Peluang Untuk Bahagia 25

6.7K 295 10
                                    

HANAN menggelengkan kepala saat melihat Kayla yang asyik saat mengelamun sehingga tidak sedar akan kehadirannya disebelah kanan. Dari dia mula turun kereta sehingga sudah sampai disebelah Kayla, rakannya itu masih dan tetap sedang mengelamun jauh. Tidak tahu apa yang sedang bermain difikiran wanita itu. Sejak Kayla menjadi isteri yang sah kepada Adam, dia perasan Kayla kerap sekali mengalamun jauh dan berdiam diri walaupun mereka sedang berbual bersama. Kadang-kadang, Kayla tidak memberi sepenuh perhatian sedikit pun tentang apa yang mereka bualkan. Kayla lebih leka mengelamun jauh. Bila ditanya tentu sekali Kayla menjadi tiada apa-apa. Saja mengelamun.

Beberapa saat, melihat Kayla yang masih belum sedar kehadirannya, Hanan mengeluh hairan. Bahu Kayla dicuit perlahan sebelum dia mengambil tempat berhadapan dengan wanita itu.

"Eh!" Kayla memberi respond terperanjat sedikit, Terus Hanan dipandang.

"Kau ni Kayla. Kau mengelamun apa sampai aku dah berdiri sebelah kau pun kau tak perasan?"

"Lah, kau dah lama sampai ke? Sorry, aku tak perasan."

Hanan mencebik. "Macam mana nak perasan kalau kau asyik mengelamun?" Bidas dia geram. Geram kerana Kayla tidak pernah menjawab jujur bila dia bertanya sebab apa rakannya itu mengelamun.

Dia bukan sibuk hendak menjaga tepi kan orang. Tetapi dia tidak senang hati dan risau bila asyik melihat Kayla kerap mengelamun. Jika boleh, dia mahu Kayla berkongsi masalah dengan dia. Walaupun dia tidak dapat membantu dari segi fizikal, sekurang-kurangnya dia dapat mengurangkan bebenan yang ditanggung Kayla. Apa guna dia sebagai kawan kalau tak dapat nak tolong dengar luahan Kayla? Dia sedia mendengar.

Sindiran Hanan menghadirkan ketawa kecil dari Kayla.

"Mana ada aku mengelamun. Aku cuma perhati orang yang lalu Lalang dekat luar tu. Bosan tunggu kau lama sangat." Sekali lagi dia mencipta alasan.

"Dah la Kayla. Kau bercakap macam aku ni tak kenal kau. Kau mengelamun sebab kau ada masalah, kan? Tapi kau tak share dengan aku. Nak juga tanggung seorang diri."

"Bukan macam tu, Hanan. Aku memang tak ada masalah."

"Kau jangan tipu aku." Serius Hanan bersuara kali ini.

"Aku kenal sangat dengan kau. Walaupun kita ni baru berkawan dari zaman universiti tapi aku boleh kenal dengan perangai kau. Dah masak dah. Kayla. Aku dah cakap dekat kau hari tu kan? Apa sekali masalah kau, you can tell me. You can talk to me. Kau boleh luahkan segalanya. Kau buat saja aku ni macam tempat mengadu masalah kau. Tempat untuk kau hilangkan segala bebanan. Aku tahu aku tak boleh nak tolong kau but at least you can share with me. Jangan pendam seorang diri. Aku tak suka."

Terus Kayla terdiam. Tidak tahu pula sikap dia yang suka mengelamun kebelakangan ini mampu menarik perhatian Hanan. Ya, memang dia kerap mengelamun. Fikiran dia asyik memikirkan Adam saja. Di mana dia berada, dia sedang buat apa, semua apa yang sedang lakukan tentu saja teringat akan Adam. Sedang dia bercakap dengan seseorang juga dia boleh termengelamun jauh sehinggakan dapat menghilang focus. Benda itu bukan dia sengaja. Tetapi datang dengan sendiri.

"Aku minta maaf. Aku mengelamun tu bukan sebab apa. Sebab..."

"Sebab kau ada masalah dengan Adam. Kan?"

Tepat-tepat mengenai batang hidung Kayla. Tekaan Hanan memang tepat sekali. Disebabkan dia mempunyai masalah bersama Adam, dia kerap sekali termenung dan mengelamun sendiri. Dia juga sudah kurang beramah mesra dengan orang sekelilingnya. Dia bukan lagi seorang yang peramah.

"Kenapa kau diam?"

Kebisuan Kayla menyakinkan lagi tekaan Hanan. Sudah dia dapat agak.

"Betul la tu. Tapi kau yang tak share dengan aku."

Peluang Untuk Bahagia✔ [Republish]Where stories live. Discover now