bab 25 : terungkap

828 120 21
                                    

"Bambam!"

Bambam kelihatan terkejut saat aku mendekatinya. Melihat dia dengan pandangan membunuh. Pipi aku membahang. Menahan perasaan amarah yang kian bergelojak.

Ruangan mata aku dipenuhi dengan figura manusia yang kelihatan lemah tersandar pada dinding. Aku menerpa Jungkook. Meneliti setiap sudut wajahnya.

"Kau tak apa-apa?" Aku bertanya. Jiwa dan hati aku dihurung perasaan sedih.  Aku menghampiri Bambam lalu menolak tubuhnya.

"Kau gila ke? Kenapa kau cederakan Jungkook? Dia ada buat kau tak puas hati? Apa salah dia? Kenapa kau tergamak pukul orang yang tak bersalah?" soal aku kepada Bambam. Suara aku semakin kasar bersama tengkingan. Bidang dadanya aku pukul.

Dia diam. Tak mampu membalas. Membiarkan aku memukul dadanya. Aku kembali kepada Jungkook. Matanya kuyu. Darah mula keluar namun ianya sangat pelik pada mata aku apabila tiada luka di atas wajahnya. Darah itu mengalir ke bawah leher jinjangnya.

"Aku bawa kau balik."

"Tak apa. Aku tak apa-apa," kata Jungkook. Membantah apa yang aku cakap. Dengan keadaan umpama telur dihujung tanduk, dia masih lagi degil. Aku cuba papahnya.

"Kau tengok apa! Papahlah dia sekali," bentak aku kepada Bambam. Lagi membuatkan aku terkejut, bilik stor didatangi ramai pekerja. Aku pasti mereka melihat apa yang berlaku tadi.

★☆★

"Duduk diam," arah Sungha. Sampai saja di rumah Jungkook, dia meletakkan Jungkook di atas sofa. Sungha keluar dari rumah Jungkook lalu mencari sesuatu di rumahnya. Seketika itu, dia kembali dengan kotak first aid.

"Kau buat apa ni Sungha?" tanya Jungkook lemah.

"Nak masak nasi goreng," kata Sungha. Dia menyentuh wajah Jungkook namun cepat-cepat ditepis oleh Jungkook.

"Aku tak suruh kau rawat aku. Aku boleh rawat sendiri. Baliklah," ujar Jungkook perlahan. Menolak pertolongan yang ingin diberikan oleh Sungha. Sungha merengus geram. Dia tetap dengan pendiriannya.

"Nanti aku baliklah. Biar aku rawat,"

"Seperti yang kau tengok, muka aku tak apa-apa bukan?"

Sungha tak endah. Dia mengelap darah yang sudah kering pada leher lelaki itu namun dia terperasan sesuatu. Kulit wajah Jungkook kian terobek dan menampakkan kulit wajah lain. Lebih putih dari wajah aslinya. Dia mendekati hingga ke leher Jungkook. Mengamati dengan teliti hingga Jungkook berasa tidak senang. Sedaya-upaya dia menolak perlahan kepala Sungha.

Sungha menarik kulit tersebut hingga bahagian lain turut terkoyak. Topeng muka Jungkook kian jatuh. Ternganga dia sebentar. Dengan Jungkook tak sempat berbuat apa-apa. Mereka bertentang mata. Dada Jungkook berombak kencang. Kini, terserahlah wajah putihnya dipenuhi luka dan lebam.

Sungha masih kaku. Kelat dan kesat dia menelan saliva. Tidak percaya dengan apa yang dilihat.

"Kau pakai topeng selama ni?" soal Sungha. Tidak mampu lagi untuk berkata-kata. Jungkook menggeleng. Wajahnya disentuh. Dia mengeluh berat lalu bersandar sepenuhnya pada sofa.

"Balik."

Sepatah Jungkook berkata.

"Aku tak akan balik! Ya tuhan, teruk gila muka kau kena belasah. Kenapa boleh jadi sampai macam ni?"

Satu-persatu Sungha mengeluarkan ubat untuk merawat luka di wajah Jungkook. Sungha meneruskan aktivitinya dan Jungkook hanya membiarkan saja. Sudah ditegah namun tidak didengar.

Mata dan hati Jungkook menangkap keikhlasan dengan apa yang dibuat oleh Sungha. Bukan sekali, bukan dua kali, bukan tiga malah sudah empat kali dadanya bergetar hebat jika berada disisi Sungha. Dan ini mungkin kali pertama mereka sedekat dan serapat ini. Dengan hati yang tulus dan jujur, dia lebih menyukai Yellena akan tetapi degup jantung tak sekencang sebegini apabila bersama gadis itu.

Hembusan nafas mengena antara satu sama lain sehingga kekok mula bertandang.

Satu hal yang perlu diketahui. Kedua-duanya sedang berperang dengan perasan masing-masing.

🚦

Fuhhhh. 15 minit.

↪The JK↩◽ jjk ✔Onde histórias criam vida. Descubra agora