Bab 38

46.1K 3.2K 263
                                    

Masih berlegar-legar di fikiranku mengenai kandungan yang tercatat di dalam diari Zarif walaupun dua hari sudah berlalu. Bila difikir balik, kenapa aku perlu rasa kecewa? Bukan ke sewaktu aku berkahwin dengan dia, tiada sedikit pun rasa cinta. Kenapa sekarang ini rasa seperti cemburu pula datang? Dengan perempuan dalam diari itu yang aku sendiri tidak tahu siapa.

Bertenang Farisya.

Aku cuba menenangkan diri yang asyik teringatkan Zarif. Tiba-tiba saja datang satu pintasan cahaya menghamparkan satu mimpi yang aku selalu dapat apabila mataku terpejam rapat ketika tidur. Sudah tiga hari berturut-turut aku mimpikan Zarif mengucup dahiku sebelum dia tidur disebelahku. Betul ke mimpi? Kenapa aku rasa macam mimpi itu adalah realiti?

Aku mengusirkan bayangan itu daripada minda setelah menyedari keterlanjuranku. Macam nampak orang gila bayang je! Huh! Zarif yang aku sumpah untuk buat dia menyesal boleh buat aku mengelamun memikirkannya. Aku tidak tahu ini petanda baik atau petanda buruk.

Dokumen yang berada di depan aku pandang sekilas, sepatutnya dari tadi lagi menyemaknya tetapi fikiran pula ke lain. Baru saja aku ingin mulakan kembali, Zarif datang lagi ke dalam fikiranku. Semalam aku baca separuh saja diari yang digunakan untuk mencatat kisah hidupnya sepanjang bulan Januari, 2007. Walaupun hati mengatakan supaya tidak meneruskan bacaan, aku ingin tahu lagi mengenainya. Dengan cara membaca diarinya itu saja aku boleh tahu siapa dia. Boleh je nak tanya Aunty Aliyah, tapi aku malas.

"Farisya."

Aku mengangkat wajahku apabila suara itu memanggil namaku. Itu suara Zarif, aku hafal bagaimana suaranya kedengaran supaya tidak tertukar dengan Airil. Raut wajahnya itu aku pandang, mengundang rasa tertanya-tanya di dalam diri.

"Zarif, kau buat apa kat sini?" Tanyaku apabila dia semakin menghampiri. Apa yang dia buat di pejabatku?

"Zarif? Seriously, Farisya? Muka aku nampak macam Am ke?"

Aku tersentak apabila mendengarkan kata-kata itu, aku kelipkan mataku berkali-kali untuk melihat siapa sebenarnya figura yang berada di depan mataku ini. Bayangan Zarif yang aku nampak mula hilang, suaranya mula digantikan. Iskandar yang berada di hadapanku mula ketawa.

Cis!

"Dah gila ke bayang ke wei?" Dengan sisa tawanya, dia bertanya. Memang itu yang aku rasa tapi bila keluar dari mulut Iskandar, aku kena nafikan.

"Tak ada maknanya!" Aku terus bangkang, kalau tidak perkara itu akan digunakan untuk membahan aku.

"Ada maknanya. Kan aku dah pesan, jangan benci sangat." Iskandar meneruskan kata-katanya.

"Kau datang sini nak apa?" Tanyaku untuk menutup mulutnya dari mengingatkan aku tentang perkara tadi.

"Lunch," ujar Iskandar sepatah.

"Lunch apahya baru pukul sepuluh." Aku melihat jam di tangan, bukan ke tadi baru pukul sepuluh pagi? Iskandar ni dah mabuk ketum ke ajak aku lunch waktu begini?

"Teringatkan Amril sampai tak sedar dah tengah hari?" Iskandar bertanya dengan nada yang sinis.

"Jom lah!" Dengan tergesa-gesa aku memasukkan telefon ke dalam tas tanganku dan mengajak Iskandar untuk makan tengah hari. Kalau dibiarkan, pasti mulutnya itu tidak akan henti-henti mengusik aku.

Seperti biasa, aku dan dia akan makan di restoran berhampiran dan itu juga restoran kesukaanku. Aku melilau tempat sekeliling untuk mencari meja yang kosong memandangkan meja yang kebiasaannya kami gunakan sudah di ambil orang.

"Kat sana kosong." Iskandar menjuihkan bibirnya ke arah meja yang terletak di hujung restoran.

Baru saja aku ingin mengikut jejak Iskandar dari belakang, mataku terpandangkan dua orang figura yang sedang enak menjamu selera di meja berhampiran. Nafas kurasakan tersekat apabila terpandangkan senyuman yang menjadi igauan malamku itu diberikan kepada perempuan di hadapannya. Ketawa semakin gamat kedengaran dari mulut perempuan itu.

Bukan Untuk DimilikiWhere stories live. Discover now