah pun. Tak boleh ke macam tu mommy?" tanya Nia. Nik mengaru kepalanya yang tidak gatal. Papa lagi? Daddy lagi? Uncle Nael?

"Sejak bila awak kahwin? Saya rasa macam lama sangat saya kat Russia sampai tak tahu apa-apa perkembangan pun pasal awak" ucap Nik.

"Kahwin? I tak kahwin pun lagi" jawabnya jujur.

"Maksudnya?" tanya Nik bingung.

"Kalau nak ada anak memang wajib ke kahwin? Bukan I buat benda tak elok. Tak berdosa kalau ada anak tapi single kan?" ucap Aulia kembali. Nik sudah tersenyum lebar.

Tiba- tiba jalan yang gelap tadi menjadi terang. Nik mengusap belakang tengkuknya. Mati-mati dia ingat Aulia dah berkahwin. Tak jadi lah heartbroken, masa depan kau cerah lagi Nik!

"Nia, harini uncle Nik belanja. Nia nak makan apa?" tanya Nik ramah. Nia melihat ke arah Aulia. Aulia mengangguk dan dia membuka menu untuk si kecil itu. Mereka mula memesan makanan dan berbual-bual kosong.

RAID'S QUEENWhere stories live. Discover now