bab 27 : berambus

854 99 11
                                    

Encik Ha memandang bangunan besar yang dimasuki ramai orang. Dia meneguk saliva perlahan. Dulu, sewaktu dalam lingkungan kelalaian dan mengalami kebejatan moral, dia pernah menjejakkan diri ke club atau tempat hiburan. Namun segalanya sudah berubah setelah dia mengahwini pilihan ibu bapanya.

Pada permulaannya dia tidak menerima, enggan mengahwini perempuan yang tidak sama taraf dengannya. Namun, itu tidak lama, dia tewas dengan cinta wanita itu. Tapi sayang, wanita itu telah ditarik nyawa oleh Tuhan, meninggalkan Sungha yang membesar tanpa kasih sayang seorang ibu dan Encik Ha tanpa kasih sayang daripada seorang isteri.

Dia menggeleng, tersedar daripada lamunan. Encik Ha masuk ke dalam bangunan tersebut. Ditangannya terdapat beg yang berisi wang untuk menebus Haejung.

"Nak apa? Ada janji temu dengan bos?" soal pengawal keselamatan yang ada disitu. Encik Ha mengangguk kecil.

Pengawal keselamatan itu memberi laluan kepada Encik Ha untuk melangkah masuk dengan lebih dalam. Baru saja mata ingin mencari John, lelaki bertongkat itu datang menghampirinya.

"Selamat malam dan selamat datang. Baru ke?" tanya John sopan. Encik Ha tersenyum kecil lalu mengangguk.

"Saya dengar ada ayam baru di sini. Jadi saya nak beli sebagai hamba abdi," kata Encik Ha.

"Daddy sugar?"

"Mengapa tidak?"

John tergelak. Dia mengajak Encik Ha untuk naik ke tingkat atas. Di mana itu adalah tempat penyimpan ayam-ayam yang bakal dilanggan oleh pelanggan. Sungguh jijik kerjanya.

Suasana di dalam bangunan itu sangat bingit pada telinga Encik Ha. Dia melangkah tangga dengan berhati-hati. Mengekori John.

"Han buka pintu bilik pertama. Elok kita jual yang ni dulu," arah John kepada pekerjanya. Han mengangguk. Dia membuka pintu itu lalu menolak pintu tersebut.

Kosong. Pekerja tersebut melangkah masuk ke dalam lalu mencari Haejung namun gadis itu sudah lesap.

"Bos, Haejung hilang," ucap Han. Dia seperti hilang nafas.

"Apa! Macam mana boleh hilang?"

"Saya tak tahu. Tadi saya tertidur."

"Kau ni tak boleh harap langsung! Aku bayar gaji kau bukannya suruh kau curi tulang!" bentak John. Dia mengeluarkan telefon pintar yang boleh mengakses semua pekerjanya.

"Cari Haejung. Dia dah larikan diri,"

Encik Ha didatangi sekelumit rasa bimbang. Bagaimana Haejung boleh melarikan diri dengan keadaan bangunan yang ketat pengawalan?

Encik Ha memandang John yang kelihatan bengang apabila mengetahui Haejung melarikan diri. Dia mengambil kesempatan untuk keluar dari bangunan yang membingitkan telinganya.

Tiba saja di dalam kereta, dia menelefon kekasihnya.

"Awak, Haejung dah larikan diri. Anak buah John dah mula cari Haejung. Macam mana kalau Haejung kena tangkap sekali lagi dan didera penuh ganas?" tanya Encik Ha. Helena menangis kecil.

"Saya tahu benda ni teramat sukar untu...,"

"Sungjae, Haejung ada di rumah. Jinyoung dah bawa balik dia," potong Helena. Encik Ha terdiam membisu. Park Jinyoung cari nahas sekali lagi.

☆★☆

"Jinyoung, kenapa cari nahas sekali lagi? Tak kesian ke dekat keluarga kamu. Kena tanggung nasib yang teruk sebegini!" tengking Encik Ha Sungjae. Meluap darahnya apabila Jinyoung bertindak tanpa berfikir waras.

"Jinyoung tak nak Haejung kena sentuh berkali-kali. Tunggu pak cik, Haejung akan lebih terseksa!" bentak Jinyoung semula.

"Pak cik cari masa Jinyoung. Kita tak boleh tindak melulu. Kalau dia tahu pak cik ada kaitan dengan Haejung, dengan keluarga pak cik pun akan terlibat sekali. Kenapa Jinyoung? Tak kesian dekat ibu kamu ke?" balas Encik Ha balik. Helena cuba menenangkan keadaan namun mereka tetap dengan perang mulut.

"Pak cik tak ada kaitan pun dengan keluarga kami! Saya boleh sara ibu dan Haejung. Saya dah bekerja," ucap Jinyoung. Encik Ha meraup mukanya kasar.

"Saya ni bakal jadi ayah tiri kamu. Haejung akan jadi anak tiri saya begitu juga dengan kamu. Apa yang keluarga kamu hadapi, akan jadi masalah buat saya juga," kata Encik Ha. Cuba berlembut dengan seorang lelaki yang degil. Jinyoung diam.

"Sekarang ni, kamu semua kena kemas segala barang. John dan anak buah dia akan serang rumah ni," arah Encik Ha.

"Saya tak nak Jinyoung ikut." Kata-kata itu keluar daripada mulut Haejung. Jinyoung membulatkan biji matanya.

"Sedar tak sedar, ibu tak rasa ke yang Jinyoung adalah bala buat keluarga kita. Ayah dah tak ada sebab kena bunuh dengan John. Kedua-dua abang Haejung pun dah tak ada sebab John bunuh mereka. Hidup Haejung rosak sebab John. Dan semua ni datang daripada Jinyoung. Ibu baik kita bahagia berdua saja," tangis Haejung di lutut ibunya.

"Ta... Tak boleh. Aku akan lindungi ibu dan kau, Haejung sampai hujung hayat aku,"

"Lindungi? Diri kau pun belum tentu hidup jika berada dalam gengaman John. Berambuslah!" bentak Haejung lalu masuk ke dalam biliknya.

"Jinyoung, pak cik akan bagi duit untuk Jinyoung. Jinyoung jauhkan diri dari Haejung dan ibu buat masa sekarang,"

"A... Aku tak ingin satu sen pun duit kau,"

"Jinyoung, pak cik ada satu rancangan supaya John tak jejak keluarga Jinyoung lagi. Begini, pak cik akan serahkan amaun hutang yang John bagi untuk rawatan ibu kamu dan kamu pura-pura bertanya tentang Haejung,"

"Pak cik nampak, Jinyoung. Pak cik nampak keikhlasan pada mata kamu. Cuma cara kamu terlalu bahaya. Dengar kata pak cik, jika semuanya sudah kembali dalam keadaan normal, Haejung pasti akan terima Jinyoung semula dalam keluarga ni. Kamu kan adik-beradik," sambung Encik Ha lagi. Jinyoung akur.

"Baik,"

🍑

Konflik dah mareyy.

↪The JK↩◽ jjk ✔Where stories live. Discover now