MHS : 53

9.9K 460 83
                                    

"AKU tahu kau datang sini sebab kau rasa serba salah

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"AKU tahu kau datang sini sebab kau rasa serba salah."

"Dan sebab saya rindukan awak," ungkap Erisha, enggan menyembunyikan perasaan itu.

"Aku pun miliki perasaan rindu terhadap kau, Risha." Erisha mulai mendekat usai mendengarkan itu.

"Saya minta maaf awak, saya tahu tindakan saya dan cara saya sangat salah. Saya..." Jeda. Dia cuba meraih tangan Tengku Hael, namun lelaki itu mengelak.

"Aku minta kau masa. Aku janji selama tu aku takkan abaikan tanggungjawab aku as suami kau. Aku cuma rasa apa yang kau buat, tak menghormati aku sebagai suami bahkan perasaan aku yang kau dah sakitkan sebelum ni."

"Awak nak masa seperti yang kita lalui sekarang?"

Tiada jawapan. Maka benarlah.

"Ini cara awak nak hukum saya, kan?" Lelaki itu diam seribu bahasa.

"Tak apalah, saya faham. Saya memang patut terima, saya buat awak kecewa dalam ketika awak tetap kuat hadap saya. Saya patut bersyukur bila awak sanggup terima saya semula dan bukan menyebabkan awak kecewa dengan saya lagi."

"Aku tak nak kau salah faham, aku tak marah apa yang kau rasa setelah nampak aku terima berbincang dengan Reena dan saat aku hampir peluk dia. Aku hanya marah bila aku dapat tahu kau buat cara yang tak patut langsung semata-mata puaskan salah faham kau."

Tubir mata Erisha digenangi bening-bening jernih. Sedihnya, Ya Allah. Kenapalah aku ikutkan sangat hati ni? Tengoklah apa yang dah jadi, Risha.

"Boleh tak saya nak awak tetap ada dengan saya? Awak nak marah, nak hukum saya, teruskanlah. Saya bagi masa, tapi jangan tinggalkan saya seorang. Saya rindu awak sangat-sangat, saya tunggu awak hari-hari untuk ada di sebelah saya seperti selalu. Kalaulah saya mengandung, saya akan gugur..."

"Don't ever you say that! Aku tak sampai ke tahap tu untuk nak kau buat perkara keji tu! Kau isteri aku la dan kalau kau mengandung, itu anak aku! Jangan kau terfikir lagi nak cakap macam tu bahkan untuk buat macam tu!" Dadanya berdebar. Janganlah Erisha melakukan hal yang tak sepatutnya.

Erisha terus digapai ke pelukan. Dia gelisah. Dia bimbang akan membawa takdir yang tak baik. Risha, aku sayangkan kau. Aku cuma perlukan masa, bukan seperti yang kau fikir untuk tenangkan aku. Aku malah lebih takut.

"Aku tetap akan ada untuk kau. Selama ni kau salah, pernah ke aku abaikan kau?" Suaranya mengendur. Seiring bicara hatinya yang gusar dengan niat Erisha.

"Saya nak tebus salah saya."

"Kau cakap macam kau tak ada iman
Makin kecewa aku, Risha. Dulu dah banyak kau tinggalkan aku dengan memori angan yang kita akan bersama. Aku hancur, Risha. Sakit dulu pun aku masih berjuang untuk menahan."

"Listen me first." Dia masih belum habis bicara. Enggan sekali mendengar suara Erisja. Cukuplah.

"Sakit berjuang untuk bertahan sedangkan kau bahagia. Yang sangat sakit, hati aku tetap inginkan kau sampai... kau tahu tak apa aku rasa?" soal Tengku Hael merenung pilu wajah itu.

Mencintaimu Hanya SeketikaWhere stories live. Discover now