MHS : 54

9.3K 480 40
                                    

SEMINGGU Erisha cuba menjaga Tengku Hael, tetapi selama hari-hari itu dia cuma boleh berulang alik

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

SEMINGGU Erisha cuba menjaga Tengku Hael, tetapi selama hari-hari itu dia cuma boleh berulang alik. Tengku Hael enggan dia bermalam di rumah itu. Tengku Hael mahukan masa bersendiri.

Belakang tubuh suaminya dipandang sayu di sebalik celahan pintu. Perlahan-lahan dia menolak daun pintu.

Lelaki itu jatuh sakit gara-garanya lagi.

Memikirkannya. Merisaukannya.

"Aku boleh buat sendiri, kau baliklah. Dah malam," tutur Tengku Hael, lemah suaranya.

Bunyi gerakan pintu, semestinya Erisha ada di muka pintu.

"Saya esok dah nak gerak pergi Langkawi, awak betul tak nak ikut?" Erisha merapati katil mereka. Kini tak lagi, Tengku Hael sungguh menjauh.

"Demam aku pun belum baik, aku tak nak la bebankan diri." Lelaki itu masih membelakanginya. Mungkin hatinya juga sakit untuk memandang wajah ini.

"Awak rasa terbeban ke bila ikut saya?"

"Kau pun rasa terbeban kan bila kau akan mengandungkan anak aku. Sebab tu terdetik nak gugurkan." Hangat air matanya diseka, dia takkan mampu melupakan perkataan Erisha.

"Awak, saya..."

"Please, keluarlah Risha. Pergi balik. Aku dah minta Pak Rashid ambilkan kau. Kereta kau pun aku dah minta budak office bawa."

Erisha tetap mendekat, menahan perasaan bukan kali pertama baginya. Perlahan-lahan dia melabuhkan punggung di atas katil bersebelahan kaki Tengku Hael.

"Saya takkan buat macam tu, Hael. Saya pun pernah ada anak. Saya takkan mampu buat seperti itu. Saya yang inginkan, saya yang mulakan niat ingin memiliki anak. Jauh sangat untuk saya nak buat perkara tu. Saya terlalu ikutkan perasaan masa tu, saya dah buat salah dengan memaksa awak. Saya nak perbaiki salah saya."

"Cara macam tu? Kau tahu tak aku nak sangat bahagia dengan kau? Sejak kau sebut perkataan keji tu, hidup aku tak menentu." Sukar sekali meninggikan suara. Tengku Hael tak mampu. Erisha pasti akan terkilan walaupun dia puncanya.

Sekali lagi hanya memikirkan perasaan dia. Pernah ke dia fikir perasaan kau ni, Hael?

"Kau dengar sini Risha, aku cuma marah kau sebab kau gunakan cara yang salah untuk kau puaskan rasa hati kau. Aku ni marah boleh selama mana sangat? Tapi, gugur? Tu ke yang kau rasa side kau bila kau cakap macam tu anything will be fine?

No. Aku fikir kau mungkin tak rasa bahagia memiliki zuriat dengan aku sepertimana kau memiliki zuriat dengan Khairi dulu. Aku rasa kebahagiaan tu memang terpalit pada aku, tapi cuma kau rasa aku tak layak memiliki kebahagiaan tu dengan kau."

"Awak please la, saya tak pernah fikir kebahagiaan dengan awak ada kena mengena dengan Khairi. Allahuakbar... Dengarlah saya, awak. Awak sangat layak memiliki kebahagiaan apa-apa sekalipun dengan saya. Tapi jahatnya saya ni. Saya buat awak rasa awak tak layak bila saya lakukan seperti tu dan berniat gugurkan."

Mencintaimu Hanya SeketikaWhere stories live. Discover now