Peluang Untuk Bahagia 30

8.9K 325 42
                                    

Ps: Bab kali ini ada sedikit prolog. Setiap prolog akn dibahagikan mengikut bab. Maksud iera dekat sini, prolog yg dh ada tu xkn sama dgn new chap sbb iera ad buat penambahn..enjoy😊

.
.
.
.
.
.
.

ADAM yang sedang tersenyum dan tersengih-sengih sendiri sambil tangan bergerak menaip sesuatu pada skrin iPhone dipandang oleh Iskandar dan juga Zaki. Sudah berapa lama mereka bertiga datang luangkan masa di restoran ini, tetapi Adam lah yang kerap sekali menghadap handphone.

Zaki menggelengkan kepala.

"Adam. Aku tahu la kau dah ada isteri. Tapi tak perlu kau tunjuk bahagia itu depan aku dengan Is. Kau kesian la dekat kita orang berdua yang masih bujang ni. Kawal sikit. Tersengih-sengih macam orang tengah angau bercinta." Tidak puas hati dengan Adam. Tahu tak dia dan Iskandar sama-sama sendu. Dia pula baru saja putus cinta dengan teman wanitanya.

Tumpuan Adam pada iPhone terganggu. Zaki dipandang.

"Entah la Adam. Fikir perasaan kita orang ni macam mana. Dah la bro kita ni baru clash semalam dengan awek dia. Baru couple tak sampai seminggu dah clash." Sambung Iskandar berselang seli menyindir dan mengusik Zaki.

Iskandar tergelak saat Zaki menjeling maut kepadanya. Betul lah apa yang dia katakana. Antara dia, Adam dan Zaki, Zaki adalah lelaki yang paling ramai teman wanita. Tetapi bercinta hanya sekejap saja. Biasanya lelaki seperti Zaki sesuai digelar "buaya". Tak elok bebenor perangai.

Adam mengerutkan dahi.

"Kejap, kejap. Apa yang kau orang membebel ni?"

"Ha. Itulah kau. Hadap lagi phone tu. Otak pun dah tak berfungsi. Aku dengan Is ni tengah bercakap fasal kau."

"Aku? Kenapa?"

"Kau tu dari tadi asyik main phone saja. Aku nak cakap dekat kau jangan la tunjuk sangat bahagia. Tahu lah dah ada isteri, tapi kesian la dekat kita orang yang sendu ini." Geram Zaki mengulang semula apa yang dia katakana sebentar tadi tetapi langsung tidak didengar Adam.

Jawapan Zaki mengundang ketawa besar dari Adam.

"Apa kaitan dengan isteri aku?"

Iskandar garu kepala. Kadang-kadang sakit hati juga bercakap dengan orang seperti Adam. Rasa nak pukul sampai koma.

"Kau tengah menghadap phone, lepas tu tersengih-sengih sendiri, bukan ada kaitan dengan isteri kau ke? Kau tengah WhatsApp dengan Kayla kan? Hek eleh, buat tak tahu. Ka-" Bicara Iskandar dipintas oleh Adam.

"Eh! Aku tak ada masa nak WhatsApp dengan dia."

Kata-kata Adam dibalas dengan kebisuan antara Zaki dan Iskandar. Dua lelaki itu saling pandang sebelum pandang Adam semula.

"Then, kalau bukan dengan Kayla, kau tersengih-sengih tu tengah WhatsApp dengan siapa?" Hairan Iskandar bertanya.

Dah tersenyum dan tersengih sendiri tetapi bukan membalas WhatsApp dengan isteri? Pelik. Kalau Adam tu tak nampak seperti orang tengah angau bercinta tak apa. Ini jelas wajah Adam nampak seperti tengah angau. Dengan siapa lagi kalau bukan dengan isteri sendiri, bukan?

Adam kembali memandang iPhone.

"Lara." Selamba dia membalas.

Terlopong Zaki dan Iskandar.

"Weh Lara? Bekas tunang kau tu?" Terkejut Zaki bertanya.

Mencerlung Zaki dipandang Adam.

"Bila masa aku kata dia bekas tunang aku? She's still my fiancé. Aku tak pernah putuskan pertunangan aku dengan dia."

Peluang Untuk Bahagia✔ [Republish]Where stories live. Discover now