Bab 40

51.2K 3.2K 313
                                    

Semalam aku tidur di dalam pelukan Zarif dan sebenarnya aku agak terkejut apabila mengenangkan tindakannya memelukku ketika tidur semalam, itu merupakan kali pertama. Tetapi apabila terfikirkan kata-katanya semalam, aku mengeluh. Apa yang dia sembunyikan dariku? Sampai dia kata kalau aku tahu alasan lain, aku akan persoalkan dan bakal mengeruhkan hubungan kami.

Aku jadi semakin tertanya-tanya dengan sikapnya yang suka berahsia. Fikiranku mula merawang memikirkan diarinya yang aku rasakan itu akan menjadi jawapan kepada tanda tanya. Balik ke Malaysia nanti, aku akan baca kesemua diarinya untuk mengetahui siapa dia yang sebenarnya dan apa yang cuba disembunyikan dariku.

Ini pula cerita hari kedua berada di Itali. Paling aku hairan sekali, bangun pagi tadi Zarif kembali kepada sikapnya yang satu itu. Dingin, pendiam dan sengaja tak hiraukan kehadiranku. Dia seolah-olah ingin lupuskan kejadian semalam dari fikirannya dan menganggap itu tidak pernah terjadi. Mungkin aku syok sendiri, suka sangat semalam Zarif peluk aku waktu tidur. Tetapi dia tidak merasai apa yang aku rasa.

Aku bertepuk sebelah tangan ke?

Fikiranku sudah kembali ke alam yang nyata apabila kami tiba di Venice. Perjalanan dari Florence ke Venice mengambil masa selama dua jam lima minit, aku dan Zarif menaiki train dari Firenza Santa Maria Novella Station menuju ke Venice S Lucia.

Venice yang dikatakan kota air ini terbangunkan di atas kepulauan 117 pulau yang dibentuk oleh 177 terusan dan dihubungkan dengan jambatan. Pengangkutan di sini banyak menggunakan pengangkutan air seperti water bus, water taxi dan yang popular sekali gondola. Venice juga tersenarai sebagai salah satu kota yang romantis di Eropah dan sesuai untuk berbulan madu.

Mengingatkan dua perkataan itu, aku tersenyum sumbing. Berbulan madukah kami sekarang ini? Zarif masih lagi dengan sikapnya yang satu itu dan aku pula malas ambil tahu tentangnya. Sampai ke Venice, check in hotel dan kami sedang bersiar-siar di sekitar bandar, dia langsung tidak bercakap denganku. Aku cuba untuk memahaminya, tetapi sampai sekarang aku gagal. Dirinya terlalu rumit untuk difahami dan terlalu sukar untuk aku baca.

Kenapa aku boleh jatuh suka dengan orang macam ni?

Aku memerhati Zarif yang sedang membeli tiket untuk gondola. Setelah selesai urusan di situ, aku dan dia terus menaiki gondola untuk menyusuri terusan yang panggil The Grand Canal. Pandangan mataku di jamu dengan pemandangan sekitar bandar Venice, bandar yang dikelilingi air.

Sesekali gondola lain berselisih dan aku hanya memandang ke arah penumpangnya. Rasanya mereka seperti aku dan Zarif baru berkahwin. Tetapi yang membezakan kami, mereka kelihatan bahagia. Tangan bertaut erat dan sesekali berbicara sambil ketawa. Pandangan mataku beralih ke arah Zarif yang sibuk dengan kamera dslr, dari tadi lagi sibuk mengambil gambar di sini. Aku macam tidak wujud di tepi dia.

Kami berhenti di Rialto Bridge yang merupakan jambatan yang tertua merentasi terusan di sini dan juga merupakan pemisah antara San Polo dan San Marco. Zarif masih seperti tadi, terus merakamkan pemandangan sekitar. Sesekali dia memerhatikan gambar yang sudah di ambil. Aku pula tidak lepas memerhatikan pemandangan di sekeliling.

Setelah puas menjamu mata dari atas jambatan ini, aku dan Zarif mula bergerak ke tempat Piazza San Marco atau dalam Bahasa Inggeris dipanggil St. Mark's Square yang merupakan sebuah dataran awam di Venice. Berhampirannya terdapat Doge's Palace yang merupakan istana dan muzium, Saint Mark's Basilica dan juga San Marco Campanile. Dataran itu dipenuhi dengan pengunjung memandangkan sudah masuk waktu petang.

Zarif pula aku sendiri tidak tahu dia menghilang ke mana. Aku memerhatikan burung-burung merpati yang tadinya berterbangan bebas di dada langit mula mendarat di dataran. Aku terus berlari ke arah burung-burung tersebut dan impak mereka kembali terbang. Tanpa sedar, bibir mengukirkan senyuman pertama pada hari ini. Beberapa orang pelancong lain sedang memberi makan kepada burung-burung.

Bukan Untuk DimilikiWhere stories live. Discover now