Peluang Untuk Bahagia 2

9.7K 369 10
                                    

HANYA mata terkebil-kebil melihat Baba dan Uminya sedang menenangkan Kayla yang sudah meronta dan menangis teresak-esak minta dilepaskan. Sungguh dia tidak mengerti apa yang sedang berlaku sekarang. Kenapa dua manusia yang dia sudah anggap seperti Ayah dan Ibu sendiri dimasukkan ke dalam tanah. Dan paling hairan, kenapa kedua-duanya dibungkus dengan kain putih.

Melihat Kayla yang menangis kuat membuatkan Adam turut tercebik-cebik menahan tangisan. Air mata mula mengalir dipipi montelnya.

Amir memeluk Kayla yang meronta ingin menerpa ke arah jasad yang baru dikebumikan itu. Dia tidak sanggup melihat anak kecil itu bagaikan tidak dapat menerima apa yang telah terjadi memandangkan umur yang masih kecil dan tidak mengerti apa yang telah berlaku. Tubuh kecil anak sahabatnya itu dipeluk erat.

"Kayla, sayang. Jangan macam ni. Kesian dekat Ayah dengan Ibu kalau dia orang tengok Kayla menangis macam ni."

Zarina cuba memujuk. Pipinya turut dibasahi dengan air mata. Dia masih lagi terkejut dengan apa yang berlaku. Kejadian yang mampu meluruhkan jantungnya dan Amir.

Kedua-dua jasad yang sedang diangkat beberapa orang untuk dimasukkan ke dalam liang lahad dipandang sayu. Ini semua bagaikan mimpi buat Amir dan Zarina. Baru beberapa hari lepas mereka bergurau senda Bersama Khairul dan Syafia. Pagi ini mereka dikejutkan dengan berita yang mampu menghentikan seluruh denyutan nadi mereka.

Bunyi panggilan masuk melalui handphone memaksa Amir membuka mata yang mengantuk. Agak lama untuk dia menjawab panggilan itu kerana matanya sangat pedih untuk dibuka. Malam semalam dia dan Zarina tidur dengan lebih awal kerana masing-masing sangat mengantuk. Tangan kanan meraba dimana keberadaan handphone. Setelah dapat dicapai, Amir bangun dari baringan dan memandang skrin telefon.

Dahinya berkerut melihat nombor yang tidak dikenali terpapar. Siapa saja yang menghubungi dia dalam waktu begini. Jam sudah menunjukkan jam 3 pagi. Dengan malas punat hijau ditekan.

"Hello." Tidak kesah dengan suara baru bangun tidur dari dia. Lagipula, sudah tentu si pemanggil itu sudah tahu sekarang ini adalah masa tidur.

"Assalamualaikum. Maaf tanya, ini Encik Amir ya?" Soal suara dihujung sana.

"Waalaikumussalam. Ya, saya Amir. Ini siapa? Dan kenapa call saya pagi-pagi macam ni?"

"Maaf Encik kerana mengganggu. Tetapi saya dari pihak hospital ingin menyampaikan berita yang tidak elok kepada Encik."

Hilang sudah mengantuk Amir apabila suara di hujung talian mengatakan dia adalah dari pihak hospital. Terus kaki menjejak lantai. Dadanya sudah berdebar.

"Hos-hospital? Ke-kenapa?"Bibirnya sudah terketar-ketar. Hati tidak henti berdoa agar apa yang disampaikan dapat dia terima dengan hati terbuka.

"Melalui siasatan kami, Encik Khairul Bin Hassan ini adalah sahabat baik Encik. Dan dia tidak mempunyai ahli keluarga lain selain daripada Encik. Kalau Encik tidak keberatan, sila datang ke hospital dengan segara. Encik Khairul dan isteri dia, Puan Syafia telah terlibat dengan satu kejadian kebakaran di rumahnya sejam yang lalu. Sila datang dengan segera ya, Encik? Terima kasih."

Handphone jatuh berderai di atas lantai. Mata Amir hanya terpaku ke hadapan tanpa satu pun kelipan. Bagaikan ada batu yang menghempap kepalanya. Benarkah apa yang baru disampai sebentar tadi? Adakah dia hanya sekadar bermimpi?

Air mata mula mengalir.

"Ya Allah!" Dia melirih. "Ujian apa yang berikan kepada aku ini, Ya Allah?"

Tidur Zarina terganggu dengan suara seperti orang menangis. Terpisat-pisat matanya cuba dibuka. Dahi berkerut melihat suaminya yang duduk dihujung katil membelakangi dia. Perlahan dia bangun dari baringan dan menghampiri lelaki itu.

Peluang Untuk Bahagia✔ [Republish]Where stories live. Discover now