bab 30 : lamaran ditolak

853 112 23
                                    

"Kau buang tebiat ke, Jungkook?" soal aku dengan nada berbisik supaya tidak menganggu orang lain yang sedang menonton wayang. Jungkook memalingkan wajahnya ke arah aku dengan kening terangkat. Hensemnya. Kalaulah kau milik aku Jungkook. Tujuh hari tujuh malam kita berkurung dalam rumah.

Walaupun dulu wajah kau sangat hodoh sehingga dikeji dan dimaki, kau tetap yang pertama di hati aku. Aku suka kau. Boleh tak kau notice aku? Aku teringin sangat nak ada boyfriend macam kau. Caring tak menunjuk. Sayang pun bertapis. Tak ada melebih. Kalaulah aku Yellena.

Bertuah betul perempuan gedik tu.

"Kau tu yang buang tebiat. Pandang bibir aku lama-lama. Nak kena cium lagi?" sarkastik Jungkook membalas bersama soalan yang mampu membuatkan darah aku menyerbu pipi.

"Bu... Bukan bibirlah!" tegas aku. Aku memandang ke hadapan semula. Semua orang khusyuk gila tengok wayang. Aku seorang saja yang khusyuk tengok Jungkook.

Ops!

"Sungha, dekat bibir kau ada bulu mata," ujar Jungkook perlahan.

"Mana?" Aku cuba menyapu seluruh bibir aku dan tak ada pun. Aku jeling Jungkook semula. Dis menggeleng dengan senyuman yang paling manis aku pernah tengok.

Ya Tuhan, kuatkanlah iman aku! Aku dah goyah tengok Jungkook lama-lama.

"Ada. Sekejap, aku ambilkan."

Jungkook merapati wajah aku. Ni yang aku lemah bila hembusan nafas Jungkook mengena seluruh permukaan wajah aku.

"Cepat," pinta aku.

"Bibir kau pucatlah, Sungha. Nak lipbalm tak?"

"Ya. Nanti-nantilah. Cepat ambil. Nanti orang cakap ada orang rindukan aku pula,"















Cup.















Cukup.

Gila.

Untuk.

Aku.

Meroyan.

Malam.

Ni.

"Baru berseri."

Jungkook berkata pendek. Mata aku terarah pada kerusi belakang. Nasib baik di bahagian belakang tak ada orang. Sumpah! Dah rasa lain macam duduk tepi Jungkook.

Jungkook dah gila.

Aku meraup muka. Kalau aku ada di tempat lain. Memang dah lama aku jerit. Aku menunduk ke bawah. Memandang lantai pawagam yang beralaskan karpet merah. Terasa seperti ingin menangis. Ini ke pelembap bibir yang dia cuba cakap?

Aku menarik nafas dalam. Mungkin hanya diatas persahabatan. Aku tenangkan diri dengan memakan popcorn lalu menyumbat earphone ke dalam lubang telinga aku. Baru aku perasan.









Hoseok dah lama pandang aku.

Jari-jari aku diusap oleh Jungkook. Kemudian dia mengenggam tangan aku. Mata aku terus berlari ke arah matanya.

"Aku boyfriend kau untuk malam ni. Kau dah lupa? Tak apa kan, kalau aku cium sekilas."

Aku mati.

















Tak. Tak.








Aku hidup balik.






"Hoseok, aku dan Jungkook balik dulu."


☆★☆

"Yah, Jeon Jungkook! Aku sabar saja dengan kau dalam pawagan tadi. Perbuatan kau tadi cukup gila. Kau cium aku? Yah, ni dah melampau!" tengking aku. Sekarang kami berada di perhentian bas, menunggu bas untuk balik ke rumah. Satu benda yang korang kena tahu, aku menangis.

"Jungkook, aku dah banyak kali pesan. Jangan buat macam ni dekat aku," ucap aku sambil meraup muka. Jungkook hanya memandang aku dengan wajah tak bersalah. Aku geram nak lempang anak Jeon ni.

Seketika itu, Jungkook melabuhkan punggung di sebelah aku.

"Aku... Aku kadang-kadang keliru dengan perasaan sendiri. Aku cuma nak yang terbaik di mata kau. Kau dah banyak tolong aku sesuaikan diri dengan semua keadaan. Waktu kerja, kau selalu bela aku. Waktu aku mula-mula jadi jiran kau, kaulah yang selamatkan aku. Aku cuma nak kau selesa ada dengan aku."

"Tapi Jungkook, perbuatan kau dah lebih. Ki... Kita kan kawan. Jangan buat Yellena macam ni. Aku faham perasaan seorang perempuan apabila disakiti,"

"Kenapa nak menjaga hati orang lain? Kita jaga kita. Lagipun Yellena dah ada lelaki lain. Buat apa aku nak mencelah dalam hubungan mereka."

Aku terkejut gila. Pipi yang dibasahi air mata aku kesat.

"Kesian kau dipermainkan," sindir aku.

"Tapi tak sesakit bila kau sendiri tolak cinta aku,"

Aku kaku. Lidah kelu. Tangan berat. Mata bertakung.

Dia memegang kedua-dua belah pipi aku lalu melagakan dahi kami. Rambut aku dielus perlahan. Jari-jarinya terasa hangat menyentuh ubun-ubun kepala aku. Aku sedikit pun tak bergerak. Walaupun terasa agak kekok namun selesa dengan perbuatan Jungkook. Aku sememangnya kurang kasih sayang.

Mata aku seperti bersulam dengan anak mata Jungkook. Aku mengigit bibir.

"Aku tak pernah dengar kau luahkan perasaan kau pada aku. Jadi bila masa pula aku tolak,"

"Tadi kau tengking aku. I'm so sad."

Sungha menolak dadaku. Dia seperti menyembunyikan senyumannya.



"Do you want me to be your boyfriend?"


"Mesti lah."

"Saranghae."

Sungha meluahkan perasaan dan aku terdiam kecil di situ.

Nado saranghae.

💟

Sabo ye sayang semua. Kita akan jalan slow slow. Tak lama pun. Tinggal beberapa bab lagi sebelum kejadian sebenar. Disitulah aku akan huraikan satu persatu.

Btw setakat ni, dah ada dah klu. Korang je kut yang belum nampak. K byeee

↪The JK↩◽ jjk ✔Where stories live. Discover now