Peluang Untuk Bahagia 22

6.9K 280 19
                                    

"RYAN! Buka pintu ni! You jangan nak mengelak daripada I! Buka!" Pintu rumah diketuk-ketuk dengan kuat. Tidak hirau dengan jiran-jiran yang lain. Sekarang dia mahu lelaki bernama Ryan yang berada di dalam rumah itu keluar dengan lekas saja. Ada perkara yang sangat penting untuk dia bincang dengan lelaki itu.

"Ryan!" Tepiknya lagi. Nafas sudah turun naik menahan amarah yang memuncak.

"Ry-"

"Apahal datang memek- Lara?" Muncul seorang lelaki disebalik pintu sebaik saja daun pintu dibuka dari dalam. Wajah lelaki itu berkerut seribu memandang Lara dihadapannya.

"Lara, what are you doing here and how you dapat tahu I tinggal dekat sini?"

"Tepi!" Tanpa mengendahkan soalan Ryan, Lara terus menolak kasar daun pintu dan merempuh badan Ryan untuk dia masuk ke dalam rumah. Keadaan rumah diperhati bersama senyuman sinis.

"Sejak bila you pindah sini? And why you pindah? Nak lari dari I? Takut I cari you sebab nak tuntut janji you tu?" Sinis sekali dia menyoal. Dipandang saja Ryan yang terpinga-pinga dihadapan pintu. Baru 3 bulan dia balik Malaysia, lelaki itu sudah berpindah rumah.

Ryan menutup pintu dan menapak mendekati Lara yang berpeluk tubuh. Tangan diseluk ke dalam kocek seluarnya.

"Apartment dulu ada penyewa baru. I terpaksa pindah."

"Penyewa? Bukan ke you cakap tu apartment you? You tipu I?" Semakin mara kemarahan Lara bila dapat tahu dibohong Ryan. Mati-mati lelaki itu mengatakan Appartement Palais Royal II itu adalah milik lelaki itu dibeli sebaik saja lelaki itu menetap di Paris.

Ryan mendengus. Dengan malas dia membawa dirinya ke sofa dan selamba dia duduk disitu. Dibiarkan Lara berdiri memandang dia.

"Itu memang apartment I la. Salah ke I nak sewakan? You ni, bila sampai? Bukan ke sepatutnya sekarang you dah kahwin dengan Adam tu? Kekasih kesayangan you." Sebatang rokok yang tersedia diatas meja dicapai dan diletakkan dibibirnya.

Lara masih berpeuk tubuh. Dia mengeluh kuat.

"I- I tak jadi kahwin dengan dia."

"Why?"

Ryan didekati dan duduk disebelah lelaki itu. Lelaki itu tidak rasa apa-apa ke? Biasa saja.

"Ryan. I- I ada something nak bagitahu you. Very important." Ujar dia dalam keadaan resah dan gelisah. Dia mula bermain dengan jarinya sendiri. Rasa gugup dalam diri semakin kuat. Bimbang jika Ryan bakal menghalau bila dapat tahu perkara penting ini.

Lelaki itu bersandar senang sambil menghembus asap rokok ke udara tanpa riak.

"Cakap je la. Yang you Nampak macam resah semacam kenapa?"

Lara semakin mendekati dirinya kepada Ryan. "Ryan, you tak rasa apa-apa ke kenapa I datang semula ke sini? You tak rasa pelik kenapa I datang Paris?"

Ryan berfikir sejenak.

"Rasa apa? Tak ada lah."

Lara mula buat muka mengongoi. Kepalanya digaru. Ryan seakan mendera hatinya sekarang! Dia resah, gelisah, gugup dan semua dia sedang rasa sekarang. Ryan buat seperti tiada apa yang berlaku diantara mereka berdua.

Tangan Ryan dicapai. Dan lelaki itu hanya membiarkan.

"Ryan, you ingat lagi janji you pada I sebelum I balik Malaysia hari tu?"

"Ingat."

Dia lega. Ingatkan lelaki itu sudah lupa.

"You- you akan bertanggungjawab kan?"

Peluang Untuk Bahagia✔ [Republish]Where stories live. Discover now