Peluang Untuk Bahagia 45

10.1K 319 24
                                    

SEJAK pulang dari tempat kerja, Kayla kerap mengalamun memikirkan apa yang telah terjadi petang tadi. Semua itu bagaikan mimpi. Dia langsung tidak menyangka Haris jadi seperti itu. Berani cuba untuk menaikkan tangan kepadanya. Tidak habis-habis dia terfikir sebab dan punca Haris jadi seperti itu. Sungguh, dia tidak sangka! Itu semua diluar kotak pemikirannya.

"Kenapa awak jadi macam tu, Haris? Sebab saya ke?" Terlintas juga dia. Adakah Haris berubah disebabkan dia? Adakah disebabkan dia tinggalkan Haris membuatkan lelaki itu berubah menjadi kasar?

Keluhan dilepaskan.

"Saya minta maaf kalau sebab saya, awak jadi macam tu."

Samsung berdering. Kayla berhenti dari terus bermonolog sendiri. Samsung berada di sebelahnya dicapai. Nombor yang tidak dikenali terpapar di dada skrin dipandang hairan.

"Siapa ni?"

Panggilan pertama dia hanya membiarkan Samsung itu terpekik-pekik berbunyi. Nombor yang dia tidak kenal memang susah untuk dia jawab panggilan. Tapi, dia macam kenal saja nombor itu. Untuk kali kedua, panggilan itu masuk lagi.

"Ish! Kalau tak jawab, nanti takut benda penting pula." Dia berbelah bahagi.

Beberapa saat, dalam rasa ragu-ragu butang hijau ditekan dan digesel ke atas. Samsung ditekap ke telinga kirinya.

"Hello?" Sapaan itu lebih baik. Risau kalau-kalau pemanggil itu adalah orang bukan Islam.

"Kayla."

Terasa denyutan jantungnya terhenti. Suara itu terlalu dekat dengannya dan terus meresap ke tangkal hati. Samsung dijarakkan dari telinga dan nombor itu dikenal pasti.

Adam?

Aduh!

Kenapa dia tidak terlintas langsung?! Dia lupa yang dia tidak menyimpan nombor lelaki itu sebaik saja dia menukar nombor telefon lain. Padanlah dia seperti pernah nampak dan kenal saja nombor itu.

"Maaf, awak salah nom-"

"Kayla, please. I need talk to you." Seakan tahu Kayla mahu menamatkan panggilan, cepat saja Adam mencelah.

Kayla ketap bibir. Rasa mahu menangis juga ada. Adam akhirnya menghubungi dia! Walaupun sudah berjumpa petang tadi, bila Adam menghubungi dia rasa lain sangat.

Argh! Rasa cinta dia pada lelaki itu tidak pernah padam. Bagaimana harus dia lakukan?! Semakin dilupa, semakin cinta!

Bila peristiwa petang tadi menjengah, hati mula sebak. Dia rasa bersyukur sangat didatangkan Adam pada masa yang tepat. Kalau Adam tidak ada, tentu wajahnya sudah makan tapak tangan Haris.

Haris dah melampau! Berani mahu menamparnya.

"Mana awak dapat nombor saya?" Dingin Kayla bertanya. Terharu tetap terharu, tetapi dia harus kekalkan prinsipnya!

Kentalkan hati dari terus terjatuh kepada Adam buat kali kedua! Kali ini dia tidak akan mudah terpedaya! Adam harus diberi pengajaran. Kalau benar Adam mahukan kemaafan darinya, tentu lelaki itu tidak akan berputus asa.

"Umi."

Kayla terkedu.

"Umi?" Bukankah Puan Zarina sudah berjanji tidak akan serahkan nombor telefon barunya kepada lelaki itu?

"Tapi, kau jangan salahkan Umi. Aku yang merayu dekat Umi untuk bagi phone number kau dekat aku. Aku tahu kau tak nak bagi but please jangan salahkan Umi."

Kayla. Adam adalah anak kandung Umi. Dah tentulah dia bagi je apa yang anak kandung dia minta. Kau ni cuma anak angkat!

Astaghfirullah!

Peluang Untuk Bahagia✔ [Republish]Where stories live. Discover now