Peluang Untuk Bahagia 19

5.9K 261 26
                                    

BANDAR raya Kuala Lumpur yang diterangi dengan cahaya dari setiap bangunan dan lampu jalan raya direnung Kayla. Fikirannya melayang entah ke mana. Suasana pada malam ini memang amat tenang dan indah namun tidak setenang hatinya. Fikirannya bercelaru memikirkan cadangan Adam yang mahu dirinya menjadi pengantin pada hari perkahwinan lelaki itu. Untuk kali ini, entah ke berapa kali dia mengeluh setiap kali memikirkan hal tersebut. Selepas dari kejadian dia pengsan kerana cadangan Adam, dia tidak lagi bersemuka dengan lelaki itu. Dia keliru. Keliru dengan Adam yang tiba-tiba saja boleh berfikir sampai ke situ. Adam fikir dirinya siapa? Sanggup lelakinya menyuruh dirinya menjadi pengganti Lara sebagai pengantin perempuan.

Marah?

Ya! Dia marah kerana Adam bertindak sesuka hati. Adam fikir dirinya ini tiada perasaan? Mentang-mentang mereka berkawan baik, mudah saja Adam mempergunakannya.

Suka?

Secara jujurnya inilah yang dia mahu. Mahu menjadi sebahagian dari hidup Adam. Tetapi bukan dengan cara begitu. Bukan dengan cara dia penggantikan Lara sebagai pengantin perempuan. Bila buat begitu, dia tidak ubah seperti berkahwin paksa dengan Adam walaupun dia ada hati pada lelaki itu.

Sungguh dia keliru. Dia bimbang dia menolak, orang tua angkatnya akan menanggung malu. Dan, kalau dia menerima bagaimana dengan Haris?

Haris?

Sayu hatinya bila teringat kepada lelaki itu. Lelaki yang sangat mencintai dirinya walaupun dia tidak pernah membalas kata cinta Haris. Dia tahu dan sedar yang Haris lebih banyak memakan hati dengannya kerana sikapnya yang acuh mahu meluahkan perasaan. Akan tetapi, jujur ada secebis sayang dia kepada Haris. Dia hanya memerlukan masa lagi untuk jatuh cinta dengan lelaki itu. Dia suka layanan Haris kepadanya. Dia suka sikap mesra Haris bila dengannya. Dia suka dengan Haris yang prihatin terhadapnya.

Air mata menitis perlahan dipipi.

"Haris. Apa saya nak buat?"

Andai dia dapat berkongsi semua ini dengan lelaki itu, dia akan kongsi. Tetapi dia tidak mahu Haris kecewa bila tahu akan hal ini. Lagipula, lelaki itu berada jauh dengannya sekarang. Haris ke Johor beberapa hari lepas. Itu memang pekerjaan Haris. Sekejap ke negeri itu, sekejap ke negeri ini untuk menyelesaikan tugasan.

"Adam. Kenapa saat aku nak move on dan lupakan perasaan aku pada kau, kau buat aku macam ni? Kenapa saat aku dah mula nak terima Haris kau buat aku macam ni?"

Tangisan Kayla semakin kuat. Dia tidak dapat tahan lagi. Dia keliru sangat ketika ini antara Adam dan Haris. Kedua-duanya dia sayang. Bukan tamak tetapi hatinya begini. Separuh hatinya sudah dapat lupakan perasaannya terhadap Adam dan hampir menerima Haris. Separuh hatinya lagi masih berharap pada Adam dan belum dapat mencintai Haris.

"Ya Allah! Aku tak kuat!" Wajah ditekup.

Samsung A90 berdering mematikan tangisannya. Air mata diseka sebelum dia masuk ke dalam untuk mengambil telefon. Nama terpapar pada dada skrin meremukkan hatinya. Terasa mahu menangis lagi.

"Kenapa awak call saya time macam ni, Haris? Saya tengan sedih tahu tak."

Dibiarkan saja panggilan tidak diangkat. Tidak mahu Haris risau bila mendengar suara sengau darinya. Dan hatinya juga tidak dapat menahan sebak bila mengenangkan lelaki itu. Dia terbayang bagaimana kalau dia memberitahu kepada Haris tentang cadangan Adam, tentu lelaki itu kecewa sekali.

Ting!

Whatsapp dari Haris masuk.

Segera dia baca dari notifation bar.

Haris

-Kayla, kenapa tak jawab saya call?

Tercebik-cebik bibir Kayla menahan tangisan. Hatinya tidak kuat untuk mendengar suara Haris sekarang.

Peluang Untuk Bahagia✔ [Republish]Where stories live. Discover now