part 2

6.1K 382 15
                                    

AWAL-AWAL pagi lagi Delysha sudah bangun dan bersiap ke tempat kerja. Dia memakai baju seragam yang telah ditetapkan. Lalu dicalit sedikit foundation dan secalit lipstick merah peach di bibir. Delysha tersenyum sendiri sebelum melangkah keluar.

"Morning, Zara. Kau masak apa pagi ni?" perli Delysha lalu tersengih-sengih. Alaa, macamlah dia tidak tahu yang Zara memang malas kalau bab masak-memasak ni. Bukan tidak pandai langsung... tapi MALAS.

Berbeza tau, tak pandai langsung dengan pemalas sebenarnya.

Zara yang sedang melantak di depan televisyen sambil mengunyah keropok Mister Potato itu sedikit tersedak sebelum menjeling tajam Delysha yang tersengih-sengih seperti kerang busuk itu.

Ugh, this girl huh. So annoyed. Anytime, annoying saja.

"Seronok kau perli aku, babe? Aku penat lah. Kau masak lah sendiri. Atau pun kau bungkus lah mana- mana kedai kalau dah lapar sangat. Halah, macamlah tak biasa kan. Hehehe." Zara tersengih lalu mengalihkan pandangan ke arah dramanya semula.

Delysha mencebik. Heh, ini anak. Senang saja kerjanya. Kalau lapar, makan luar. Kalau makan dekat luar, lapar.

Eh?

"Hurm, faham sangat dah. Aku dah lambat ni, babe. Aku gerak dulu eh? Nanti bising pula kak Reen kalau aku lambat." Zara mengangguk kecil.

"Bye, babe. Take care. Jaga rumah," pesan Delysha sebelum melangkah keluar. Kereta Viva milik Zara dipandu dengan berhati-hati. Memang selalu jika dia ingin ke tempat kerja yang satu lagi, dia akan meminjam kereta Zara. Atau pun Zara yang akan hantar dia ke tempat kerja jika gadis itu ingin menggunakan kereta untuk urusan luar.

***

Kedai Reena Florist's itu dimasuk dengan tergesa-gesa. Delysha mengetap bibir. Aduh mati aku dah lambat ni! Ah, redah sajalah. Desis Delysha.

"Baru sampai Lysha?"

Delysha terkedu. Mati langkahnya. Alamak, Kak Reen! Dia tersengih-sengih apabila Kak Reen, pemilik kedai bunga merangkap boss dia itu menegurnya.

"Err, haah kak. Maaflah Lysha lambat sikit hari ni," jawab Delysha serba salah. Kak Reen mengangguk dan tersenyum kecil.

"It's okay, Lysha. Lambat lima minit je pun. Jangan risau sangat lah. Pelanggan pun tak ada lagi. Kamu boleh sambung kerja," balas kak Reen. Delysha mengangguk. Dia tersenyum lega. Fuhh, lega. Nasib lambat lima minit saja. Kak Reen memang memahami pekerja lah, hehehehe.

Kerjanya dilakukan seperti biasa. Dia hanya kerja sebagai menjaga kaunter kedai. Senang, dan mudah. Easy matter, cehh riak kau Delysha.

Dia sebenarnya kerja di sini pada waktu pagi hingga ke tengahari, dan masuk waktu senja hingga ke tengah malam, dia akan ke kelab malam pula. Kiranya dia melakukan dua pekerjaan dalam satu masa.

Tiba-tiba seorang customer melangkah masuk dan melangkah ke arahnya. Yang lebih tepat melangkah ke arah kaunter. Delysha tergamam seketika apabila melihat kekacakan yang terserlah di wajah lelaki tersebut. Sungguh, kacak. Sampaikan dia terpegun sekejap tadi. Namun apabila lelaki itu mengangkat wajahnya merenung dia, pantas Delysha menundukkan wajahnya. Argh, malunyaa kantoi usya anak teruna orang.

Eh, betul ke teruna? Entah-entah suami orang. Hm, melepaslah dia...

"Excuse me miss, I nak jumpa kak Reena. Dia ada?"

Suara husky itu menyapa halwa telinga Delysha. Delysha mengetap bibir menahan senyuman yang ingin membentuk.

MasyaAllah! Menggigil lutut dia bila dengar suara lelaki ini. Auch, cukup melemahkan mana-mana perempuan jika mendengarnya.

Tolong Jagakan DiaWhere stories live. Discover now