Peluang Untuk Bahagia 54

7.9K 313 19
                                    

SEPANJANG pembedahan sedang dijalankan, Kayla tidak henti-henti berteleku diatas sejadah disertai dengan bacaan surah al-Mulk yang pernah diminta oleh Adam untuk dibacakan. Selepas sahaja Adam ditolak masuk ke bilik pembedahan, air matanya juga tidak henti-henti mengalir dipipi. Hanya Allah sahaja tahu perasaannya tika itu melihat suami yang disayangi ditolak masuk.

Tetapi ketika itu ditahan saja air mata dari tumpah kerana melihat Adam yang tersenyum sahaja. Lelaki itu seperti tiada perasaan sahaja. Dia pula yang takut dan berdebar melihat lelaki itu.

Ikutkan hati dia tidak mahu berjauhan dari bilik pembedahan itu walaupun sedikit. Tetapi daripada membuang masa berada disitu dengan menangis sahaja, lebih baik dia habiskan masa disurau. Dapat juga dia tunai permintaan Adam agar dia membaca surah al-Mulk dan sentiasa berdoa kepada suaminya itu.

Manakala di sana dia membiarkan Baba dan Umi yang menemani. Sudah hampir 6 jam Adam berada di dalam bilik bedah. Dan itu sangat menggusarkan hatinya biarpun dia tahu pembedahan itu memerlukan masa berjam-jam.

"Allah!"

Keluhan berat dilepaskan.

Tasbih ditangan digenggam erat. Tasbih kesukaan suaminya.

"Hunny doakan Hubby kuat dalam bilik tu."

Di depan bilik pembedahan, Encik Amir dan Puan Zarina setia menunggu. Selama mana pun anak mereka didalam, mereka sanggup menunggu sehingga semuanya selesai. Hati masing-masing tidak pernah berhenti dari terus berdoa agar Adam selamat dari pembedahan itu.

"Abang. Saya rasa dah lama anak kita dekat dalam tu. Tak akan tak selesai lagi?" Puan Zarina sudah mula kegelisahan. Hati tidak senang.

Isterinya dipandang sekilas. Tergeleng sendiri Encik Amir melihat kegelisahan Puan Zarina. Dia juga gelisah dan risau memikirkan Adam di dalam yang sedang bertarung nyawa. Tetapi masih lagi boleh tahan.

"Awak ni, Na. Anak kita tu nak operate kepala. Memang lama la. Ini saya rasa baru nak masuk tujuh jam. Pembedahan memang ambil masa lama. Awak jangan risau, teruskan berdoa biar urusan anak kita berjalan lancar dan dipermudahkan."

"Macam mana saya tak risau, abang? Adam tu anak saya, kalau apa-apa saya memang kena risau."

"Ya, tahu. Tapi jangan risau sangat nanti tambah stress. Ni kalau Adam tengok awak gelisah macam ni confirm dia pun tak suka. Dah."

Encik Amir dijeling. Mudah suaminya itu bercakap. Apa dirasakan sekarang tiada seorang pun yang faham. Perasaan ibu risaukan anak ini lain.

Suasana kembali sepi. Hanya bunyi derapan kaki beberapa orang jururawat yang sekali sakal lalu lalang disitu. Beberapa minit, bunyi pintu bilik bedah dibuka dari dalam. Bergegas Encik Amir dan Puan Zarina bangun berdiri apabila melihat seorang doktor keluar dari bilik itu bersama pakaian bedah yang masih tersarung.

"Ini-"

"Parents, Adam. Kenapa dengan anak kami?" Ujar Encik Amir terlebih dahulu. Wajah mula resah.

"Oh. Saya harap Encik dengan Puan sila bersabar ya? Jantung Encik Adam tiba-tiba berhenti dari berdegup. Kami memerlukan banyak masa lagi. insha Allah kami akan cuba sedaya upaya. Saya cuma nak memberi pesan supaya ahli keluarga terima dengan sebarang kemungkinan dan- teruskan berdoa."

Seusai itu, doktor tersebut terus kembali semula ke dalam bilik bedah

Lemah lutut Puan Zarina mendengar berita yang disampaikan itu. Patutlah hatinya berasa tidak tenang sekali. Nasib baik Encik Amir sempat menahan dari Puan Zarina terus rebah ke lantai. Encik turut terkejut. Berita itu begitu merentap hatinya.

Peluang Untuk Bahagia✔ [Republish]Where stories live. Discover now