Peluang Untuk Bahagia 20

7.6K 299 42
                                    

RASA bersalah mula menyerang hati Kayla. Tambahan pula bila melihat reaksi lelaki yang dihadapannya sekarang. Lelaki itu hanya mendiamkan diri. Riak wajah lelaki itu sangat tegang seperti menahan sesuatu yang Kayla sendiri tidak pasti. Adakah lelaki itu marah atau sebaliknya, dia tidak tahu. Tapi, tipulah jika lelaki itu tidak marah, ditambah pula dengan rasa kecewa.

Hari ini, Kayla buat keputusan untuk bertemu dengan Haris bila sebaik saja lelaki itu pulang dari Johor. Dia mahu berterus-terang kepada Haris dan menceritakan segala apa yang telah terjadi ketika ketiadaan Haris di Kuala Lumpur. Dia risau jika tidak berterus-terang, keadaan akan menjadi teruk. Sekurang-kurangnya Haris perlu tahu apa yang terjadi.

Haris kena tahu yang sekarang ini dia sedang hadapi masalah yang sangat rumit. Dia keliru!

Bibir dikemam sebelum nama lelaki itu diseru.

"Ha-Haris?"

Haris diam dan membisu. Wajah lelaki itu masih tegang dan itu yang membimbangkan Kayla.

"Haris, saya minta maaf. Saya- huh! Saya keliru sekarang antara awak dengan Adam. I'm sorry." Kayla bersuara lirih. Hanya Tuhan saja bagaimana rasa hatinya saat ini melihat Haris yang berdiam diri. Dia tidak tahu apa yang sedang bermain dibenak fikiran lelaki itu.

Lama berdiam diri, Haris mula menghela keluhan yang terlalu berat. Wajah kekasih kesayangannya dipandang penuh sayu. Dia terkejut dengan apa yang diceritakan Kayla. Hampir saja dia fikir gadis itu mahu bertemu dengannya kerana merindui dirinya memandang dia baru saja pulang dari Johor. Tetapi tidak dijangka akalnya berita yang tidak menyenangkan dia mula sampai dipendengarannya dari Kayla sendiri.

Rasa kecewa tidak dapat disorok lagi. Jantung miliknya bagaikan direntap kuat apabila mendengar cerita daripada Kayla. Hatinya pula mungkin sudah terbelah dua. Tiada apa lagi yang harus dia katakana kecuali rasa kecewa yang mencengkam hati lelakinya.

Siapa saja yang tidak kecewa bila kekasih kesayangan yang sangat dicintai bakal berkahwin dengan lelaki lain? Sudahlah begitu, lelaki lain itu adalah merupakan sepupunya. Adam. Kayla bakal berkahwin dengan Adam kerana terpaksa menggantikan tempat Lara yang sudah melarikan diri dan membantalkan perkahwinan secara tiba-tiba.

Untuk kali kedua dia mengeluh lagi. Terlalu sukar untuk dia bercakap sekarang.

Kayla rasa mahu menangis sekarang apabila melihat reaksi Haris sekarang. Dia tahu Haris sangat kecewa, dan dia juga dapat rasa perkara yang sama. Dia juga kecewa. Dia sudah berjanji dengan lelaki itu yang mereka berdua akan memberitahu ahli keluarga yang lain tentang hubungan mereka berdua. Namun, lain pula yang terjadi.

"Haris, saya minta maaf sangat-sangat."

Rasa pilu mencengkam hati Kayla. Haris tetap tidak bersuara bercakap sepatah pun. Lelaki itu hanya membisu sedari tadi.

"Haris."

Tetap sama.

Tidak perlu menunggu lama, air mata Kayla jatuh jua akhirnya. Sakit bila dilayan begitu. Dia tahu dia salah. Dia tahu dia telah membuat lelaki itu kecewa. Dia tahu! Tetapi Haris tidak sepatutnya buat dia begini. Jauh disudut hatinya dia berharap lelaki itu akan menenangkan dia dan memberi dia idea bagaimana hendak selesaikan semua ini. Tetapi bila kebisuan yang Haris berikan, dia sedih dan kecewa.

Haris adalah satu-satu harapannya untuk lelaki itu menenangkan dirinya yang dalam kekeliruan.

"Haris, tolong saya."

Mata Haris jatuh pada wajah Kayla yang sudah dibasahi air mata. Tangan digenggam kuat. Tidak sampai hati melihat gadis yang dicintai itu menangis dihadapannya. Kalau boleh, sudah lama dia tarik tubuh kecil itu ke dalam pelukannya.

Peluang Untuk Bahagia✔ [Republish]Where stories live. Discover now